Hej!
Har köpt mig en genomströmningsberedare med 2 faser 400v. Ska koppla in den i ett relativt nybyggt hus med jordfelsbrytare.

2,5 mm2 kablar och 16a säkringar?
Vad kommer att hända med jordfelsbrytaren när jag kopplar in något utan nolla?
 
E empame skrev:
Hej!
Har köpt mig en genomströmningsberedare med 2 faser 400v. Ska koppla in den i ett relativt nybyggt hus med jordfelsbrytare.

2,5 mm2 kablar och 16a säkringar?
Vad kommer att hända med jordfelsbrytaren när jag kopplar in något utan nolla?
Ingenting särskilt. Jordfelsbrytaren summerar inkommande och utgående strömmar genom samtliga ledare. Oavsett om dessa är nollor, eller faser. (Det enda som skiljer nollan i en JFB är hur den sluts och bryts gentemot de andra ledarna, så att en flytande nolla undviks).

Så din JFB kommer att fungera som vanligt, precis som avsett. Om det skiljer i ström in och ut pga fel i din beredare, så kommer den att lösa ut.
 
  • Gilla
Ragnar_AT och 1 till
  • Laddar…
E empame skrev:
2,5 mm2 kablar och 16a säkringar?
Det beror på vilken effekt (märkström) värmaren har. Kolla märkskylten.
Det beror sedan på ledningslängd och förläggning, förimpedans etc men jag antar att det inte handlar om någon onormalt lång sträcka från centralen.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Nej det är bara 1m från centralen.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det beror på vilken effekt (märkström) värmaren har. Kolla märkskylten.
Det beror sedan på ledningslängd och förläggning, förimpedans etc men jag antar att det inte handlar om någon onormalt lång sträcka från centralen.
 
Mikael_L
E empame skrev:
Hej!
Har köpt mig en genomströmningsberedare med 2 faser 400v. Ska koppla in den i ett relativt nybyggt hus med jordfelsbrytare.

2,5 mm2 kablar och 16a säkringar?
Beror på effekten. Du kanske klarar dig med 1,5mm² kabel och 10A också, det ger dig upp till 4000W.

Eh, nu läste jag genomströmningsberedare, då är väl effekten jättehög?, du kanske inte ens klarar dig med 16A.

Vad kommer att hända med jordfelsbrytaren när jag kopplar in något utan nolla?
Inget annat är förut. Se inlägg från LSA.
Det finns t.ex. spisar också som inte ansluts med nolla, funkar bara bra med JFB.
 
Den är på 6500w så 2,5mm och 16a måste ju bli rätt...
 
Nej, du överskrider 16 A med den effekten :(
 
Fast här kan man argumentera att överskridandet är bara 100W (16A * 400V = 6400).

Om vi antar att detta inte är till ett badkar, utan bara till en kran, tvättställ köksvask. Då är överlasten så kortvarig att det bör fungera. Är det till en dusch så kanske det går, men blir lite mer tveksamt.
 
Mikael_L
Det var en klen genomströmningsberedare.

Den kommer nog inte klara av att ge varmt vatten utom vid väldigt lågt flöde.


Vatten har specifik värmekapacitet 4,19 kJ/(kg·K)
Så är det kalla vattnet 5°C och ska bli 35°C så går det 4190 Ws att värma ett kg en grad.
Dvs 30 * 4190 = 125700 Ws att värma en liter 30 grader, dvs upp till 35°C

Och har du en beredare med effekten 6500W så tar det alltså 125 700 / 6500 = 19 sekunder att få denna liter vatten till 35°C

Du kan alltså ha ett max flöde på 0,052 liter per sekund för att få vatten att duscha i.
= 3 liter / minut.
Och att hälla upp en 10 liters hink med 35° vatten tar alltså dryga 3 minuter.

Jag tror det finns något snålspolande munstycke nedåt dessa 3 liter per minut, de ger mer en vattendimma än strålar, typ.
Ett ganska normalt modernt duschmunstycke (som alltså är lite halvsnålt åtminstone jämfört med äldre samt de riktiga slösarna) tar ungefär 12 liter per minut.
 
