Jag har idag provmålat med Mio sand och Mio mandel i vardagsrummet. Har ännu inte hunnit se det i dagsljus men upplever Mio sand som lite mörk(efter en strykning, hur blir det efter två?!) Mio mandel tycker min sambo ser alldeles för vit ut, (kanske jag också.) Snälla färgexperter, skulle vilja ha typ Mio sand fast lite ljusare! Förslag???
Någon som vet varför Mio sand inte finns med bland proverna längre, de fick blanda den medan jag var där? Är den utgående? Tack på förhand!
Ps. vill ha en färg som är svagt beige men helst ändå kan upplevas grå om man sätter rätt saker till.
 
S1005-Y30R & S1505-Y30R

/Fredrik
 
Tack för svaret! Ska kolla in dessa och hoppas det blir bra!!! Rekomenderar du något särskilt märke, glans, matt, osv.? Och en fråga till ;), jag har provmålat lite på väggen och har hört att jag ska måla (rolla) 2 ggr. Kommer det märkas skillnad där jag provmålat(där blir det ju målat 3 ggr). Eller täcker nya färgen det?
 
Visst är det snyggast med matt väggfärg!? Snart ska det målas!
 
Hejsan.

Förlåt. Jag har missat att svara här.

*hmm*

När du provmålar skulle jag helst se att du gör det på något du som kan flytta runt.
Helst inte på väggen.
Jag har t.ex. en stor gammal kökslucka som jag alltid provmålar på.
Den kan jag flytta runt och se hur färgen påverkas av olika ljus.
Och ställa mot en vägg och få tillfälle att 'känna' på färgen under några dagar.

Angående antal målningar så målar man.. oavsett kulör tills det täcker.
Oftast krävs det 2 svängar. Ibland duger 1. I ovanliga fall så krävs det 3-4.
Man målar tills man har en enhetlig yta. Enhetlig kulör.

Och i ett vardagsrum hade jag kört med helmatt.

Märke?

Nordsjö Inova Xtramatt, Alcro Sober helmatt, Beckers Scotte 5, Flügger Flutex 5,
Caparol CapaMaXX Helmatt, Teknos Biora Balance.
Dessa är Akrylater el. Latex färger.

Om putsade väggar... Silikat el. Kiselhartfärg. Som är ännu mattare.

/Fredrik
 
Tackar, tackar.....Vet du om det är så att man alltid köper provburkar på 1/2 liter? Det blir ju dyrt om man vill prova lite olika.........(Inte för jag har tänkt så himla många olika men ändå) ;)

Nu när jag sett Mio sand några dagar så är den inte alls bra hos oss. Kompakt (kan man uppleva en färg så?) Den tynger ner hela rummet liksom. De två färgerna du rek. är inte så "tunga"?? Vill bara ha lite färg. Himla tur man provmålade! Hos andra har färgen varit snygg.
 
Men du, prova S1510-Y20R och S1010-Y20R. :)

/Fredrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.