Tankade i min vw buss 2001 2.5tdi ca 10-15 liter igår, bränslelampan hade precis börjat lysa så det borde finnas ca 5-10liter i tanken.

Åkte därefter ca 1km, igår kväll när jag skulle hem fick jag plötsligt en lite olustig känsla av om jag verkligen tankade diesel eller om jag tog 95...
Åkte ca 4km hem och bilen går som den ska, tror jag, ev att den kanske hackade men det kan lika gärna vara inbillning...

Kan det räcka att tanka upp resterande ca 60 iter med diesel och kanske slå i en liter eller två med olja i tanken eller måste den tömmas?

Kan man slanga ur en skvätt å kolla vad jag har i tanken? Tänker att 50/50 bensin diesel borde vara enkelt att få eld på?

Har aldrig tankat fel förut men nångång lär ju bli den första...
 
Har fått lära mig att det är värre att tanka bensin i en diesel än tvärt om.
Är du osäker hade jag tömt o rengjort tanken!
 
Ja jag antar att det är det enda rätta...
Ska se om jag inte kan låna en pump för att få ur skiten...

Antar att det inte går att få reda på via bensinbolaget vad som blev tankat vid en viss tidpunkt... använde vanliga bankkortet, med ett bensinkort hade det nog funka
 
  • Gilla
Stadsbonden
  • Laddar…
Kan du inte kolla kvittot. Har gjort samma sak men var lite mer bensin. Fick tömma tanken gick till dieseln var slut.
 
Köpte en pump på Jula tror jag det var. Och pumpade ur tanken.
 
Med hjälp av kortnumret borde du kunna få ut en kopia på kvittot från macken.
 
Obemannad station, inget kvitto sparat

Ska ringa dom å kolla
 
Gamla dieselmotorer tål en stor andel bensin. Upp till 70% har jag för mig ska funka.
 
Så här skriver ADAC:
Om du tankat bensin i en dieselbil och inte startat motorn räcker det oftast att pumpa ur tanken. Om du startat motorn kan du behöva byta ut många delar vilket kan bli dyrt. Ibland väldigt dyrt...
• Om du kör en gammal dieselbil utan direktinsprutning kan den i vissa fall klara en liten mängd bensin. Men säkrast är ändå att tömma och skölja tanken.
 
Jag tror att du bör kunna känna en skillnad i lukt om du sniffar i tankröret.
 
Väldigt hjälpsamma på Preem och så klart hade jag tankat 95... f*n också
Men rätt skönt att jag kom på det innan man åkt längre.

Hade jag haft Preem kort så har dom tydligen en tanka fel försäkring, synd att man inte hade det då.

Då är frågan om det räcker att pumpa / slanga ur och fylla upp med diesel eller om jag lär göra några större grejer.
Automat är det också så bogsera går väl bort.
 
Skulle tömt tanken bara. Sög från slangen till motorn. Var en transit från 98.
 
Vad gäller automat och bogsering så kan det vara lite olika regler beroende på bil, kolla vad instruktionsboken säger.
 
Ring även ditt försäkringsbolag o kolla, dumt att inte göra iaf!
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Det finns ju ingen orsak att börja byta motordelar så länge inte motorn klagar. Slanga torrt i tanken, fyll på med DIESEL ;):p:) och håll tummarna, tycker jag.
Bogsera automat ska man däremot aldrig göra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.