Hejsan...

Finns det nån som har nått tips på hur jag kan få bort tuvorna I min gräsmatta? (förrutom att gräva upp dom en och en) samt vad jag skall göra åt dom kala fläckarna som är här och där? Har gödslat flera gånger, lagt på matjord och sått där fläckarna är men verkar inte vilja ta sig.. =(
 
  • Gräsmatta med tuvor och kala fläckar framför ett litet trädgårdshus och lekställning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gräsmatta med tuvor och kala fläckar nära en trätrappa och ett rött hus, bredvid en barnsparkcykel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gräsmatta med ojämn tillväxt, tuvor och kala fläckar i behov av skötselråd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Åsa Lund
Gräv upp tuvan, lägg på gödning och kör sen jordfräs i hela gräsmattan? Börja om från början och så ny matta?
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Gräv upp tuvan, lägg på gödning och kör sen jordfräs i hela gräsmattan? Börja om från början och så ny matta?

Va ju precis det jag ville undvika att göra utan va ute efter. Om nån hade nått enklare tips.. Har ingen lust å få en ler välling till gård en sommar till.. =(
 
Åsa Lund
Har du mycket lera i marken kan det behöva blandas upp med sand och kanske lite torv för att få en bättre gräsmatta.
 
Armeringen kan vara ett problem, vattenbrist ett annat. Har du funderat på att ta bort armeringen?
 
Åsa Lund
missade helt att där var armering!
 
Ta bort vilken armering? Å vattenbrist tror ja inte för d e ganska vattensjukt där så fort d regnar
 
Det ser ut som om det finns en plastarmering i gräsmattan. Den påverkar nog en hel del.

Det kan vara så att jorden är för kompakt så att vattnet inte kommer ner. Då får rötterna varken luft eller vatten och då kan inte gräset leva.
 
Jag ser kanske fel ang. armeringen? Är det löv? Oavsett tror jag att du borde riva upp och lägga ny gräsmatta. Underarbetet är det viktigaste. Glöm heller inte att nysått gräs behöver vattnas flitigt.
 
T TottoGBG skrev:
Det ser ut som om det finns en plastarmering i gräsmattan. Den påverkar nog en hel del.

Det kan vara så att jorden är för kompakt så att vattnet inte kommer ner. Då får rötterna varken luft eller vatten och då kan inte gräset leva.
Aha okej... Ja någon plastarmering finns det då inte där.. Att det är för kompakt kan ju va en orsak..
 
Åsa Lund
Om jorden är för kompakt kan man lägga på torv och sand över hela ytan och sedan arbeta ner det i gräsmattan med jordfräs. Så nytt gräs eller rulla ut
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.