Hej alla.
Jag har blivit en ofrivillig husägare då min far gått bort och i hela denna tragedi var det stora renoveringsbehov i huset han lämnade efter sig. Det började med taket var i ett dåligt skick så fick byta det. Ingen rolig eller billig historia det heller..

Kort om huset. Det är ett litet timmerhus från 1904 med tillbyggnad av stående virke i halva huset, timmersidan har en inredd vind med snedtak och låg takhöjd. Och för komma till sak så fick jag riva innertaket på övervåningen och i stort sett allt övrigt också, för att få i isolering i taket och i kattvinden.

Nu till värmen. Idag är det katastrofalt med gamla pansarrör överallt i stammen i källaren med avstick upp i huset som går direkt upp i golvet för vandra längs med hela väggar. Detta i sig är väl inte hela värden förutom det är väldigt jobbigt tjocka rör på vissa ställen (självcirkulation antar jag).
Det tar mycket plats av en redan begränsad yta. I följd av detta blir de svårt att få plats med elkontakter längs med hela tvrummet. Som jag förstått beror det på krypgrunden i den delen av huset.

Jag kommer renovera dessa rum och tänkte då dra om rören till elementen för få lite mer plats längs väggarna och samtidigt få nya fräscha rör då dessa är förmodligen sedan vattenburet installerades. Gud vet när..
Där jag bor nu ser jag att elementrören går upp i taket (enplans radhus), för att sedan sticka ner längs fönstren till elementen. Dock förstår jag att det är ett centrat värmesytstem och inte från en vedpanna som jag har i huset med ackumulator tank osv.

Men går det göra som den principen? Att man exempelvis gör avstick från stammen i källaren upp till övervåningen(finns utrymme för detta i en städskrub). Och genom övervåningen dra rör längs med väggen under snedtaket för sedan sticka ner genom golvet till undervåningen?
Det är 2-rör system som jag förstått med retur och det är just detta som jag kämpar med i tankarna , vatten rinner ju inte tillbaka uppför, dock spelar väl trycket och cirkulationspumpen in samt vakuum?
Är inte så insatt i detta och vill gärna inte betala för mycket pengar som det är just nu till att bolla enbart idéer för en bra lösning. Att dra i trossöbotten är i stort sett inte på tal om då det är timmerbjälkar och inga 220 / 195, samt känns det bättre om de går lösa genom nyttja redan låga taket på övervåningen och ha synligt där istället för lägga det dolt i golv.

Tack på förhand , vh
Johanna
 
Rörmokare är dyrt, gamla tjocka värmerör brukar hålla "forever". Är det bara ett estetiskt problem så skulle jag säga fokusera på de andra bitarna i renoveringen ;)
 
Nja det är inte direkt estetiska skäl. jag behöver ju utöka med mer element vilket jag glömde skriva. dessutom behövs ett avstick för redan lagd golvvärme med en shunt.
Jag vill dessutom öppna upp ett dörrhål i den väggen där rören blokera just nu. Och jag vill inte borra sönder syllen för in med pex i rummet.

Pannan är en vedolux, med laddomat, 2 * 500L ackumulatortankar och en cirkulatioonspump samt shunt.
övervåningen är enbart 2 rum. Hur skulle det bli ifall man gick med rör direkt från källare upp till övervåning och där följa rummen längs med för att gå genom golvet till undervåning för koppla element ?
isf slipper man lägga i krypgrunder och borra sönder syll / bjälklag som redan är få och inte så djupa.
jag tänker då returen? Cirkulera väl ändå pga pumpen?
Vh
 
J Johanna_1986 skrev:
Nja det är inte direkt estetiska skäl. jag behöver ju utöka med mer element vilket jag glömde skriva. dessutom behövs ett avstick för redan lagd golvvärme med en shunt.
Jag vill dessutom öppna upp ett dörrhål i den väggen där rören blokera just nu. Och jag vill inte borra sönder syllen för in med pex i rummet.

Pannan är en vedolux, med laddomat, 2 * 500L ackumulatortankar och en cirkulatioonspump samt shunt.
övervåningen är enbart 2 rum. Hur skulle det bli ifall man gick med rör direkt från källare upp till övervåning och där följa rummen längs med för att gå genom golvet till undervåning för koppla element ?
isf slipper man lägga i krypgrunder och borra sönder syll / bjälklag som redan är få och inte så djupa.
jag tänker då returen? Cirkulera väl ändå pga pumpen?
Vh
Hej, du kan dra upp en stam från källaren och sedan gå runt med den på övervåningen som du säger och gå med avstick nedåt och uppåt. Man kan också lägga stammen under taket i undervåningen och gå uppåt och nedåt, då får man inga problem med att passera dörrhål. Cirkulationen fungerar eftersom du har en cirkpump och du kan lufta systemet via elementen på övervåningen. Stammen består av två rör, tillopp och returledning. För golvvärme behövs ingen shuntgrupp om man lägger rören varannan tillopp och retur men rören är tydligen redan lagda och då behövs förmodligen en extra pump och shunt för att få jämn värme över golvet.
Du ska inte snåla när du dimensionerar elementen, bra att kunna ytnyttja lägre temperaturer för värmen och kanske komplettera med en Luft-Vatten värmepump framöver.
MVH Bertil
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.