Hej.

Införskaffade en Morten VF30 för ett tag sen. Tanken var att jag skulle börja fräsa lite kontraprofiler till köksluckor och gaderobsdörrar bland annat.

Fräsen har 2 hastigheter. 3000/6000.

Hur nära gränsen kan man och bör man ligga vad gäller angiven hastighet på kuttern?
Antar att lägre hastighet i större mån är gångbart eftersom man kan försöka hålla en lägre matningshastighet hellre än tvärtom?

Som exempel har jag kikat på denna:

https://www.axminster.co.uk/axcaliber-one-piece-rail-stile-cutter-head-702505

Den är inom 6400-8400. Går det köra den på 6000 med lugnare matning eller ska man alltid gå stenhårt på angivet varvtal, punkt slut?
 

Bästa svaret

Du kan gott köra på 6000 varv. Matar du för fort kommer du att kunna se kutterslagen.

MYCKET värre om du kör för fort.

Protte
 
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Tack. Va lite så jag misstänkte. Men när börjar de bli problematiskt att ens fräsa? Ponera att kuttern var rekommenderad för runt 8400-10400. Hade det bara slagit och ryckt med kasst resultat då?
 
Tror inte det.

Protte
 
Det går att köra med varvtal ett gott stycke under de rekommenderade om man matar lika långsamt.

Man märker när det går för långsamt. Då blir det tydliga kutterslag och mycket urflisning och annars dålig yta och är det riktigt illa hoppar arbetsstycket av slagen från kuttern.

Rent allmänt går snabbstålsbett bra att köra långsamt medan hårdmetall kräver högre varvtal.
 
Ok tack. När det kommer till vertikalfräsning har jag som regel att alltid fråga en gång ”för mycket” :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.