Hejsan, en vän till mig vill koppla in sin gasspis och funderar på att ha förvaringen av gasolen utanför huset längs med gatan och trottoaren som ägs av kommunen. (Gatan heter Storgatan ). Är detta möjligt och i så fall behövs det tillstånd osv? Vem kan man fråga om detta i övrigt?

OBS Se bilden!
 
  • Gatuvy med vit husfasad längs Storgatan och markerat område för gasolförvaring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
Räddningstjänsten den lokala brandchefen eller brandingenjören.
Det skulle dock svårligen förvåna mig om de inte avslår din ansökan helt.
Samt ger dig strikta föreskrifter för din gashantering.

Stadsarkitekten kommer heller inte ge dig bygglov till ett gasolskåp inte minst med tanke på den pitoreska miljön.

Dessutom tillkommer närheten till gångbanan vilken kan anses bli blockerad.

Så hyr en plats hos grannen i stället.
 
Redigerat av moderator:
electroluxaren skrev:
Dessutom tillkommer närheten till gångbanan vilken kan anses bli blockerad.
Du har säkert rätt i att det blir avslag och är olämpligt av diverse skäl men blockerad gångbana köper jag inte. Skåpet / flaskan skulle väl hamna i "rabatten" och där ska väl ingen gå.
 
Största problemet är nog rent estetiskt. Eftersom det blir en synbar ändring av fasaden så måste kommunen godkänna det (bygglov behövs förmodligen), så en bra början är att ta kontakt med dom.

Säkerhetsmässigt borde det inte vara några problem. Man får ju utan problem ha ett par gasolfalskor ståendes inne i huset, så det verkar konstigt om man inte får ha dom på utsidan? Hur gör alla som parkerar husvagnen på gården i så fall?
 
A
Det är kommunens mark så de vill nog inte blockera den.
Det är alltid brandchefen som bestämmer om gas förvaringen. Och det varierar mycket över riket.
 
electroluxaren skrev:
Det är kommunens mark så de vill nog inte blockera den.
Vet vi att rabatten är på kommunens mark? Jag gissar att fastighetsgränsen går vid "asfaltgränsen" och att rabatten hör till samma fastighet som den huset står på. Nu hjälper väl inte våra spekulationer TS iofs...
 
  • Gilla
Oscar Edling
  • Laddar…
Saken är att precis i utkabutkned rabbaten går grönsen för hans mark. Så rabbaten ibgåri hans ägo.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.