Dyr tomt ja, men trevligt projekt tycker jag! Stannar det på 6-7 mille med en fin 100 kvadratare så är väl inte det helt fel.
 
  • Gilla
Carre123 och 1 till
  • Laddar…
Hosse Hosse skrev:
Dyr tomt ja, men trevligt projekt tycker jag! Stannar det på 6-7 mille med en fin 100 kvadratare så är väl inte det helt fel.
Blir till att bygga ut eller bygga nytt isf och då är budgeten definitivt i riskzonen.
Denna källare är att betrakta som biyta och kommer nog aldrig gå att betrakta som annat heller så det är fortfarande bara en 50-kvadratare vi pratar om
 
  • Gilla
Stickan56
  • Laddar…
Som många säger, litet och mycket att göra, kanske bättre att riva. Kolla noga upp byggrätten i så fall för såhär står det längst ned:

Övrigt
Det finns en ev. möjlig byggrätt om sammanlagt 106 kvm,


Jag tycker personligen det känns lite för osäkert.
 

Bästa svaret

Om du inte bara ska köpa tomten och sen riva och bygga nytt:
  1. Mäklaren/säljaren ljuger redan på objektbeskrivningen, och förvärrar det på andra stycket i annonsen. Villan är två rum och kök, med en källare som inhyser förråd, sedan ett garage. Det är inte fyra rum, varav tre sovrum. Redan detta bör invagga oro över trovärdigheten.
  2. "Stor tomt" på 530 kvm med en byggrätt på 20% av denna.
  3. Med en bil i garaget så får du bara in en Toyota Aygo på uppfarten, annars sticker bakdelen på bilen ut i gatan över gångbanan.
  4. För fastigheten finns en notering att den är undantagen från Attefallsåtgärder m.fl.
  5. De två "sovrummen" i källaren: Har ingen egen utrymningsväg, och brinner det någonstans i närheten av trappan så får eventuella övernattande gäster snällt brinna inne. Har ingen ventilation, så finns det radon så hoppas jag att de inte stannar länge. Men kanske placera en gäst du inte gillar där?
  6. Sättningar. Ökar ev. radon. (en grannfastighet har radonhalt över gränsvärdet i sina bostadsrum, tänk vad det kan vara i källaren... kanske därför de har en flytande platonmatta...)
  7. Förhöjda fuktvärden källare. Ingen mögellukt?
  8. Under platonmattan behöver kollas.
  9. Ny tillbyggnad innebär att du inte bara kan bygga platta på mark, du kommer att bygga ut i nivå med huset eller i någon form av halvplan och bygger över de (nästan obefintliga) fönstren till källaren och "sovrummen".
  10. Mäklaren har tagit lika många bilder på plast/alu-förrådet på tomten som på husets fasad. Ärligt talat verkar förrådet vara det mest stabila på tomten.
Min bedömning: Huset är klassiskt, bra proportioner för att vara byggt 1932, hyfsat välbehållet. Köp och behåll huset om du vill vårda det, ta hand om fasaden, åtgärda den skadade eterniten och återställ det invändigt med halvkaklat badrum (hitta ett gammalt halvsittbadkar?), återställ vägg mellan kök och allrum och de ursprungliga proportionerna. Annars, riv det.
 
  • Gilla
jocke31 och 14 till
  • Laddar…
Kan bara hålla med.
 
Med lite tur så har jag snart ett bättre hus till salu. Köp det istället.

(Garanterat helt opartiskt råd...)
 
  • Gilla
Chrissofsweden och 3 till
  • Laddar…
AXS
Tack för alla svar, mycket vettigt. Ni har nästan avskräckt oss, men inte helt.

Jag och sambo har skissat på utbyggnadsplaner och det går att få till ett rimligt boende med 30-40m2 utbyggnad. Men då måste vi flytta entré.

Pratat med mäklaren och fick svaret att de inte var nöjda med utgångspris och de ska diskutera hur de vill gå vidare. Vad som är accepterat pris vet jag inte.

