Jag behöver förbättra WIFI täckningen utomhus. Av någon mystisk anledning så har wifi täckningen utomhus blivit sämre det sista halvåret och det har inte blivit bättre av att skruva inställningarna heller. Inomhus kör jag en Unifi AP AC (äldre fyrkantiga PRO modellen) på varje våningsplan så det är naturligt att kika inom samma produktserie.

Deras lilla UAP-AC-M verkar vettig för detta tycker jag. Plus i kanten för att den har MESH-teknik, det gör att jag kan skippa att ansluta den till en fysisk port och därmed riskera att elda upp switchen när åskan är i farten.

Dock är jag inte helt övertygad om hur bra väderskyddad den är för ett utsatt västkustklimat, så ett alternativ är montera den inomhus och flytta ut antennerna, men frågan är hur mycket det påverkar täckning och prestanda?

Alternativet är UAP-AC-M-PRO som verkar vara mer skyddad, kostar nästan det dubbla men å andra sidan blir skillnaden mindre om man ska hålla på och kludda med att flytta ut antennerna på den lilla....

Länk till produktbladet: http://dl-origin.ubnt.com/datasheets/unifi/UniFi_AC_Mesh_DS.pdf

Någon med några glada tillrop eller kanske till och med erfarenhet av dessa produkter?
 
Jag hade ett liknande problem (dålig täckning i trädgården, har 2 st AC-LR inne), och köpte i förra veckan en UAP-AC-M som installerades i helgen. Jag använder inte mesh-funktionen, jag hade möjlighet att dra kabel från routern (edgerouter X-SFP, driver AP:erna via 24V PoE). Täckningen blev bättre, men inte så mycket bättre som jag förväntat mig, jag skall testa att rikta om antennerna. Jag har inte läst på om deras mesh, men kräver inte den funktionen att minst en av de andra AP:erna också har mesh-funktion?

Kan inte uttala mig om hållbarhet än, men som väntat är den robust byggd och jag tror den klarar saltstänkta västkustska höststormar utan problem.
 
Det var det jag var rädd för att täckningen inte skulle bli särskilt mycket bättre utan att gödsla med accesspunkter. Kanske får bli en plan C med grejor som ändå ligger och skrotar... En Cisco AP på 2,4Ghz och en ordentlig rundstrålande antenn istället och se hur det blir. Nackdelen är att det antagligen blir mer handpåläggning för att få till en vettig roaming.

Det är nog sant det där med att UAP-AC-M måste ha en mesh-punkt för att det ska funka. Jag hoppades annars att den helt enkelt kunde fungera som en traditionell brygga, men så enkelt är det nog inte.
 
mexitegel mexitegel skrev:
Det var det jag var rädd för att täckningen inte skulle bli särskilt mycket bättre utan att gödsla med accesspunkter. Kanske får bli en plan C med grejor som ändå ligger och skrotar... En Cisco AP på 2,4Ghz och en ordentlig rundstrålande antenn istället och se hur det blir. Nackdelen är att det antagligen blir mer handpåläggning för att få till en vettig roaming.

Det är nog sant det där med att UAP-AC-M måste ha en mesh-punkt för att det ska funka. Jag hoppades annars att den helt enkelt kunde fungera som en traditionell brygga, men så enkelt är det nog inte.
Hej.

Har både UAP-AC-M och UAP-AC-M-PRO och är mer än nöjd, och dessutom täckning över hela kvarteret. :)

En UAP-AC-M och en UAP-AC-M-PRO sitter på husväggen och är utsatta för värme och tropiskt regn, och har fungerat utan några som helst problem nu i 6 månader.

Skärmdump av UniFi Controller med anslutna nätverksenheterna UAP-AC-M och UAP-AC-M-PRO.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ha en kanonbra dag!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.