Hej

Tänkte fästa en 420x45x170 bärlina mot husets fasad som består av en betongplatta(?) från år 1969 samt tegelfasad av "estetiska, beklädnad"-skäl. Inte en inbrändtegel eller hål inuti. Ca 100-150 mellanrum mellan tegel och bärande trä.

Bärlinan kommer att överlappa tegel med 100 och grunden med 70. Jag tänkte fästa med 10x120 fasadplugg varje 40cc. Värt att notera att mellan tegelfasaden och husgrunden så är djupskillnaden ca 22. Här har fäst en 22 trall. Detta innebär således att fasadpluggen kommer att "gå in" 75 i tegel och 53 i hårdbetong.

Är medveten om att endast fästa på tegel riskerar att tegelfasad kollapsar men här fäster jag även i hårdbetong.

Min fråga är om detta håller? En främre bärlina skulle inte riktigt gå rent praktiskt.

Tacksam för era synpunkter.
 
S
Är det för en altan som du ska bygga
 
S sjöbuse skrev:
Är det för en altan som du ska bygga
Ja, precis. Skulle ha nämnt det från början :)
 
Du bör inte fästa in i fasadteglet. Det är inte gjort för att ta upp några laster. För att få ordentligt fäste i betongplattans kant kan du behöva använda en regel med större höjd än 170 mm. Vad menar du med "Ca 100-150 mellanrum mellan tegel och bärande trä"? Normal luftspalt brukar vara 2-3 cm.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Du bör inte fästa in i fasadteglet. Det är inte gjort för att ta upp några laster. För att få ordentligt fäste i betongplattans kant kan du behöva använda en regel med större höjd än 170 mm. Vad menar du med "Ca 100-150 mellanrum mellan tegel och bärande trä"? Normal luftspalt brukar vara 2-3 cm.
Jag vill helst undvika fästa på tegel med anledning av det du skriver. Altanens höjd från mark är inte mer än 30 cm och infästningen kommer att hamna på den andra horisontella tegelraden (räknat underifrån upp).
Det kanske är bara 2-3 cm luftspalt? Då har nog grannen fel :)
 
Finns det något som hindrar dig från att sätta en plintrad till och på så sätt göra altanen fristående?
 
C Christoffer85 skrev:
Finns det något som hindrar dig från att sätta en plintrad till och på så sätt göra altanen fristående?
Altanens djup är 270 och jag kommer att ha två plintrader. Dvs max avstånd från bärlina och mitt bjälklag är 70-100.
Detta i kombination med ovan bör väl avlasta tegelfasaden till den grad att det är OK?
 
Jag avråder bestämt från infästning i teglet. Det kan man göra om det gäller en spalje eller liknande, men inte bärlinor till altaner. Du kan fästa in kraftiga stålbeslag i betongen, som du kan ställa en bärlina på, om du inte kan fixa plintar intill grunden.
 
  • Gilla
Dode123 och 1 till
  • Laddar…
J
Sätt ner plintar längst in istället så kommer du åt att renovera fasaden när det behövs i framtiden också!
 
  • Gilla
Dode123
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.