Status
Inte öppen för fler kommentarer.
S
iSnobben iSnobben skrev:
Har svårt att se att färdiga pallkragar skulle vara snyggare än något man har byggt själv :crysmile:

Därmed inte sagt att pallkragar är fula eller inte funkar för ändamålet.
Största fördelen med pallkragar är väl att det har kommit så mycket färdiga tillbehör som passar storleken.

Själv har jag valt den jobbiga och dyra vägen. ;)
Tegelstenar staplade till pallkragar i en trädgård under konstruktion med skottkärra och trädgårdsredskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Ramnemark och 2 till
  • Laddar…
Enda fördelen med pallkragarna enligt mig var att de var gratis :)
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Ramnemark Ramnemark skrev:
Vi vet väll båda att man inte går emot chefen i huset ;)
Exakt, därav dagens snickerier av odlingslådor här hemma... ;) ska förvisso målas men jag har ingen jätteförhoppning om allt för lång livslängd. (sorry för halvt ot)
 
  • Nybyggda odlingslådor i trä på en gräsmatta med barnrutschkana och fotbollsmål i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
Det står lite stilla i väntan på en primärkarta från kommunen till ansökan för uterummet. Jag har varit sjuk en vecka så jag har inte gjort så mycket. Frugan flyttade all singel som var kvar så nu är odlingshörnan nästan klar. Jag kopplade in pollaren sen fick jag vila.

Trädgård med grusad odlingshörna och upphöjda odlingslådor, pollare installerad, med hus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Nu har jag ritat klart situationsplanen som först inte behövdes men nu behövdes. Vad tycker ni om den?
Skannar in den imorgon och kompletterar ansökan om ingen tycker den är galen :)

Situationsplan med fastighetsindelningar och byggnader i skala 1:400 för HALMSTAD RÖDHAKEN 2.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Åsa Lund
Förstår inte riktigt hur du ritat ut måtten. 4500 och 4600?
Är lilla sneda strecket på rätt ställe och visar tillbyggnaden? Skriv gärna ordet tillbyggnad oxå.
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Förstår inte riktigt hur du ritat ut måtten. 4500 och 4600?
Är lilla sneda strecket på rätt ställe och visar tillbyggnaden? Skriv gärna ordet tillbyggnad oxå.
Eftersom altanen/balkongen redan är inritad och det ända som ritats in är ett streck så blir det snea sträcker där det är. På första mötet med byggnadskontoret så behövde jag ingen karta eftersom det egentligen inte behöver ritas in något. Men sen när jag skickade in ansökan så ändrade de sig. Jag bygger alltså bara väggar och tak över en befintlig konstruktion
 
Redigerat:
Åsa Lund
Ok
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Förstår inte riktigt hur du ritat ut måtten. 4500 och 4600?
Är lilla sneda strecket på rätt ställe och visar tillbyggnaden? Skriv gärna ordet tillbyggnad oxå.
Tillbyggnaden är 4600 bred, resten av huset är 4500. Är de otydligt?
 
richardtenggren
Jag hade skrafferat tillbyggnaden på situationsplanen för att tydliggöra. :)
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Jag hade skrafferat tillbyggnaden på situationsplanen för att tydliggöra. :)
Du får tydliggöra :). Vad betyder skrafferat?
 
richardtenggren
Ramnemark Ramnemark skrev:
Du får tydliggöra :). Vad betyder skrafferat?
Du ”skuggar” utbyggnaden med 45-gradiga streck typ, tänk dig så som man gör på en genomskärningsvy. :)
 
  • Gilla
drysafe
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Du ”skuggar” utbyggnaden med 45-gradiga streck typ, tänk dig så som man gör på en genomskärningsvy. :)
Det skulle jag kunna göra. Något annat någon tänker på? :)

Typ såhär? (testade på en kladd-ritning)
Handskissad ritning av en konstruktion med måttangivelser, inkluderar en diagonal stagning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
S
Man brukar skriva måtten ovanpå strecken istället för under och undvika att korsa strecken. Allt för att göra det tydligare.

Tex: https://goo.gl/images/4Ss3sB
 
S sinuslinus skrev:
Man brukar skriva måtten ovanpå strecken istället för under och undvika att korsa strecken. Allt för att göra det tydligare.

Tex: [länk]
Där är ju måtten skrivna ovanför, precis likadant? Linjerna fick korsa då kommunen vill ha alla grannars tomter och linjen måste gå hela vägen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.