Hej!

Nu börjar det senaste årets planering närma sig den dag då tanke ska bli till handling och spaden ska sättas i marken.
Vi har köpt en strandtomt (nåja allmänningen närmast stranden är ju inte vår tyvärr) ett par mil utanför Mora där vi planerar att bygga ett hus på 66 m² (BOA) och en ateljé på 35 m² (Byggarea 98 m² samt 48 m²).
Båda byggnaderna kommer byggas riktigt välisolerade, vi kommer inte nå ner till ett passivt hus då vi bygger med för mycket fönster och en avlång huskropp med stor volym.

Uppvärmning blir med hjälp av FTX-aggregat med tillsatsvärme samt en täljstenskamin, ateljén värms upp av el-element och en vedkamin. Jag är lite rädd för att eldstäderna kommer värma för mycket och därför bli oanvända - vi får se hur det blir :)

Platta på mark med 300 mm isolering under samt 70 mm ovan plattan, ytterväggar byggs med dubbel regelstomme med 410 mm sprutad cellulosa och 650 mm cellulosa i taket. Fönster köper vi från Velfac och hoppas på att det ska gå bättre för oss än många andra.
Både tak och fasad blir av trä, fasaden behandlas med järnvitriol och taket tjäras.
Tomten ska försöka bevaras så mycket som möjligt, vi måste ta ner en del träd där vägen ska byggas och där husen kommer stå men i övrigt vill vi spara skogen så gott det går (= ingen gräsmatta som måste klippas!)

Det mesta arbetet kommer vi göra själva, jag kommer sluta mitt jobb för att lägga all tid på bygget medans min fru får jobba kvar i Örebro och skicka upp pengar löpande :D

Just nu väntar vi på att snön ska försvinna så att vi kan sätta fart med att ta ner de träd som måste bort. Sedan måste vi vänta på att vägen ska öppna för tung trafik så med lite tur är vi igång med markarbetet någonstans i andra halvan av maj.
Tiden går just nu alldeles för sakta och alldeles för fort samtidigt :D:sweat:

/Fredric & Jennie
Lummig strandtomt med höga granar och ljusgrön undervegetation, med en glimt av en sjö bakom trädridån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bygglovsritningar över planerat hus och ateljé på en strandtomt, inklusive planlösning och fasadvyer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
13th Marine och 5 till
  • Laddar…
Det ska bli trevligt att följa den här tråden, bland annat för jag är bekant med trakten. Ska bli kul att se hur ni lyckas behålla skogskänslan på tomten.
 
Tack så mycket
Ja vi är livrädda för att det ska bli förstört!

Pratade med killen som ska hjälpa oss med markarbetet i fredags, de ville sätta igång redan idag med grovjobbet så - i dag kom grävmaskinen som ska dra upp de stubbar som måste bort samt ta bort vegetationen där hus och väg ska byggas. De kommer även plöja ner elkabeln till mätarskåp och vidare till huset.
Vi har bara bytt placering av mätarskåpet 3ggr än så länge :oops:

Någon som har något att säja om valet av mätarskåp - Ensto eller Garo?

Nu är det igång!
 
@Fredric L vi körde på Ensto.
Det jag tyckte var en fördel är att det finns 2st 230v uttag utöver 3fas uttaget. Tanken är att slänga i 2st plejd puckar och köra dessa till motorvärmarna.

Har inget annat att klaga på.
 
  • Gilla
Fredric L
  • Laddar…
Sitter och blir lite nervös över vår lösning på ytterväggar efter att ha läst SP:s rapport om olika vindskydd och isoleringar (http://www.sp.se/sv/index/research/woodbuild/publications/Documents/SP Rapport 2011_56 20120113.pdf).

Vår plan är att bygga enligt följande utifrån och in:
-Träpanel 22x170
-Luftspalt 28
-Utegips 9
-Stående reglar 45x145
-Sprutat cellulosa 410mm
-Stående reglar 45x70
-Plast 0,2
-Liggande 45x45
-Isolering 45
-OSB 11
-Gips 13

I SP:s rapport kan man läsa om hög fukt i cellulosaisoleringen vilket skrämmer mig en aning då tjocka väggar har problem med att torka ut ordentligt p.g.a. den låga temperaturen i ytterkant.
Jag börjar därför fundera mer och mer på om vi ska välja något annat än utegips för att underlätta eventuell uttorkning?
Kan woodycell-skivor vara en bra lösning eller ska vi köra med västkustskivan eller kanske bara en vindväv?
 
Bygglovet är nu beviljat! :) I går dök vårt bygglov oväntat upp hela 2 veckor innan 10-veckors gränsen - tack Mora kommun för det!
För att få ett startbesked behöver vi nu bara komplettera med energiberäkning (gör jag själv på http://www.energiberakning.se) samt det lite småluddigt formulerade "Konstruktionshandlingar/dimensionering" Jag antar att de syftar på dimensionering av bärande konstruktioner men det har de redan fått i form av teknisk beskrivning. Brukar man behöva redovisa hur man kommit fram till valda dimensioner? Jag har tagit hjälp av träguiden.se för de limträn som vi planerar att sätta ovanför fönsterpartier.
 
  • Gilla
April Skies
  • Laddar…
Hur går det för er?
 
perojonsson perojonsson skrev:
Hur går det för er?
Det har börjat röra på sig nu, jag hoppas att markarbetet ska bli klart i veckan. På måndag kommer betong bilen vilket redan nu gör mig lite sömnstörd

Är du från trakten?
 
Fredric L Fredric L skrev:
Det har börjat röra på sig nu, jag hoppas att markarbetet ska bli klart i veckan. På måndag kommer betong bilen vilket redan nu gör mig lite sömnstörd

Är du från trakten?
Pappa är från Nusnäs. Gillar att spendera en del ledig tid där.
 
  • Gilla
Fredric L
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.