  • Gilla
Fredriq och 2 till
  • Laddar…
Det är 2 faser 16a.

H hempularen skrev:
Fast här kan man argumentera att överskridandet är bara 100W (16A * 400V = 6400).

Om vi antar att detta inte är till ett badkar, utan bara till en kran, tvättställ köksvask. Då är överlasten så kortvarig att det bör fungera. Är det till en dusch så kanske det går, men blir lite mer tveksamt.
 
Den ska vara i ett garage, mest för att kunna tvätta händerna och kanske hälla upp en hink med vatten för att tvätta bilen eller så.
Det ska tydligen ge 4L/min (35grader)



Mikael_L Mikael_L skrev:
Det var en klen genomströmningsberedare.

Den kommer nog inte klara av att ge varmt vatten utom vid väldigt lågt flöde.


Vatten har specifik värmekapacitet 4,19 kJ/(kg·K)
Så är det kalla vattnet 5°C och ska bli 35°C så går det 4190 Ws att värma ett kg en grad.
Dvs 30 * 4190 = 125700 Ws att värma en liter 30 grader, dvs upp till 35°C

Och har du en beredare med effekten 6500W så tar det alltså 125 700 / 6500 = 19 sekunder att få denna liter vatten till 35°C

Du kan alltså ha ett max flöde på 0,052 liter per sekund för att få vatten att duscha i.
= 3 liter / minut.
Och att hälla upp en 10 liters hink med 35° vatten tar alltså dryga 3 minuter.

Jag tror det finns något snålspolande munstycke nedåt dessa 3 liter per minut, de ger mer en vattendimma än strålar, typ.
Ett ganska normalt modernt duschmunstycke (som alltså är lite halvsnålt åtminstone jämfört med äldre samt de riktiga slösarna) tar ungefär 12 liter per minut.
 
E empame skrev:
Det är 2 faser 16a.
2 faser = 400V. 400V * 16A = 6400W.
 
Mikael_L
H hempularen skrev:
Fast här kan man argumentera att överskridandet är bara 100W (16A * 400V = 6400).

Om vi antar att detta inte är till ett badkar, utan bara till en kran, tvättställ köksvask. Då är överlasten så kortvarig att det bör fungera. Är det till en dusch så kanske det går, men blir lite mer tveksamt.
Det kommer att fungera.
Säkringen tål 13% överström i minst en timme enligt tillverkningsnorm de ska följa.
(de måste trippa inom max en timme vid 45% överström, enligt samma normer).

Och en 2,5mm2 kabel har strömvärde (dvs uppvärmning av kabeln) med en betryggande marginal för denna lilla överström.
Men koppla inte in med en stickpropp för guds skull.
Fast anslutning är det som gäller.
 
Mikael_L
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Nej, du överskrider 16 A med den effekten :(
Men Bo har ju egentligt rätt.

Helt korrekt, så ska det givetvis aldrig dimensioneras in en överlast. Det är fel.

Det är helt OK att lägga sig på max, det finns fortfarande lite marginaler kvar.


I just detta fall tycker jag dock att överlasten är så marginell och användandet troligen så glest intermittent att det känns lite surt att tvinga sig upp till 20A säkring och 4mm² kabel.
Skulle det vara en last som gick mer kontinuerligt, typ värmepatron i ett hus, så hade jag varit mer benägen att gå upp i säkring och ledararea.
 
Nej det är fast installation med en flerpolig brytare precis före beredaren.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Det kommer att fungera.
Säkringen tål 13% överström i minst en timme enligt tillverkningsnorm de ska följa.
(de måste trippa inom max en timme vid 45% överström, enligt samma normer).

Och en 2,5mm2 kabel har strömvärde (dvs uppvärmning av kabeln) med en betryggande marginal för denna lilla överström.
Men koppla inte in med en stickpropp för guds skull.
Fast anslutning är det som gäller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.