Hej,

VVS:aren var hemma hos oss för ett tag sedan och monterade nya rör då flyttade vasken i samband med köksrenoveringen.

Han satte dit en koppling till tappvattenledningarna som jag inte sett förr. Hur kopplar jag in blandaren till dessa? Vilka verktyg behövs? Jag är bara van vid gamla hederliga kopplingar som man skruvar dit.

Se bild:
Två vita vattenledningsrör med påskruvade metallkopplingar mot en ljus vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är det inte bara en skyddspropp på nåt vis?
 
S Stefan1972 skrev:
Är det inte bara en skyddspropp på nåt vis?
Jovisst måste det väl vara det. Borde väl bara vara att skruva bort och sätta på vanliga kopplingar?
 
Jo det ser ut att vara någon typ av skyddslock, men jag tror inte man kan skruva den.

Frågan är hur jag kopplar in blandaren och diskmaskinen? :/
 
Ser ut som en LK PushFit Propp. Vad står det på den?
 
Krilleman
Krilleman Krilleman skrev:
Räcker blandarrören ner till dina PAL-rör från LK så räcker det med att sätta två passande ballofixer.

Tex från Vatette:
[länk]

[bild]
Ser smidigt ut. Ska kolla upp längden på rören från blandaren och sen blir det nog en tripp till Ahlsell!

Tack för input!
 
Nu är jag klar med installationen :)

Blev en ballofix likt den som Krilleman tipsade om. Sen kunde jag även utläsa att det var LK pushfit propp som satt på rören.

Är resultatet godkänt? (Ej kopplat in strömmen till den elektriska diskmaskinsavstängaren på bilden).

Vatteninstallation under diskbänk med ballofixventil, LK pushfit propp, oskopplad diskmaskinsavstängare och avloppsrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vatten från en nyinstallerad, guldtonad köksblandare flödar ner i en rostfri diskho under ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Personligen hade jag nog klamrat inkommande lite bättre.
 
Krilleman
Ja absolut, mer klammer! Minimikravet är en under ballofixerna när blandaren är ansluten med PEX.

Har du stödhylsor i dina förkromade rör?

Sen är det inte så bra blandningen av olika tillverkare på kopplingarna ballofix/LK-övergång till PEX.
 
Fler klammers kan/måste jag fixa :)

Nej, inga stödhylsor eftersom killen i butiken sa att det inte behövdes när det var hårda kopparör.

Varför är olika tillverkare mindre bra?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.