LoweW
Hallo!

Köpte nyligen ett litet fritidshus i södra Sverige på ca 70kvm som nu ska renoveras och bli mitt permanentboende. Det är en hel del som ska göras och jag kommer dokumentera det mesta med min kamera. Jag tenderar att överdokumentera, så ni får ursäkta eventuella bildbomber!

I princip ska jag göra allt själv med hjälp av nära & kära.

Här är lite bilder från mäklarens hemsida:
 
  • Ett litet fritidshus omgivet av gröna träd och buskar med en öppen gräsmark i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett litet fritidshus på drygt 70kvm beläget i en solig, lummig trädgård i södra Sverige redo för renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Litet brun fritidshus med grön trädgård och öppet landskap i bakgrunden under en himmel med lätt molnighet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Planritning över ett 70 kvadratmeter stort fritidshus med kök, vardagsrum, två sovrum, wc och uteplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Söderslätt och 7 till
  • Laddar…
LoweW
Uppdatering #1

Här är i stora drag vad som ska göras:
  • Tilläggsisolera.
  • Sätta dit ny fasad.
  • Bygga in den inglasade altanen.
  • Isolera krypgrunden på rätt sätt.
  • Räta och stötta upp golv på korrekt sätt.
  • Tvätta taket och inspektera.
 
Redigerat:
  • Gilla
Bichonen
  • Laddar…
LoweW
Uppdatering #2

Lite skisser på före och efter. Altanen ska byggas in och köket ska öppnas upp. Sovrum och badrum blir större samtidigt som en liten, liten tvättstuga uppkommer.

Intill tvättmaskinen blir ett litet skåp med elcentral, tjänstefördelare(fiber) och varmvattenberedare. Uppvärmningen i huset kommer att vara luftvärmepump och en insatskamin.

Tyvärr ser det ut som att golvet och väggarna blir max ca 25cm tjocka...
 
  • Arkitekturritning av en planlösning för ett hus med mått, inklusive kök, vardagsrum och sovrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arkitektritning av en planlösning för renovering, inkluderar mått för altan, kök, sovrum och badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Bichonen och 2 till
  • Laddar…
Kul projekt!
Bilder kan det aldrig bli för mycket av här!
 
  • Gilla
Bichonen och 1 till
  • Laddar…
Ser lovande ut!
Ny entré blir bredvid sovrummet eller?
Vad är det för grund, torpargrund?
Ett såpass litet hus kanske går att höja så att du får plats med bra isolering där, det är ju det som är svårast att åtgärda senare och som tillsammans med takisolering har störst effekt i förhållande till kostnad.
 
  • Gilla
LoweW och 1 till
  • Laddar…
Åh vad spännande! Den här tråden följer jag gärna :)
 
  • Gilla
LoweW och 1 till
  • Laddar…
Härligt ställe Man riktigt myser . Det blir nog rätt mkt jobb för dig men du slipper gymmet ett tag
 
  • Gilla
LoweW och 1 till
  • Laddar…
Spännande :)
 
  • Gilla
LoweW och 1 till
  • Laddar…
LoweW
Anna_H Anna_H skrev:
Ser lovande ut!
Ny entré blir bredvid sovrummet eller?
Vad är det för grund, torpargrund?
Ett såpass litet hus kanske går att höja så att du får plats med bra isolering där, det är ju det som är svårast att åtgärda senare och som tillsammans med takisolering har störst effekt i förhållande till kostnad.
Jajjemen, ingången blir där! Precis, torpargrund.

Håller helt med! Som det ser ut just nu kommer jag att riva upp allt golv, lägga nya golvbjälkar(där det behövs) och gräva ut grunden lite så att jag kan lägga till minst 45mm extra isolering.
 
  • Gilla
Bichonen och 1 till
  • Laddar…
LoweW
Uppdatering #3

Riktigt roligt att få lite respons, det tackar jag hjärtligt för! :D

Här kommer lite snabba skisser jag gjort. Detta är från version 2(jobbar på V3 just nu) så allt stämmer inte riktigt överens, men det ger en bra bild över hur jag vill ha det. I V3 lutar det mer mot en köksö till exempel.
 
  • Skiss av ett hus med skylight och flera fönster, inklusive en anslutande byggnad och trappsteg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skiss av en husmodell med tydlig fram och sida, inkluderande tak, skorsten och fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Enkel skiss av ett hus med tak, skorsten, fönster och dörr markerade, föreställande version 2 av ett byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skiss av en lägenhetsplan med möblering inklusive köksö och vardagsrumsmöbler, från version 2 av renoveringsprojektet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skiss av kökslayout med köksö, skåp och vitvaror markerade, version 2, i perspektivvy.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skiss av en lägenhetsplan med markerade rum och möbler, version 2, i 3D-perspektiv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Linjeteckning av ett hus i 3D-modell, visar planlösning för version 2 av ett byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skiss av bostadsplan, V2, med rum, möblering och fönster, ej slutgiltig version.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skiss av kökslayout version 2 med planlösning inklusive väggar och möjlig placering av köksö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Bichonen och 3 till
  • Laddar…
LoweW LoweW skrev:
Jajjemen, ingången blir där! Precis, torpargrund.

