Nybyggt, vitmålat hus med två våningar och snedtak, omgivet av byggmaterial på obebyggd tomt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi vill ha tips på vilken fasadbelysning vi bör välja till vårt hus. Vi velar mellan up-/downlights eller 5-6 herrgårdslampor.

Blir man bländad av herrgårdslampor? Lyser de in i huset också?

Up-/downlights kan bli problem eftersom huset har en midja med ett bläck som sticker ut vilket påverkar ljusbilden.

Vad tycker ni?
 
BirgitS
Vet inte vad du menar med herrgårdslampa och just inget relevant dyker upp när jag söker på det ordet (får upp en fotogenlampa). Men det är ju ett hus i gammal stil och då tycker jag att det blir snyggast med lampor i gammal stil.
 
Sätter ni up- eller downlights så kommer huset att upplevas modernare än om ni sätter lyktor/herrgårdslampor. Det kan nog bli fint vilket som, men jag tycker mig se att ni har ambitionen att huset ska ha gammal stil, så då hade jag nog velat förstärka det intrycket med en äldre stil på lampan. Tror inte att ni blir bländade.

Lyktor i gammal stil monterade vid en byggnad och en rad av herrgårdslampor längs en promenadväg.

Vägglampor med gammaldags stil belyser en byggnad vid skymning, med fokus på ren vit vägg och mörka fönsterluckor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En vägglampa i äldre stil monterad på en trävägg utomhus, referens för belysning till hus med traditionell design.
 
Redigerat:
  • Gilla
zwennebanan och 1 till
  • Laddar…
S
Kanske något i den här stilen passar bra på det huset och kan laddas med filamentlampa som ger ett
lite gulare ljus
 
  • Vägglampa i klassisk stil med IP44-klassning och glaskupa, lämplig för filamentlampor.
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
  • Gilla
NoiseMaker
  • Laddar…
S
För modern mitt tycke , inte en typ av gammaldags
 
Vill du ha äldre stil på belysningen på stolpe så finns denna: http://mammuth.se/produkter/classiq/
Går att få rundstrålande eller med ljusbild som sträcker sig längs vägen.

Mammuth-Classic.png
 
J JoFoJ skrev:
[bild]

Vi vill ha tips på vilken fasadbelysning vi bör välja till vårt hus. Vi velar mellan up-/downlights eller 5-6 herrgårdslampor.

Blir man bländad av herrgårdslampor? Lyser de in i huset också?

Up-/downlights kan bli problem eftersom huset har en midja med ett bläck som sticker ut vilket påverkar ljusbilden.

Vad tycker ni?
Skippa uppljus, om du skall ha uppljus var noga med att kolla ljusspridningen så du inte får irriterande ljus in i t.ex. sovrum på övre plan.De har merparten riktat ljus så det gäller att rikta det rätt, på rätt plats.

Westal har många serier armaturer som går i klassisk/gammaldags stil. Hyggliga priser också. https://www.westal.se/

Herrgårdslampor sätter du rundstrålande ljuskälla i så de bör inte bli lika vassa som spotar eller motsvarande.
Filament lite beroende på hur många du har men lämpligt om de ligger på 400-500lm.
 
Redigerat:
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Det största problemet med up/down-lights är att hus sällan byggs för att belysas underifrån. Takfot etc. gör sig ju bäst i skugga eftersom det är rätt fula delar. Tänk på hur huset ser ut innan ni ev. går på en sådan lösning.
 
FaffeF
Är du ute och tittar på huset mycket mitt i natten? Om inte så kanske du kan värna vår stjärnhimmel genom att undvika onödig belysning. http://darksky.org/light-pollution/
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Inga up-/downlights på fasad! Det är i 99 fall av 10 högst osnyggt med strutar av ljus på fasaden. Antingen en jämn belysning över hela fasaden eller något i stil med de snygga armaturer som redan föreslagits.
 
  • Gilla
Karl_Pedal och 1 till
  • Laddar…
J
Lätt hängande armaturer, dvs likt dem i första bilden. Stående har jag aldrig förstått mig på och belysning med ljusbild upp/ned passar endast putsade, gärna med flera olika huskroppar, i storlek Hollywood
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.