Har gjort i ordning ett litet duschrum i en bod på landet. Bad en röris dra rören till blandaren. Han påstår att nya regler säger att rören måste gå upp mot taket från blandaren. Tycker det låter konstigt med tanke på att blandaren var förinställd för rör neråt. (Obs gäller alltså utanpåliggande). Dessutom blir det väldigt trångt för duschstången. Stämmer detta verkligen?
 
Åsa Lund
rören bör absolut gå uppåt, helt rätt av rörmokaren
Mindre risk för vattenskador
 
Jag förstår inte varför risken blir mindre? Man limmar givetvis rörklammer, inte skruv!
 
Man slipper ev problem med att barn ställer sig på rören för att nå om man drar rören uppåt
 
Regler och regler, det som sägs är väl att man inte ska ha inkommande vatten nere i duschen så det beror ju helt på hur det ser ut i övrigt och var vattnet kommer ifrån. Är det utanpåliggande rör i övrigt så finns det såklart inget som hindrar en från att ha rören neråt. Om nu inkommande vatten kommer på helt annat ställe då förstås.
 
M
Det finns flera fördelar med att komma uppifrån:

1. Om rören kommer ur vägg så minskar risken för vattenskador via genomföringen drastiskt om den sitter nära taket.

2. Om en läcka uppstår vid blandaren så sprutar vatten nedåt mot golvet där brunnen finns och man riskerar inte att vatten sprutar mot ventiler och el-installationer.

3. Rören är mer fysiskt skyddade i takhöjd mot t ex klättrande barn.

4. Risken för att få in vatten via skruvhål för rörklammer minskar betydligt om dem kommer uppifrån.

Ovan säger jag inte är några regler, utan några fördelar med att inte gå nerifrån.
 
En fördel till är att man kan gå ovan eventuell duschvägg/dörr istället för genom.

Nackdelen är att det (enligt min mening) inte alls blir lika snyggt led rören uppifrån, speciellt inte i kombination med en takdusch eller duschstång som i TS fall.

Några regler (i bemärkelsen uppfyllande av branschsregler) har jag inte sett så om nämnda nackdelar inte är ett problem ser jag det som fritt fram att göra som man vill.
 
Det är inte förbjudet att dra rören nerifrån. Har själv gjort så i ett badrum här hemma pga att det passade bäst så. Limmade klammer i duschen och skruvade utanför. Men det är att föredra att dra rören uppifrån. Se Marcussjogrens punkter ovan.
 
Staffans2000
M Marcussjogren skrev:
. Om en läcka uppstår vid blandaren så sprutar vatten nedåt mot golvet där brunnen finns och man riskerar inte att vatten sprutar mot ventiler och el-installationer.
Här hänger jag inte med.

Staffan
 
M
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Här hänger jag inte med.

Staffan
Inte?
 
Staffans2000
Nej!
För om blandaren börjar läcka kan det spruta vatten åt vilket håll som helst!
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Detta med att vatten skulle spruta mera riskfyllt om dragning är vid golvet var nog en överambitiös beskrivning.;) Skulle en skarv börja läcka borde risken vara störst med dragning uppe vid taket.
Men vi har valt att dra anslutning uppifrån för att slippa rören där nere och lite enklare med rengöring.
 
Skulle det spruta rakt ner mot golvet så har ju isåfall blandaren lossnat helt och ramlat bort.......
Börjar nåt att läcka så kan det såklart spruta åt vilket håll som helst oavsett rördragning.
 
M
A AndersS skrev:
Detta med att vatten skulle spruta mera riskfyllt om dragning är vid golvet var nog en överambitiös beskrivning.;) Skulle en skarv börja läcka borde risken vara störst med dragning uppe vid taket.
Men vi har valt att dra anslutning uppifrån för att slippa rören där nere och lite enklare med rengöring.
Nej risken för att det ska inträffa är nog tämligen liten! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.