Hej!

Jag har totalt tröttnat på hängande grindar och tänkte göra det ordentligt en gång för alla.

Jag skall bygga mig en bilgrind med ca mått (H x B) 1500 x 3500mm.

Tanken är att bygga grinden i tryckimpregnerat med snestötta enligt konstens alla regler. Men den blir tung, och frihängande, utan främre hjul.

Grinden kommer öppnas/stängas någon enstaka gång per vecka, likväl kanske det blir grindmotor på den senare.

Ev kanske jag bygger en ramverk av stål, men det är kostsamt, plus att jag för närvarande inte har tillgång till svets, eller en plan yta att bygga på. Oavsätt tänkte jag klä in med tryckimpregnerat.

Men frågan här gäller framförallt stolpen.

Jag har en HEA 100 balk över, tanken är att gjuta ner den ca 1000mm ner så den sticker upp ca 1500mm (total längd 2500mm)

Frågan är som följer, hur stort hål behöver jag gräva? Jag tänkte gjuta rakt ner i backen, och har i mitt eget huvud tänkt mig storleken som ett oljefat, alltså ca 700mm i diameter och ca 1000mm djupt.

Till saken är att jag tänkt handgräva, givetvis inte allt på en kväll, marken här består av 90% halvlätt sand.

Ska jag kanske göra gjutningen i en annan form än cylinder? L formad?

Tack på för hand.
 
S
Med den vikten och längden ,så behöver du nog lite mer som motvikt , det blir flera ton i drag på översta gångjärnet , kanske en sträva på baksidan från toppen på stolpen som går ca 3 - 4 meter bort med en kraftig förankring i marken .
Det med att bygga i trä ,blir nog lite svårt , grinden kommer att sjunka i sig själv när trät ger sig
 
  • Gilla
TBN
  • Laddar…
Tyvärr kan jag inte stadga upp stolpen med en snedstäva då det är en hörnstolpe, eller jonden kan jag ju då, men då ger bara stävn verkan när grinden är öppen.

Hur stora ”plintar” har exempelvis dessa grindar?

Dubbla öppningsbara metallgrindar installerade vid en företags entré med byggnader i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mvh
 
Har jag lagt tråden i fel forumdel? Någon som kanske jobbar med detta borde kunna ge en fingervisning?
 
P PatrikElektriker skrev:
Har jag lagt tråden i fel forumdel? Någon som kanske jobbar med detta borde kunna ge en fingervisning?
Säkert rätt forumdel, men mängden människor som arbetar med att montera större grindar är nog liten här ... :)
(Dessutom är det garanterat en kedja. Någon räknar hur fundamentet ska gjutas, nån ritar formen, nån bygger formen, nån fyller den med betong, nån monterar grinden ...)

Men, jag kan ju bidra med mina tankar om projektet, även om jag varken monterar grindar, eller är speciellt skolad i att beräkna såna saker ...

1: Det finns ju två sätt att motverka vikten, genom att gräva djupare rakt ner, eller att göra "klumpen" L-formad inunder grinden (som du var inne på. Dock ska ju grinden öppnas, så L-formen borde bli mer "solfjäder med pinne". I vilket fall som helst så är ju nyckelordet här gräva. Du kommer att få gräva en j****a massa. Är det görbart? Ligger det kablar/avlopp/etc. i vägen?

2: Har du begärt en offert från ett företag som faktiskt monterar riktiga grindar, typ den på bilden ovan? Så du har någon kostnadsreferens?

3: Vad har du emot hjulet längst ut? Det måste ju vara den enklaste lösningen om man måste ha en svängande grind, och är osäker på hur man ska dimensionera det hela?
 
Tackar för input!

Det är absolut görbart att gräva, har inte bråttom :) några skottkärror i veckan tills hålet är stort nog :)

Jag vet inte vad en firma skulle ta för betalt.
Dock påstod stängselbutiken att stolpen till deras stålgrind om 2000x3500mm behövde en gjuthål om ca 300x1000mm

Vilket jag personligen tycker känns klent, å andra sidn kanske deras stålgrind inte väger nått. Vad vet jag.

Ang fronthjul så lutar marken, samt att det är besvärligt på vintern.

Planen ser ut som så att gräva ett herrejösses hål och gjuta en plint med formen som enn uppånervänd svamp. Rent simpelt gräver jag ett hål som är ca 1000mm x 1000mm och gjuter botten först, sen resten upp med 400mm gjutrör, sen återfyllning av massorna runt.

Det betyder att jag ska gräva ur 1 kubik, vilket då översätts till två skottkärror á 20 tillfällen.
 
Kanske ett mindre projekt att hyra en markborr och borra riktigt djup och sedan använda marken som gjutform? Stor fördel att marken runt om hålet då är orörd och redan är packad. Mindre massor att hantera fram och åter.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Själva grindramen borde du nog få tillverkad i aluminium sen kan du fylla den med tex spjälor.
 
Såhär löste vi samma problem för ett par år sedan.
absolut inte mått i proportioner
Grinden som satt uppe var 5,5m bred och 2,5m hög, ändå lyckades en personbil missa denna plankförsedda grind...
Vill minnas att betongplattan var ca 10cm tjock och låg 30-40cm under mark, då vi körde in och ut med tunga maskiner (inte nödvändigt om du ska köra in och ut med en vanlig personbil.
I brist på svets så kan man alltid bulta ihop saker ;)

Svart är stål i stommen
Rött är för att påvisa armeringen i betongen
Grått betong
 
  • Schematisk illustration av en dubbeldörrs grind med stålstomme och armerad betongbas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.