Har en halvvägg i köket som skall ha en ekskiva på ovansidan. Drygt 3 meter, 20 cm bred. Plus en bit på 1,5 meter, 35 cm bred. Har tittat på bänkskivor, alltså stavlimmat ek. Pratade med en kille på ABI trä i Göteborg som rekommenderade en massiv ekplanka istället. De sågar till och hyvlar till exakt den storlek jag vill ha. Cirka 1/4 av kostnaden för en mostvarande bänkskiva!!! Borde bli superfräckt! Jag frågade om plankan inte slår sig, det är ju därför man stavlimmar, vad jag förstått. Inte alls, sa han.
Är det någon som har erfarenhet av plank i massiv ek? Håller de sig jämna över tiden?
(Har även postat detta under Kök&Bad)
 
Om gavlarna på skivan skall kläs med nån typ av list kan du ju köra ur ca 10mm spår på baksidan av skivan. Det är ju såna spår som motverkar att breda brädor kupar sig.
Mvh Tommy
 
Om den har rätt fukthalt när den hyvlas så kommer den inte att slå sig. Det vill säga att plankan ska ha samma fukthalt som allt annat inomhusvirke. Det är när fukthalten ändras som plankan slår sig.

Sedan är det ju mycket snyggare med en riktig planka!
 
har golv av ekplankor. Dom har sågade spår på baksidan som Tommiz beskriver. Dock reagerar dom och rör sej dvs krymper och sväller som all sorts trä gör beroende på luftfuktighet (som varjerar i huset). Men mest krymper dom på brädden. Slår sej inte alls (fastskruvade).
Har en soffbord gjord för 10 år sen av en enda planka av alträ 6cmx170x80 med spår under plankan och den har inte sprukit än ;D. Systemmet med spår fungerar!
Dom som kommer att såga dina plankor vet nog hur det skall göras bara dom vet vad du ska ha dom till ;)
gaia
 
Du kan räkna med att en ordentligt torkad planka av ek krymper max 4 mm på bredden och sväller max 2 mm på sensommaren. Tjockleken påverkas inte nämnvärt. Om håller ned tendensen till kupning med glidlister eller röliga skruvar funkar det bra. Ännu bättre är om man bara använder virke med stående årsringar, dessa rör sig bara hälften så mycket i bredd och har ingen tendes att vilja kupa sig. Nackdelen är att virket har ett lite speciellt utseende med ljusa fläckar som inte alltid uppskattas, men materialegenskaperna är bättre.

Lycka till, det blir mycket snyggare med en hel planka än "vanlig" stavlimmad bänkskiva, som också rör sig i sidled.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.