Nefrums Nefrums skrev:
Ja jag har läst din tråd :).
Den kommunala byråkratin är störig. Jag spenderade mycket av hösten/vintern med att skicka ritningar om och om igen till kommunen. Svårt att få rätt på allt, som tex att situationsplanen jag fått av kommunen inte stämde med kommunens kartor... :rolleyes:
Jag fick startbesked i samband med bygglovet, då det inte behövdes tekniskt samråd.

Vinterpartier är dyrt, jag gav 141k för partier + fasta fönster.
Ja det är ungefär min budget för hela. Jag kan inte förstå att det ska ta sån tid när det jag ska göra är bygglovsbefriat. Det känns ju jobbigare än att söka bygglov.
Jag ska titta lite på dina lösningar när jag bygger sen. Har lite frågetecken kring fönsterbleck och sånt. Just nu vill jag bara sätta igång ;)
 
Ramnemark Ramnemark skrev:
Har lite frågetecken kring fönsterbleck och sånt.
Det var lite av en egenpåhittad lösning, Det saknas ju nåt sätt att fästa blecken under fönster/partier, så jag köpte vanliga billiga underbleck och kapade till till lagom beredd, sen stack jag in dem under och bara skummade fast dem.
Som det gröna sträcket på denna bilden:
Schematisk illustration av en väggsektion med fönster och den egentillverkade lösningen för underbleck markerad med grönt sträck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Parkeringsvakten och 2 till
  • Laddar…
Vad har du för planer på insidan? :)
 
Ramnemark Ramnemark skrev:
Vad har du för planer på insidan? :)
Där är en hel del att göra:
  • luftspalt i taket
  • flexslang och aparatdosor till belysning, vägguttag etc.
  • isolera
  • innertak/väggar
  • måla
  • kanske flytspacka upp golvet 1-2 cm.
  • lägga klinkers
 
  • Gilla
Walon och 1 till
  • Laddar…
Nefrums Nefrums skrev:
Nu är panelen uppe på sista sidan med.
Fick 38cm panel över! :cool:
[bild]
det är jag helt övertygad om att det inte stämmer..
 
H han verkar skrev:
det är jag helt övertygad om att det inte stämmer..
Det är faktiskt sant. Hade köpt och grundat nåt hundratal löpmeter och efter jag var klar hade jag 38cm över av den sista brädan :D
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Vinterpartier är dyrt, jag gav 141k för partier + fasta fönster.[/QUOTE]

Hej,

Fint uterum du har byggt!


Vi funderar på att bygga ett uterum och jag hoppas att du kan svara på några frågor.
  1. Vad landar hela bygget på?
  2. Hur många timmar har du lagt ner?
  3. Har du tipps och råd att ge?
 
  • Gilla
Nefrums
  • Laddar…
G GBG68 skrev:
Hej,

Fint uterum du har byggt!


Vi funderar på att bygga ett uterum och jag hoppas att du kan svara på några frågor.
  1. Vad landar hela bygget på?
  2. Hur många timmar har du lagt ner?
  3. Har du tipps och råd att ge?
Tack!
  1. Tror jag kommer hamna ganska nära budget på 300k, antagligen lite över för frugan har bestämt att vi ska ha skitdyr klinkers. :rolleyes:
  2. många, räknar med att jag kommer ha lagt 3-400 timmar innan jag är klar.
  3. Planera mycket, googla mycket på alla detaljer. Gör en detaljerad konstruktions ritning. Ha inte för bråttom, låt saker ta den tid det tar. Ha ingen deadline när det ska vara klart, utan bara gneta på ett par timmar var dag.
 
  • Gilla
Litengubbe
  • Laddar…
Tack för svaret!
Hur stort blir uterummet?
Hur högt i tak är det?
 
G GBG68 skrev:
Tack för svaret!
Hur stort blir uterummet?
Hur högt i tak är det?
typ 24m2

Den invändiga takhöjden är 3.1 m i nock och 2,2 m vid sidoväggarna.
 
  • Gilla
GBG68
  • Laddar…
Nefrums Nefrums skrev:
antagligen lite över för frugan har bestämt att vi ska ha skitdyr klinkers. :rolleyes:
Ha Ha.
Jag känner igen det, det blev Höganäs klinkers 600x600 diamant kapade. 12'000 för plattorna. När frugan o dotter/svärson bestämde.
Efteråt är vi helnöjda.

Detta var det enda jag tog in ett proffs att lägga, men allt förarbete gjorde jag+blandade allt bruk och hantlangare. Är mycket nöjd med golvet. Läggningen med material kostade 4500:- med 2 besök fogning dag 2 och totalt 15mil inkl alla verktyg!

Nyinstallerade Höganäs klinkerplattor i ett vardagsrum med skjutdörrar som leder ut till en trädäcksterrass.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
L Leif i Skåne skrev:
Ha Ha.
Jag känner igen det, det blev Höganäs klinkers 600x600 diamant kapade. 12'000 för plattorna. När frugan o dotter/svärson bestämde.
Efteråt är vi helnöjda.

Detta var det enda jag tog in ett proffs att lägga, men allt förarbete gjorde jag+blandade allt bruk och hantlangare. Är mycket nöjd med golvet. Läggningen med material kostade 4500:- med 2 besök fogning dag 2 och totalt 15mil inkl alla verktyg!

[bild]

Kan du maila fler bilder på hur du byggt?
 
G GBG68 skrev:
Kan du maila fler bilder på hur du byggt?
Det är fel att inkräkta på en annans tråd, ursäkta!
Jag kanske borde starta en ny tråd som beskriver vårt bygge av en ”pensionärskuvös” med trädeck och minipool.
 
  • Gilla
Noseone och 1 till
  • Laddar…
Dagens lilla uppdatering är att ena takfoten är beklädd. La in flexslang i fall man skulle vilja fälla in spottar eller nåt nån gång.
Nybeklädd takfot med flexslang vid en byggnad med tegelfasad och fönsterparti.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Alnervik
  • Laddar…
Aldrig fel att förbereda. Och lampor kan man inte få förmycket av :)
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.