Hej.

Håller på och bygger en amerikansk veranda och funderar nu kring den främre regeln som ska vara på Limträstolparna. Helst vill jag inte jacka ur utan kan jag fästa den utanpå stolparna eller ska jag fästa regeln ovanpå stolparna med vinkelbeslag? Vad är bäst?

Stolpar 115×115
Regel 45×170
 
Jacka ur att föredra. Både bäst och snyggast enligt mig.
Ovanpå funkar.
Fästa utanpå skulle jag aldrig göra.
 
  • Gilla
Semiproffset
  • Laddar…
B Byggfan skrev:
Jacka ur att föredra. Både bäst och snyggast enligt mig.
Ovanpå funkar.
Fästa utanpå skulle jag aldrig göra.
Det får bli ett L. :D
 
  • Gilla
Semiproffset
  • Laddar…

Bästa svaret

Håller helt med. Urjackning är absolut snyggast och bäst. Med rätt grejer går det snabbt och blir rakt och snyggt. (infällning på insidan blir snyggast!)
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
Totte_S
Tipsa gärna om vad du tycker är rätt grejer och tillvägagångssätt


Semiproffset Thiger skrev:
Håller helt med. Urjackning är absolut snyggast och bäst. Med rätt grejer går det snabbt och blir rakt och snyggt. (infällning på insidan blir snyggast!)
 
Infällning på insidan? Det har jag nog aldrig sett. Så här gjorde vi.

Urjackat trästolpe för balkskor på en veranda, med hus och träd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Urjackat på utsidan

Jag vägde in alla balkskor först sedan kunde man kapa och jacka ur alla stolpar innan de restes. Då blir det lätt att få det rakt.
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
Och man kan måla dem när de ligger ned.
 
johel572 johel572 skrev:
Infällning på insidan? Det har jag nog aldrig sett. Så här gjorde vi.

[bild]
Urjackat på utsidan

Jag vägde in alla balkskor först sedan kunde man kapa och jacka ur alla stolpar innan de restes. Då blir det lätt att få det rakt.
Ja kolla vad snyggt, från insidan... :)

Anledningen att jag tycker det blir betydligt snyggare att lägga berlinan på insidan är för att det blir mer estetiskt tilltalande. Amerikanska verandatak är stora och maffiga redan som de är. Lägger man bärlinan på utsidan så ser stolparna ännu kortare ut och man får ännu mera ”tak”. Dessutom ser du inte urjackningen, och behöver du skarva bärlinan på en stolpe så syns det inte utifrån

Såklart är det en smaksak och inget är rätt eller fel. Här är några bilder med bärlinan på insidan. Gör som ni tycker blir snyggast!

Vit trävilla med rött tak och veranda med bärlinor på insidan, vilket framhäver husets estetiska uttryck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit villa med veranda och inlagd bärlina på insidan av stolparna under estetiskt verandatak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tack för alla svar. Nu har jag redan börjat med att förbereda på insidan. Dock blev det väldigt snyggt med att ha det på insidan också. :D

Otroligt snyggt med fasningen av balken. Har du bild på hela bygget?
 
  • Gilla
Semiproffset
  • Laddar…
P Pappa1986 skrev:
Otroligt snyggt med fasningen av balken. Har du bild på hela bygget?
Gillar det också skarpt!
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
Eftersom jag bor i amerikanska södern så var jag tvungen att kommentera här:D
Dom verandor man ser här har en rejäl bärlina som ligger ovanpå och är större än stolpen. Så ska ni få den rätta känslan så skulle jag klä in bärlinan så det blir sådär lagom svulstigt. Det spelar då ingen roll vilken sida ni lägger bärlinan på!
 
  • Hus i amerikansk söderstil med dubbla verandor och en markerad bärlina ovanför stolparna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
C clobar skrev:
Eftersom jag bor i amerikanska södern så var jag tvungen att kommentera här:D
Dom verandor man ser här har en rejäl bärlina som ligger ovanpå och är större än stolpen. Så ska ni få den rätta känslan så skulle jag klä in bärlinan så det blir sådär lagom svulstigt. Det spelar då ingen roll vilken sida ni lägger bärlinan på!
Hehe, bra input! Men jag tror det svenska versionen av American Porch är lika lite Amerikansk som våran Pizza är Italiensk =)

Hittade en annan bild på ungefär det du menar vilket också är jäkligt snyggt!

Som sagt så finns inga rätt eller fel. Det handlar nog mest om att det skall passa ihop med resten av husets arkitektur och vad man tycker är snyggast. Stolparnas tjocklek, bärlinans höjd, verandatakets vinkel, eventuell panelhöjd på fasaden, storlek på foder och knutbrädor.
Allt spelar in för att sy ihop en väl avvägd helhet som ger det där lilla extra. Som gör ett snyggt hus till en vacker byggnad..

american-porch1.jpg
 
Semiproffset Thiger skrev:
Hehe, bra input! Men jag tror det svenska versionen av American Porch är lika lite Amerikansk som våran Pizza är Italiensk =)

Hittade en annan bild på ungefär det du menar vilket också är jäkligt snyggt!

Som sagt så finns inga rätt eller fel. Det handlar nog mest om att det skall passa ihop med resten av husets arkitektur och vad man tycker är snyggast. Stolparnas tjocklek, bärlinans höjd, verandatakets vinkel, eventuell panelhöjd på fasaden, storlek på foder och knutbrädor.
Allt spelar in för att sy ihop en väl avvägd helhet som ger det där lilla extra. Som gör ett snyggt hus till en vacker byggnad..

[bild]
Ligger nog mycket i det du säger.

Bilden har precis den "riktiga" amerikanska känslan, inklusive gungstolen och lampan som ser ut som en gammal gas-lampa. En sak som jag tycker måste finnas på en porch är en takfläkt. Kanske har inte lika viktigt i Sverige men ändå...
 
  • Gilla
Semiproffset och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.