Försäkringen täcker ändå inte maskinskada på en så pass gamal bil
 
Håller med, töm tanken och tanka fullt med diesel så ev rester späds ut ordentligt. Sen är det bara att köra en sväng och hålla tummarna
 
Lite OT. Men om man nu slangar ur, vad gör man med det sedan?
 
ullet
H hempularen skrev:
Lite OT. Men om man nu slangar ur, vad gör man med det sedan?
Häll det i lämplig dunk och ta med till närmaste återvinningscentral, brukar finnas en plats där man ska lämna kemikalier.
 
Eldar upp.
 
En del dieslar har tapp/luftningsventil i motorrummet då kanske man kan tömma ut bensinen den vägen?
 
H hempularen skrev:
Lite OT. Men om man nu slangar ur, vad gör man med det sedan?
Det finns väl alltid användning för bensin? Om inte annat kan man ju imponera på gästerna och tända grillen med den .. ;)
 
  • Gilla
Thomas' och 3 till
  • Laddar…
Häll i nån liter av varje gång du tankar fullt så har du snart gjort av med blandningen.

och, som nån sa; Det brukar sitta en handpump i motorrummet för att kunna pumpa fram diesel efter bränslestopp. Lossa utgående slang från den och pumpa ett tag så att du får fräsch diesel i ledningar och filter.
Alternativt har den en pump som går några sekunder vid tändningspåslag för att bygga upp tryck. Då kan du lossa ledningen vid bränslepumpen på motorn, leda ner slangen i en spillhink och vrida på/av tändningen några gånger tills tillräckligt mycket har pumpats fram.
 
Pratade med en duktig mekaniker som tyckte att jag skulle tanka fullt och slå i bränsletillsats.
Tankade i 20l till i bilen plus tillsats och en skvätt 2t olja och provstartade, gick lite hackigt i ca 30 sek sen gick den som vanligt.
Åkte och fyllde upp tanken.
Får återkomma om jag får motorras
 
  • Gilla
garvin och 2 till
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Bogsera automat ska man däremot aldrig göra.
Det beror på bil som sagt, kontrollera instruktionsboken. Flera BMW-modeller t ex kan bogseras i max 70 km/h i max 15 mil (i neutral då).
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Det är ju en helt annan sak med en modern automatlåda. De är ju vanliga mekaniska lådor med koppling som växlas automatiskt.
 
D Daniel 109 skrev:
Det är ju en helt annan sak med en modern automatlåda. De är ju vanliga mekaniska lådor med koppling som växlas automatiskt.
Vanlig traditionell växellåda med planetväxel och lockup-konverter är fortfarande vanligast
 
  • Gilla
Myckling
  • Laddar…
S Strontus skrev:
Det beror på bil som sagt, kontrollera instruktionsboken. Flera BMW-modeller t ex kan bogseras i max 70 km/h i max 15 mil (i neutral då).
Sedär, man lär sig något nytt varje dag.
 
  • Gilla
Strontus
  • Laddar…
Jag lyckades med bedriften att tanka 5-10 liter bensin innan jag kom på det. Det var en XC70 2014-15 årsmodell.
Jag tänkte att den lilla mängden kan ju kvitta, men var ändå osäker.
Ringde en Volvo-verkstad som givetvis sade att jag skulle bärga bilen till en Volvo-verkstad.
Vi snackade en stund o sedan frågade jag hur han hade gjort om det var hans bil o han tankat fel privat.
Då svarade han att han hade fyllt upp tanken med diesel o kört som vanligt, vilket jag gjorde.
Märkte ingen skillnad och inget har hänt med bilen.
 
  • Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
nino nino skrev:
Pratade med en duktig mekaniker som tyckte att jag skulle tanka fullt och slå i bränsletillsats.
Tankade i 20l till i bilen plus tillsats och en skvätt 2t olja och provstartade, gick lite hackigt i ca 30 sek sen gick den som vanligt.
Åkte och fyllde upp tanken.
Får återkomma om jag får motorras
Hade jag varit i dina kläder hade jag antingen gjort såhär som du nu gjorde (dvs fyllt max med diesel så andelen bensin blivit så liten som möjligt) och sen kört ganska försiktigt, dvs undvika fullgas och annat som är tuffare för motorn, tills tanken innehåller mest diesel igen.

Eller så hade jag möjligen tömt tanken först. Men inte tömt något från slangarna runt motorn, du hade ju redan kört en bit, några sekunder till kan ju knappast göra skillnad.

Men det är ju lite beroende på hur fin och ny och dyr bil det är. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.