Är det någon här som känner till den tyska hustillverkaren ScanHaus? Jag var i ett visningshus som dom har i Löddeköpinge/Skåne i söndags och det verkade mycket intressant. Inte minst priset!
För 1 740 000 fick man ett 173 kvm nyckelfärdigt 1 1/2 planshus på totalentreprenad med: underhållsfria förnster och dörrar, putsfasad, golvvärme i bottenvåningen, 14 mm ekparkett i hela huset utom i grovkök och groventre frånluftsvärmepump, helkaklade badrum, 250 cm invändig takhöjd, valfri planlösning, Siemens vitvaror-rostfritt paket, ballingslövs basic ekkök, centraldammsugare.
 
Hej.
När jag i våras var i samma hus på en visning så sa de då att kök tillkom på grundpriset, kommer ej ihåg vad det var.
Sedan så rekomenderade de att lägga till ett el paket för att få svensk standard, kostnaden låg då runt 12000:-
I övrigt tycker jag att huset var fint.
 
Marlene Eskilsson skrev:
Hurdana fönster var det ? Svensk standard?
Jag vill minnas från mitt besök i visningshuset att fönsterbågarna var i plast/komposit samt 2-glas fönster med väldigt bra u-värde.
 
"Jag vill minnas från mitt besök i visningshuset att fönsterbågarna var i plast/komposit samt 2-glas fönster med väldigt bra u-värde. "

Stäämmer! U-värdet var mycket lagt
 
Jag har byggt ScanHaus nu under hösten - något ni undrar?!

//Dougie
 
Dougie skrev:
Jag har byggt ScanHaus nu under hösten - något ni undrar?!

//Dougie
JA massor :)
Ni är nog de första här på forumet som kan svara på frågor om Scanhaus :)
Vilken modell och var har ni byygt
?
Pris vad ingick, kök el paket?
Nf?
Hur har kontakt med säljare varit, före under och i slut skedet?
Säkert har jag fler frågor.
Har varit i deras visnings hus i Lödde.
 
Hejsan,

ursäkta alla för att jag inte svarat. Jag kommer inte att kunna/hinna skriva ett bra meddelande förrän efter helgerna men det kommer - jag lovar.
Givetvis måste jag ju berätta varför jag inte kan svara än... 8)

Håller på med flytten!!! ;D

I korta ordalag är vi iaf nöjda. Mycket tillmötesgående säljare. Duktiga hantverkare. (ScanHaus har sina egna anställda snickare vilket medför att de inte bygger något annat än just ScanHaus. Så det vet vad de sysslar med. Kändes tryggt.)

God Jul & Gott Nybyggarår till alla!

//Dougie
 
Hej.

Jag har oxå varit på deras husvisning i Lödde.. När man nu gick runt i deras hus så visade det sig att det inte gick att öppna alltandörren och att hallogen spottarna inte satt i linje och att det var en del extra kostnader som skulle till för den svenska marknaden.

Hur kommer andrahandsvärdet att vara på dessa hus i från forna Öst Tyskland !? troligen lågt.

Varför ta in ett hus på svenska marknaden där man skall behöva betala en massa extra pengar så att det klarar av våra krav i sverige !!!????

Ett visningshus göra man lite bättre än normalt för att kunna visa detta! Men ändå är det en hel del som är urdåligt utfört på huset. Hur kommer det då att bli när svensson köper detta ?

Det är många många frågor man vill ha svar på innan man går in i en sådan affär, allt kan inte bara handla om pengarna, utan även vad man kan få ändra på osv.

Säljarna är inte med i STR och behöver inte leva upp till den Nya konsument tjänstlagen eller köplagen.
Har dom Gar-Bo försäkring på sina hus? Nej troligen inte.

Men lycka till !
 
mo23 skrev:
Hej.

Säljarna är inte med i STR och behöver inte leva upp till den Nya konsument tjänstlagen eller köplagen.
Har dom Gar-Bo försäkring på sina hus? Nej troligen inte.

Men lycka till !
Varför i all världen skulle de inte omfattas av samma lagar som gäller alla andra husföretag?

STR eller inte behöver inte betyda ett smack. Det är inget annat än en intresseorganisation, inte någon kvalitetsstämpel. Gar-Bo eller motsvarande försäkring är ett krav i och med nya ABS05.
 
