Huset är byggt i betong - väggar, golv, tak...rubbet. Bor i en bunker :) I badrummet är det betonggolv och under ligger källaren dit avlopp åker ned och sen ut. Min fråga är om jag:
1) kan lägga ut värmeslingor direkt på detta betonggolv och sedan flytspackla fall mot brunn och samtidigt bädda in värmeslingorna i spacklet ? Eller:
2) borde jag endast flyta golvet plant i en första vända och sedan lägga värmeslingorna på detta plana underlag och därefter flytspackla fallet och bädda in slingor i den andra vändan ? Eller:
3) borde jag regla upp golvet lite och lägga golvspån som underlag och lägga värmeslingor samt flyta fallet på detta ?

En fundering är också ifall jag borde lägga någon isolering innan jag lägger värmeslingor ? Känns ju som att värmen från dessa annars försvinner nedåt i betonggolvet lika mycket som det går uppåt dit jag ju vill ha värmen. Om det är så kanske det vore bättre att regla upp golvet 45 mm, lägga isolering och sedan på med golvspån - värmeslingor och flytspackel ?

Glad påsk och tack på förhand för din hjälp !
 
  • Rått betonggolv i ett badrum med synliga rör och avlopp vid en grov betongvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tolkar det som att det är ett oisolerat golv!? När är huset byggt?
 
Stämmer, det är oisolerat golv. Huset är byggt runt 1950...
 
Jag skulle bila ur det gamla golvet och gräva ur till sulans nedre kant. Innerväggarna är troligen betonghålsten murade uppe på plattan som är oarmerad. När du grävt ut så lägger du ett tunt avjämningslager med 2-6 makadam och fiberduk, sedan ett lager med 100mm isodrän och 50mm cellplast och så en ny platta på ca 80mm med slingor. Då har du ett isolerande lager och möjlighet till nya avloppsrör och golvbrunn.
 
Redigerat:
J
O Exsicco skrev:
Jag skulle bila ur det gamla golvet och gräva ur till sulans nedre kant. Innerväggarna är troligen betonghålsten murade uppe på plattan som är oarmerad. När du grävt ut så lägger du ett tunt avjämningslager med 2-6 makadam och fiberduk, sedan ett lager med 100mm isodrän och 50mm cellplast och så en ny platta på ca 80mm med slingor. Då har du ett isolerande lager och möjlighet till nya avloppsrör och golvbrunn.
Var där inte källare under badrummet?
 
J JeLö skrev:
Var där inte källare under badrummet?
Aha... miss av mig... bila INTE ur golvet :)
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Är de verkligen lämpliga för golv? Jag skulle misstänka att de inte tål en punktbelastning.
 
Det är exakt samma skivtyp som T2 isolecta skivan från Thorin & Thorin. Dessutom utsätts inte skivan för någon punktbelastning då den först flytspacklas och sedan klinker på det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.