Svar från banken; Ska ni inte låna lite mera?
 
  • Gilla
Yaken
  • Laddar…
AXS AXS skrev:
Tack för alla svar, mycket vettigt. Ni har nästan avskräckt oss, men inte helt.

Jag och sambo har skissat på utbyggnadsplaner och det går att få till ett rimligt boende med 30-40m2 utbyggnad. Men då måste vi flytta entré.

Pratat med mäklaren och fick svaret att de inte var nöjda med utgångspris och de ska diskutera hur de vill gå vidare. Vad som är accepterat pris vet jag inte.

Svar från banken; Ska ni inte låna lite mera?
Bevare mig väl, jag får nästan skavsår bara av att titta på det där frbskde k*khuset. Och varför bild på Icabutiken, ingår den i köpet eller? Eller vad är det mygelmäklaren vill dölja??
Fem miljoner för det skjulet?? Aldrig i livet. Det är inte ens billigt med dagens överpriser. Och hur mycket blir det värt när priserna börjar gå ner, och du sitter där i byggkaoset med alla projekt som tog 10000 år längre att göra än du trodde, med skulder upp över öronen och en relation som av de skälen knakar i fogarna?
Mordbrand är en av de mer underskattade umgängesformerna här i världen; jag kan åta mig att elda upp skiten åt dig nån kväll när månen står i nedan, så slipper du frestas att stoppa ner halsen i rävsaxen. Köp ett riktigt hus förihelafriden, inte en uppsvälld kolonistuga.
 
  • Gilla
fia_mstd och 6 till
  • Laddar…
ps! Har ni eller planerar ni att skaffa barn? I så fall - glöm det. Du kan lugnt kapa ner den tid du hade för renoveringar som barnlös till en fjärdedel eller mindre som förälder. Plus att barnen kommer att få tillbringa en stor del av sin uppväxt på en byggarbetsplats - med lite tur så kanske du är klar tills de flyttar hemifrån.
”Sovrummen” i källaren skulle nog även Josef Fritzl tvekat inför. Och jag kan garantera att bostadsutrymmena som barnen behöver, tilltar med kvadraten på deras ålder. Yngste sonen t ex har redan två trumset i sitt rum - som vi trodde var tillräckligt stort när han flyttade in som sjuåring.
 
  • Gilla
AXS och 1 till
  • Laddar…
Om jag får spekulera lite:
Såg nog ut ungefär så här när nuvarande ägare köpte av ett dödsbo och ytskiktsrenoverade:
https://objekt.fastighetsbyran.se/Objekt/?source=Hemnet&ObjektId=1915596&images=1

Färjestad, Karlstad. Stor väg bakom huset men bara högtrafikerad när det är trav, hockey eller andra arrangemang på någon av arenorna. 10+10 kvm större, 200 kvm större tomt. Men det här huset känns ärligare. Verkar vara delvis renoverat både utvändigt (panel) och invändigt på 80-talet, gissar att det var putshus från början?
 
  • Gilla
AXS och 1 till
  • Laddar…
Hur gick det här? Köpte ni?
 
Stickan56
Detta objekt verkar inte särskilt hett till det priset. Det har legat utannonserat i 28 dagar nu.

Stickan
 
AXS
Inte köpt, vi avvaktar deras drag.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Ni har inte funderat på lite utanför centrala Sth och verkligen få "stor tomt"?

Vi bodde i lägenheten i Solna och kom fram till att 30min resväg gav 120m2 nybyggd villa för samma peng som en 2a.

Om jag var ni skulle jag fundera på om inte ni inte får mycket bättre livskvalitet till samma pengar om ni tittar 15-20 min bort.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
C
R Robert-san01 skrev:
Ni har inte funderat på lite utanför centrala Sth och verkligen få "stor tomt"?
Svedmyra är väl en bit utanför centrala Stockholm?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.