Håller helt med! Som det ser ut just nu kommer jag att riva upp allt golv, lägga nya golvbjälkar(där det behövs) och gräva ut grunden lite så att jag kan lägga till minst 45mm extra isolering.
Spännande projekt (y)
En bekant köpte ett hus med torpargrund på 80 talet och han hissade upp hela huset på domkrafter så att han kunde gjuta en riktig grund runt hela huset
På köpet fick han en fin krypgrund och kunde gräva ut för varmvattenberedare och hydrofor under huset och det blev lättare att dra alla avlopp och vattenledningar. Vattenpumpen satt i den djupborrade brunnen.
I det huset frös aldrig ledningarna under huset och han kunde lägga i bra med isolering i golvet också.
Det huset var en riktig gammaldags sommarstuga med knappt någon isolering alls.
 
  • Gilla
LoweW
  • Laddar…
LoweW
B Bichonen skrev:
Spännande projekt (y)
En bekant köpte ett hus med torpargrund på 80 talet och han hissade upp hela huset på domkrafter så att han kunde gjuta en riktig grund runt hela huset
På köpet fick han en fin krypgrund och kunde gräva ut för varmvattenberedare och hydrofor under huset och det blev lättare att dra alla avlopp och vattenledningar. Vattenpumpen satt i den djupborrade brunnen.
I det huset frös aldrig ledningarna under huset och han kunde lägga i bra med isolering i golvet också.
Det huset var en riktig gammaldags sommarstuga med knappt någon isolering alls.
Det låter riktigt intressant! Kan tänka mig att det är ett bra alternativ om man inte vill gjuta igen hela grunden utan bara stärka muren.
 
  • Gilla
Peter #11 och 1 till
  • Laddar…
LoweW
Uppdatering #4

Idag blev det lite fix med trädgården och rivning av två innerväggar.

Före- och efterbilder:
 
  • Förebild av ett matsalsrum med färgglad tapet och ett stort fönster, möblerat med bord och stolar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Efterbild av rivna innerväggar med samlade byggavfall och synliga bjälklag i ett rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Före-renovering bild på ett hem med tegelvägg, genomgång mellan rum med draperier och inredd veranda.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rum under renovering med exponerad tegelvägg och rivna väggar, verktyg och byggmaterial på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 4 till
  • Laddar…
LoweW
Uppdatering #5

Här är en testvideo på V3 av ritningen. Sketchups animeringsverktyg är väldigt rudimentärt, men helt OK för det jag ska använda det till.

Denna ritning saknar dock en hel del, bland annat ett fönster i nordvästra och/eller sydvästra väggen. Placeringen av det fönstret beror lite på var TVn och soffan hamnar. Då det är väldigt fin utsikt mot sydöst vill jag placera matbordet vid dom stora fönstrena och "vardagsrummet"(soffa, TV & hifi) i det västra hörnet.

Det känns lite trångt, tyvärr. Alla synpunkter och kommentarer på hur jag kan möblera eller vad jag borde tänka på är varmt välkomna!
 
  • Ovanvy av en grov SketchUp-ritning av en lägenhet med möbler och fönsterplaceringsförslag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-ritning av husfasad med stora fönster och dörrar, saknar fönster i nordväst/sydväst.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Animerad ritning av ett husprojekt med stora fönster i Sketchup, utan inredning och detaljering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Schematisk ritning av en byggnadens fasad med ett fönster och dörr i Sketchup.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Enkel skiss av ett husfasad med rektangulärt och cirkulärt fönster mot en gräs- och himmelsbakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-skiss av ett oinrett hus med öppen planlösning, stora fönster, och synlig köksö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-skiss av inredningslayout med soffa, matbord och köksinredning, saknar fönster på vissa väggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-ritning av en modern kökslayout med köksö utan möblering och synligt fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-skiss av ett rum utan möbler med öppna dörrar och synligt fönster, skapat i Sketchup.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-skiss av en planlösning skapad i Sketchup utan fönster i nordvästra/sydvästra vägg, med möbleringsförslag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-ritning av en bostadsplan i Sketchup utan möbler, fokus på placering av fönster och rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-SketchUp-ritning av ett hem-interiör med markerade områden för kök, vardagsrum och matplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
EmmyIs och 2 till
  • Laddar…
Det är hallen som tar alldeles för stor plats! Det är "död yta". Det är en öppen spis/kamin du ritat in mitt i huset? Den behöver flyttas bak närmare köket och sovrummet, jag skulle integrera den med köksön istället för att ha dem ihop. Då blir det luftigare. Passagen mellan spis/kamin och sovrum behöver knappast vara mer än 1.20?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.