har bytt simkort på min 330x men den vill inte kommunicera med mig.
Den ger mig SMS tillbaka med säger att den inte kan kommunicera med servern.
Har testat med både APN services.telenor.se och helt blank som återförsäljaren till sim kortet sa att det skulle vara.
SIM kortet är det nya som Husqvarna nu släppt, 50:-/ 24 månader.
 
Vi kör med kontantkort och det fungerar klockrent. Egentliga anledningen till att jag skaffade Connect var att den i fjor nyinköpta automowern stals under sen sommaren och för att nu få larm och kunna följa den i år inköpta maskinen via GPS på kartan om den förflyttas utanför den inlagda zonen som den får opera inom.

Men det fungerar fint att se vad den gör och ändra alla parametrar. Gör inget på maskinen idag utan allt via appen.
 
Automower Connect införskaffat och parkopplat till min iPhone.
Blir perfekt att kunna justera klipphöjder och annat. :)

Vet att man kan parkoppla fler klippare till, men det är inte aktuellt för mig.

Min fråga är istället:
Är det möjligt att ha flera telefoner eller en iPad kopplade till samma klippare?
Kunde iofs ladda ner appen till frugans iPhone och testa, men då kanske min kopplas bort..
Bättre veta om det är möjligt. Ipadens större skärm är dessutom lättare att se menyerna på.
 
T
Det går jättebra att ha fler telefoner inkopplade samtidigt.
 
Toppen, då kör jag på det :D
 
Jag är besviken på att man inte kan återställa "lyft" via appen. Installerade en 420 med autoconnect på landet förra helgen och inkörningsproblemen på klipparen har varit en del. Efter förra helgen körde den fast (svårt att lyfta loss med en app), och nu på morgonen ser jag att den "lyfts" för nån timme sen. Den står dock kvar på tomten, så sannolikt har den tippat på en ojämnhet och fått för sig att den lyft.

Varför kan man inte klarera sådana felmeddelanden via appen och få igång den igen på distans? Nu blir det till att få en permanentboende granngrabb att fixa slika småproblem – trodde appen skulle vara mer användbar.
 
Hör med HQ.
Antar att fel som gör att roboten avbryter klippningen anses vara av karaktären att det behövs en "mänsklig åtgärd" på plats för att starta upp roboten på nytt. En konstruktionslösning för att få roboten genom alla godkännandekrav.
 
Är det så urbota dumt att Connect slås av när man stänger huvudbrytaren?
Senaste kända position på min klippare är från det det datumet då jag tog in den för hösten.

Om någon oärlig behöver reservdelar så är det ju bara för dem att slå av en klippare och ta den med sig? Det var den största anledningen till att jag valde till Connect, som stöldskydd.

Jag skulle kunna ta den i bilen och se om positionen uppdateras, men det är trots allt enklare att bara fråga.
:)
 
Fler som har problem med Automower Connect idag?
Har fungerat bra tills idag på morgonen. Då svarade den att gräsklipparen var bortkopplad. Sedan kom den upp igen runt kl. 10:00 för att tappa förbindelsen 10:57. Sedan dess är förbindelsen bruten.
Har Husqvarna serverproblem?
 
S Snål-Jocke skrev:
Är det så urbota dumt att Connect slås av när man stänger huvudbrytaren?
Senaste kända position på min klippare är från det det datumet då jag tog in den för hösten.

Om någon oärlig behöver reservdelar så är det ju bara för dem att slå av en klippare och ta den med sig? Det var den största anledningen till att jag valde till Connect, som stöldskydd.

Jag skulle kunna ta den i bilen och se om positionen uppdateras, men det är trots allt enklare att bara fråga.
:)
Jag vet inte om jag håller med om att det är så dumt. Det måste ju gå att stänga av en gräsklippare fullständigt. Men det räcker inte att slå av strömbrytaren du måste även ange koden för att den ska bli avstängd, enligt handboken. Nu har jag inte hunnit testa på min nya 430X på den punkten. Bytte i vinter ut min 230 ACX till en 430 X.
Men jag har haft Automower 230 ACX i många år. Första köpte jag till villan 2009 innan det gick att få GPS men den andra köpte jag 2010 till sommarstugan med GPS och den går ännu. Har mer än en gång glömt att stänga av GPSen när jag åkt in med den för service. Bara stängt av strömbrytaren och ställt in den i bilen. Sedan har cirkusen börjat i mobiltelefonen. En gång var den på en hel vinter hos serviceföretaget. Den larmade då och då eftersom GPSen uppfattade att den flyttades trots att den var stilla. Eftersom jag tog den ut ur stöldskyddsområdet utan att stänga av fanns det inte någon möjlighet, på den tiden, att stänga av larmet utanför stöldskyddsområdet. Det kom med en senare programuppdatering. Numera kan även det larmet stängas av om man kan koden, tack och lov! Mycket irriterande att få larm lite då och då.
Vill du ha larmet på så ställ in den fulladdad så räcker troligen batteriet genom vintern för att hålla igång elektroniken.
//Henry
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag är besviken på att man inte kan återställa "lyft" via appen. Installerade en 420 med autoconnect på landet förra helgen och inkörningsproblemen på klipparen har varit en del. Efter förra helgen körde den fast (svårt att lyfta loss med en app), och nu på morgonen ser jag att den "lyfts" för nån timme sen. Den står dock kvar på tomten, så sannolikt har den tippat på en ojämnhet och fått för sig att den lyft.

Varför kan man inte klarera sådana felmeddelanden via appen och få igång den igen på distans? Nu blir det till att få en permanentboende granngrabb att fixa slika småproblem – trodde appen skulle vara mer användbar.
Starta om telefonen så försvinner meddelandet.
 
Ja, men det startar ju inte klipparen. Mitt problem är att klipparen och jag inte bor på samma adress, så det är inte bara att starta om den när jag kommer hem på kvällen. Felmeddelanden som inte beror på att klipparen sitter fast skulle jag därför vilja kunna klarera från appen istället för via klipparens display.

Nu måste jag istället ta en extra tripp till landet, vänta till nästa gång jag ska dit eller be någon annan (bofast) att lösa det åt mig.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, men det startar ju inte klipparen. Mitt problem är att klipparen och jag inte bor på samma adress, så det är inte bara att starta om den när jag kommer hem på kvällen. Felmeddelanden som inte beror på att klipparen sitter fast skulle jag därför vilja kunna klarera från appen istället för via klipparens display.

Nu måste jag istället ta en extra tripp till landet, vänta till nästa gång jag ska dit eller be någon annan (bofast) att lösa det åt mig.
Har haft det problemet i många år. Fördelen är att man inte behöver be någon se till klipparen. Mycket enklare att ha någon som bara fixar problemet om man ringer.
Problemen minskar ju med tiden efter som man ju oftast kan rätta till orsaken till problemet. Första året hände det något nästan varje vecka. Idag händer det något ett par tre gånger per säsong.
Tror inte man kan få det helt problemfritt om tomten är lite kuperad och det finns lite fasta föremål. Vi har en båtuppläggningsplats på pelare med stolpspjut så att klippare kan klippa under. Där kan den få för sig att vrida sig på ställen det inte går och gräver sig en grop istället.
//Henry
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.