Jag har hittat en länk till ScanHaus hemsida.
http://www.scanhaus.de/sw_index-b.htm

Är det dessa hus man tänker marknadsföra i Sverige utan anpassning? Då tror jag ScanHaus får problem med kundsmaken.

Köken är trånga. Man har ingenstans redovisat genomföring för köksfläkt. Hus som illustreras med skorsten på taken saknar skorsten på planritningen. Planlösningarna är slutna och påminner om villor för sådär 50, 60 år sedan. Badrummen verkar ännu mer ålderdomliga, typ tvättäkta viktorianska. Samtliga ytterdörrar och fönsterdörrar redovisas som om de är inåtgående. Hoppas ibland att jag ser i syne. Listan med missgrepp kan bli hur lång som helst...

Jag tycker det är synd om marknaden inte utsätts för bättre konkurrens söderifrån. Den behövs.
 
Mo23 - jisses!
Det här med att gå rakt på källan är inget för dig va?! Lyssnar hellre på vad andra säger istället för att ta reda på något själv. Lite lat?!

Givetvis har de Gar-Bo. Garantier är längre och mer täckande än svensk standard så kom inte med sånt. Exempelvis slipper man i sverige självrisken de första två åren vid fel. Här slipper du den i 5! Bara ett exempel.

billy_baver
vi har byggt ett ScanHaus och är mycket nöjda. Vi ändrade planlösning helt och hållet. Det kostade ingenting. Ingenting! Mig veterligen är det bara A-hus som är så "givmilda". Vi gjorde en massa ändringar i flera omgångar och det var aldrig något problem.

Är de något speciellt ni undrar får ni gärna fråga. Men som sagt - varför frågar ni inte säljarna. Då får nu ju svar direkt.
 
Dougie skrev: "...och använd http://www.scanhaus.se/ - känns enklare liksom"

Jag hoppas att jag inte varit onödigt hård i omdömet därför att jag hämtat min info via
http://www.scanhaus.de/sw_index-b.htm. Att jag så gjorde berodde på att den svenska länken gav mig följande felmeddelande -

"Sorry, Er Bildskàrm har en upplösning som àr mindre àn 1024 x 768 Pixel. Kan Ni över systemstyrning àndra anonsen? Våra internet sidor kan ni anvànda, fast Navigationskomforten àr någat gegrànsad. Tack så mycket".

Tack vare Dougie´s protester blev jag bara ännu mer nyfiken. Nu har jag istället ringt Scanhaus kontor i Skåne. Blev mycket positivt bemött, och utlovad mer info via snigelposten. Till att börja med är jag mest nyfiken på produktion, konstruktion och material.
 
Nu har jag fått utlovad info från ScanHaus, svart på vitt. Man säljer på svenska marknaden i första hand tre modeller.

Jag upptäcker direkt att man har riggat dem med särskild omtanke på skillnaderna mellan tysk och svensk smak. Somligt känns ändå ovant för en nordbo. Typ att fönster och dörrar som standard levereras inåtgående.

Först som sist ska sägas att ScanHaus byggbeskrivningen briljerar i tysk grundlighet. Detta var klart bättre än alltför många svenska konkurrenters undanglidande presentation! Alltså är det möjligt att snabbt hitta ScanHaus svagheter. Men tyvärr inte lika enkelt att jämföra med mindre ärliga konkurrenter.

Som exempel tar jag ScanHaus yttertak. Så här är de utförda, räknat inifrån och ut -

Gipsskivor på brädning. Sedan 0,2 diffusionsspärr innanför takbjälkar med mellanliggande isoleringsull (22 cm). Utanpå isoleringen ligger en diffusionsöppen duk. Och direkt utanpå duken hamnar takpannorna på sina läktribbor.

Hur ska detta funka den dag man måste byta takpannor? Ska gubbarna kliva runt direkt på den där diffusionsduken? Eller ska de trippa fram på bärläkten, med famnen full av nytt tegel!

Det gängse i Sverige är väl ett stabilt undertak av råspont eller board direkt under läktning och tegel. På något vis tycker åtminstone jag att ScanHaus lösning känns aningen otrygg. Men det kanske funkar förträffligt.

Någon som vet?


 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.