Renoverar ett hus från 1945 och har mitt under borttagning av tapeter i ett vardagsrum slagits av tanken att det kanske finns risker med detta. Kommer skicka in prov för analys för att få ett professionellt svar, men skulle det visa sig vara asbest är skadan redan skedd, då det skrapats hejvilt för att få bort det berörda.

Scenario: Lager på lager av tapet avslutas med ett tunt lager av något beigeaktigt, puts/gips-liknande på typ max 1-1,5 mm applicerat på murstocken via vad jag gissar är lim och någon brun väv. Jag antar det sitter där för att skapa en slät yta för ursprungstapen att fästa på.

Är detta rent allmänt något som borde ha varit ett stort OBS redan innan tapeterna började rivas? Desto mer jag läser desto mer känns det lite som att det knappt är något man törs vara och peta på utan att där finns potential att det innehåller någon form av asbest.

Vägg med skrapade lager av gammal tapet och exponerat beige underlag som kan innehålla asbest.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Olika lager tapet och möjlig puts eller gips syns på en vägg under renovering från 1945.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vägg med lager av gammal avskrapad tapet och beige puts som kan innehålla asbest.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tobias Söderlund Tobias Söderlund skrev:
Renoverar ett hus från 1945...
Som du säger så känns det som att man aldrig blir säker på var man kan hitta asbest, men jag har då inte hört om det i/under tapeter i alla fall. Kan det vara så att det varit en vävtapet först, som sedan har spacklats över för att tapetseras vid en omtapetsering? Lite långsökt kanske man skulle kunna tro att man då använt något slags asbest"spackel" då det var en murstock, men det lär du väl få veta när du får tillbaka från analysen...
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Var det asbest? Jag har stött på något liknande i mitt hus.
 
  • Gilla
Elutte
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.