Hej

Har hittat mina drömmars altanbord.
3x1 meter, 55mm tjockt.
Men det är krokigt i skivan som består av 3st ekplank.
Hur rätar jag ut dessa?
Och hur behandlar jag detta bord på bästa sätt?
 
  • Ett stort träaltanbord av ekplank på en träterrass med en dekorativ sak i mitten och en kopp på hörnet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Hemmakatten och 2 till
  • Laddar…
Har de torkat och slått sig eller är det 'bara' svikt som gör skivan böjd? Om det bara är svikt så räcker det med ett extra stödben i mitten.
 
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Det är 55mm ekplank, så det är inte svikt iaf.
Svikt under lång tid, kanske stått tunga saker på.
Jag kommer olja och pressa upp sakta underifrån, om ingen har en mirakelkur.
 
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Det är 55mm ekplank, så det är inte svikt iaf.
Svikt under lång tid, kanske stått tunga saker på.
Jag kommer olja och pressa upp sakta underifrån, om ingen har en mirakelkur.
Jag är ingen hållfasthets-expert men de plankor av ek jag har hemma som är "tvåtums"-tjocka sviktar om man låter ena änden ligga på golvet och lyfter i den andra så tror det finns en chans att det sviktar ändå.
Men lär väl droppa in ngn som kan ngt snart också som tur är :)
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Mikael_L
Skulle man möjligen kunna lossa plankorna och vända på dem?

De kanske dels rätar ut sig en del redan av det, sen kan man väl tynga ner med saker en tid, så fort man inte använder bordet.
 
  • Gilla
elpaco och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Skulle man möjligen kunna lossa plankorna och vända på dem?

De kanske dels rätar ut sig en del redan av det, sen kan man väl tynga ner med saker en tid, så fort man inte använder bordet.
Undersidan är iofs fin, men för fin och har skruvhål.
 
S
Trä som blir vått en längre tid exspanderar och när det torkar krymper det , konstigt men det blir mindre
än från början när det torkar ihop igen , testa att blöta brädan ordentligt och låt den torka så går den nog tillbaka en del
Men vet inte hur mycket
 
Jag har tvingat ner skivan och skruvat fast den i stommen.
Dragit spännband i ändarna ner till fötterna.
Satt ett stöd på mitten med kil så jag kan efterjustera.
Idag köper jag linolja och börjar mätta brädorna uppifrån.
Den krokigaste brädan kommer sättas i spänn över tid samtidigt som jag fyller på med olja, det lär gå några liter.

Någon som har förslag på olja, egen blandning?
 
  • Gilla
nikasp
  • Laddar…
Jag tror du måste se till att olja lika mycket på alla sidor. Det kanske inte kommer att göra så mycket på böjningen i längsled men däremot så kommer det att påverka böjningen i breddled, d.v.s. kupningen. Oljar du bara ovansidan så kommer mer fukt att kunna tas upp på undersidan som då sväller mer än ovansidan och planken kommer antagligen att kupa sig. Därför är det viktigt att bägge sidor behandlas på samma sätt så fuktupptagningen är lika från alla håll.

Glöm inte att torka bort allt överskott av olja innan den börjar härda, det bli inget kul om det börjar bli filmbildning på ytan. Jag brukar se till att hålla vått i ca 20 minuter och sedan noggrant torka bort allt överskott. Behandlingen får sedan upprepas ett antal gånger.

Rent konstruktionsmässigt så tycker jag nog att de diagonala stagen borde ha suttit på andra hållet så planken på ovansidan hade fått mer stöd i mitten. Men det är ju lite sent att göra något åt det nu.
 
  • Gilla
Pysslarn och 2 till
  • Laddar…
Altanen skall förstås byggas om så att den får samma språng som bordet

Räta ut... ssssss

För övrigt så går det bra med linolja. Utan filmbildande behandling kommer smuts och fukt kunna tränga in även fortsättningsvis. Tycker inte det gör något. Skiftningar, svarta områden och andra fel är en del av charmen.

Mvh Findus
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Jag har inte hört något annat än linolja, möjligen utspädd med terpentin för att tränga in lättare.
 
Jepp linolja terpterpentin och se för guds skull till att göra som jac säger. Olja allt samtidigt, annars blir det tok knask
 
Fått för mig att ek inte tar åt sig så mycket när man oljar.
 
garvin garvin skrev:
Fått för mig att ek inte tar åt sig så mycket när man oljar.
Möjligt, men den väderbitna ytan på 3kvm drog ändå i sig 4 liter olja i söndags.
 
  • Väderbitet träbord som oljas, med en öppen burk träolja och pensel på ett trädäck.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Pysslarn och 4 till
  • Laddar…
Riktning med spännband blev en högst tillfälligt rak skiva....
Kommer göra något annat, sen......
Snedstöttorna är spikade med smidda spik och förmodligen senare tillkomna än bordet.
Benen sitter ihop med träspik.

Men hur gammalt kan bordet vara?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.