Ett par frågor jag har, har tagit ner gammalt kakel i köket, fått bort alla toppar och börjar bli redo att förbereda för kakel.
Mina frågor är:

1. Kan man med fördel använda våtrumsspackel för bredspackling innan jag slänger upp kakelfixet? I fall det tränger in fukt.
Finns det anledningar till att inte använda våtrumsspackel? Kan man ens göra det?

2. Hade även en annan tanke, om man inte rekommenderas att använda våtrumssspackel.
Om man kunde rullspackla ett par-tre gånger istället för att handspackla. Kan det fungera?

Har inga problem att handspackla med vanligt hederligt mediumspackel. Var bara intresserad över alternativen.

Mvh
 
Hur ojämnt är det? Mindre ojämnheter löser du enklast med fixet när du sätter plattorna . ..
 
Funkar klockrent att använda våtrumsspackel. Det sitter på allt och är en bra grund för kakelfixet.
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Hur ojämnt är det? Mindre ojämnheter löser du enklast med fixet när du sätter plattorna . ..
Alltså det är lite upp och ner överallt från gammalt spackel, men det djupaste ligger väl på kanske 2 mm, där det försvunnit sjok från gammalt spackel. Men börjar fundera på om det räcker att bara spackla i där det är som mest bara. Känns kanske lite överkurs att bredspackla hela ytan. Utan jag kör bara där det är lite mer?
 
  • Vägg med ojämn gammal spackel och djupare uttorkade områden som behöver jämnas ut.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg i kök med flagnat och ojämnt spackel samt synliga kablar och spackelrester.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ojämn vägg med gammalt bortfallande spackel och synliga djupa sprickor, behov av renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Törnis81
  • Laddar…
Det är inte ok enligt branchstandard att använda sandspackel av våtrumstyp som underlag vid kakelsättning.

  • Spackel ska vara avsett för våtrum och val av ytskikt. Vid kakel och klinker ska i regel ett cementbaserat spackel användas. Organiskt bunden spackelmassa ska inte användas.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Det är inte ok enligt branchstandard att använda sandspackel av våtrumstyp som underlag vid kakelsättning.

  • Spackel ska vara avsett för våtrum och val av ytskikt. Vid kakel och klinker ska i regel ett cementbaserat spackel användas. Organiskt bunden spackelmassa ska inte användas.
Okej, så de små hål som finns (och ett hål på kanske 2 cm djup) bör ej fyllas i med vanligt standard mediumspackel? Oavsett hur pass lite det är?
 
Jag hade tagit vanligt fix och spacklat med. Men det går nog lika bra med spackel även om det avrådes att använda det.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Det är inte ok enligt branchstandard att använda sandspackel av våtrumstyp som underlag vid kakelsättning.

  • Spackel ska vara avsett för våtrum och val av ytskikt. Vid kakel och klinker ska i regel ett cementbaserat spackel användas. Organiskt bunden spackelmassa ska inte användas.
Släpp sargkanten, finns inget "sandspackel" idag och ett våtrumsspackel funkar alldeles utmärkt vid plattsättning i ett kök. I ett badrum ska däremot anvämda cementbaserade produkter
 
B integustav skrev:
Okej, så de små hål som finns (och ett hål på kanske 2 cm djup) bör ej fyllas i med vanligt standard mediumspackel? Oavsett hur pass lite det är?
Har du våtrumsspackel hemma så är det bara att åka..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.