Jag har en del sluttningar på gräsmattan som gräsklipparen (Automower 310 med terränghjul) har problem med. Har planat ut dem så mycket jag kan, men det finns fortfarande några problemområden. Funderar därför på att sätta gräsarmering i sluttningarna, för att ge klipparen lite bättre fäste. Är det någon som har någon erfarenhet av det eller någon annan idé?
 
Ja, jeg har.
Jeg har ikke bakker (slutninger) men jeg har skarpe hjørner langs begrænsningsledningen. Det laver et lille hul af det ene hjul. Jeg har faktisk købt 4 plader græsarmering i plast. Ca. 5cm høje og ça 40 x 50 cm.
Jeg fik aldrig lagt dem i jorden, jeg fik den meget bedre idé at lægge lidt hønsenet i stedet. Der skal en del pløkker i, for at holde nettet fast, men jeg regner med at jeg kan fjerne pløkkerne igen, når det hele er groet til i græs.
Jeg tror det er en del mere besværligt med græsarmering. Jeg tror jord og græs skal graves op, græsarmering lægges i niveau, jord på og til sidst græsfrø. Jeg har ikke prøvet, det er kun et gæt.
Og det var forresten ikke min egen ide med hønsenettet, det er herfra eller fra et andet forum. :oops:
Jeg vedlægger billeder af de 2 steder jeg har lagt hønsenet.
Hønsenet lagt over en plæne ved kanterne af fliser for at forhindre erosion og styrke græsvæksten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Græs med et lille hul og hønsenet lagt på jorden for at forhindre erosion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jeg håber det kan bruges. :rofl:
Mvh
 
  • Gilla
wroopy
  • Laddar…
@hopsdog, tack för idé om hönsnät länken till gräsarmeringen. Enklare och billigare att prova med hönsnät först.
 
Hej!

Lånar tråden lite, hoppas det är OK! :) Kom hit för att fråga exakt samma sak.

Vi fick våran Wiper J XH installerade igår och håller på att bygga en "ramp" för roboten att ta sig upp till en annan del av gräsmattan då roboten inte klarade av slänten ordentligt. Vi tänkte att det kan vara bra att förstärka den nya rampen något extra med typ gräsarmering eller plastnät.

Skulle hönsnät verkligen funka bra i detta fallet tror ni? Det är ingen risk att metall stör ut begränsningskablarna? Så här ser det ut:

Nybyggd mörk jordramp i gräsmatta för robotgräsklippare framför hus och bil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggd mörk jordramp på gräsmatta bredvid ett hus, för en robotgräsklippares bättre tillgänglighet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tacksam för tips och input på material som kan användas så roboten får lite bättre fäste.
 
Har svårt att se att nätet skulle störa roboten.
 
Jag har hört tips om att använda putsnät istället för hönsnät. Risken finns att hönsnätet är för klent och går sönder.
 
Hönsnätet består av en massa kortslutna slingor som egentligen borde "äta upp" signalen men jag är inte så säker att hönsnät skulle störa iaf.
Är ju bara att prova.

Protte
 
Hej.
I vedhæftede tråd fra i tirsdags er der link til en side med græsarmering. Det ser ud til at der også er græsarmering i plastik. Der er noget for enhver smag. Og tak til den der lavede den tråd
Mvh
 
Hapsdog Hapsdog skrev:
Hej.
I vedhæftede tråd fra i tirsdags er der link til en side med græsarmering. Det ser ud til at der også er græsarmering i plastik. Der er noget for enhver smag. Og tak til den der lavede den tråd
Mvh
Ja jag såg det, tyvärr var länken till engelska Amazon och ingen av säljarna skickar till sverige.

Om man lägger typ putsnät, är det bäst att lägga begränsningskabeln under eller över nätet?
 
  • Gilla
appelappe
  • Laddar…
B Beeta skrev:
Ja jag såg det, tyvärr var länken till engelska Amazon och ingen av säljarna skickar till sverige.

Om man lägger typ putsnät, är det bäst att lägga begränsningskabeln under eller över nätet?
Över nätet
 
Så här blev det till slut. Nu skall vi bara vänta på gräset. :)
Nyplanterad fräscht anlagd rabattkant i trädgård i väntan på gräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyplanterat gräsmatteområde med nät för erosionsskydd i en trädgård, väntar på att gräset ska växa ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Petter Madlycke och 1 till
  • Laddar…
Ser bra ut! Jag ska göra samma sak i en slänt, är det putsnät?
 
@Beeta , har du provat att låta klipparen köra på nätet? Hur fungerar det med nabbar på däcken?
Är det putsnät med 19x19 maskor?
 
Jag har gjort liknande saker på min tomt, men jag har valt att plana ut befintlig matta istället, exempelvis så hade jag på den tomten valt att göra en mindre brant ramp som följer vägens lutning ut mot asfaltkanten. Detta gör att man klipper ända ut dessutom...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.