Hej!

Osäker på om detta är rätt forumdel, men jag provar.

Har fått en knepigt fel på halsen som jag funderar på att driva som dolda fel mot säljarna, för detaljer se tråden: https://www.byggahus.se/forum/threa...-far-grundvatten-mot-kaellarvaeggarna.315144/

Således letar jag efter en jurist som kan dolda fel i Skåne, har forumet några förslag?

Vänliga hälsningar

EDIT: Ser nu att jag särskrev rubriken :thinking:
 
Villaägarförbundet har dels viss rådgivning (numera verkar gratisdelen vara i forum/frågespalts format), de har en juristbyrå som man får rabatt hos, om man är medlem. De påstår sig även ha en lista med advokater där man som medlem skall få viss rabatt.
 
Jag får ringa dem en gång till, när jag pratade med dem så tyckte de att jag skulle ta fram vad det skulle kosta att avhjälpa problemet, men det verkar inte vara så lätt att veta hur jag löser det, än mindre vad det skulle kosta.
Men nu när du skriver det så kanske de har förslag på hur man går tillväga i så fall.
 
Men det borde väl inte vara så svårt att få fram worst case i kostnad. Alltså om du får betala allt själv. Vad kostar det att rensa kanalen ned till vattnet. Till de kanske det kommer en del juridiska kostnader om markägare på vägen motsätter sig arbetet.

Om du skall köra det som dolt fel, så är det en kostnad som gäller. Du får inte säljaren att lösa problemet, men han kan få vara med att betala.
 
  • Gilla
klimt
  • Laddar…
Fast jag skulle aldrig gå med på att bekosta allt själv om jag vore motpart.

Rensning hjälper troligtvis inte i längden, utan vi pratar en omdragning i så fall, dessutom har en del grannar visat sig sätta sig på tvären då de inte anser att de har några problem. Jag är förvisso inne på att helt enkelt begära en förrättning på det hela, så blir det rätt helt enkelt.

Nej det är jag medveten om, vi får lösa det, men säljaren är den som får betala.
 
En sökning på fatighetsjurist Skåne ger ett antal svar. Sen kan du kanske söka mer noga på några av dem för att försöka bedöma kompetens. Via ditt försäkringsbolag kan du få vissa delar av kostnaden ersatt. Jag förmodar att man startar med en begränsad insats för att bedöma om det är möjligt att driva ärendet. Men var försiktig, det finns jurister som driver även hopplösa fall för att få intäkter. Jag läste din ursprungliga tråd och har svårt att se att du kan få ut något av säljaren, men en kompetent jurist kanske bedömer annorlunda efter att ha läst in sig.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Det är just den begränsade insatsen jag är ute efter, för att se om det ens är en idé att börja kalla det dolt fel.
Juristerna jag pratade med villaägarna och mitt försäkringsbolag tyckte detta kunde falla under dolt fel, men de har ju å andra sidan bara hört mig muntligen förklara min sida över telefon.

Men jag ska försöka ringa villaägarna igen idag när den lille sover.
 
Jag fick kontakt med villaägarna igen, juristen denna gång tyckte inte att säljaren kunde lastas av någon annan dike, jag fick dock en lista med samarbetsadvokater där jag kontaktade en.
Denne hade inte heller någon magkänsla för felet men rekommenderade att jag reklamerade till säljarna oavsett.
Så det sitter jag med nu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.