Minireningsverk kan vara ett lämpligt val om du ska anlägga ett nytt avlopp. Men det finns mycket att tänka på inför en installation. I den här artikeln ger vi fakta och råd till dig som vill veta mer om minireningsverk.

Du kan läsa artikeln här: Minireningsverk - fakta, för- och nackdelar
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Tänk på att reningsverket blir värdelöst om kommunen kommer på att de skall bygga ut avloppet i ert område. Har man då byggt ett gemensamt VA-nät så är det dessutom inte säkert att detta följer kommunens normer vilket gör att även detta riskerar att bli värdelöst. Särskilt illa är det om man bor i särskilt skyddsvärda områden (nära vatten), då kan man bli tvångsansluten till kommunens VA-nät (det kan man bli ändå, men inte lika lätt och det är större chans att man kan få drifta delar av nätet själv med lägre kostnader och mindre regleringar rörande grävdjup mm som följd).

Så ett par rekommendationer:
1) Se till att bygga i enlighet med kommunens VA-normer även om det är i egen regi. Exempel på detta är att vatten och avlopp måste ha ett minsta avstånd mellan varandra och att vatten måste ligga en bit högre i marken. Samförläggning med bredband, el och annat tillåts oftast inte. I min kommun så hamnar man i ett läge där man antingen får gräva parallella diken eller ett jättebrett dike (flera meter) för att uppfylla reglerna.
2) kolla med kommunen rörande vad de har för utbyggnadsplaner i ert område. De kan dock mycket väl ändra sig, det råkade vi ut för. Bara ett par år efter att vi fått bidrag till att bygga reningsanläggningen av kommunen.
3) Se till att den anslutningspunkt du vill ha till huset också passar ihop med kommunens eventuella planer (här får man försöka gissa hur kommunens entreprenörer kommer att tänka). I mitt fall kommer jag att behöva göra en ny anslutningspunkt för vatten in i huset den dag det kommunala vattnet når mitt hus. Den befintliga anslutningen ligger på fel sida huset, avloppet ligger dock på "rätt" sida huset. Jag har sett ritningarna även om planerna skjutits upp ett par år.
 
  • Gilla
CM1234
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Text.
Fast det är inte hela sanningen. Om du kan påvisa att du har pratat med kommunen gällande kommande utbyggnad av VA-nätet, och dom svarar att det inte finns några planer som berör din tomt. Då har du rätt till ersättning från kommunen.

Kommer inte ihåg om det finns något tak för ersättningsnivån. Det dom gör är att dom drar av ett åldersavdrag på ersättningen, 10% för varje år sedan installationen. Dom anser att efter 10 år så finns det ingen rimlig chans att kunna förutspå utbyggnad från kommunens sida och då får man heller ingen ersättning.

Så säg att du har pratat med kommunen och installerat en ny trekammarbrunn med infiltration för 100k, men att kommunen sedan drar in kommunalt VA. Ja då har du rätt till 90k i ersättning om det har gått ett år sedan du investerade i nytt avlopp, 50k om du det har gått fem år osv..
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
S SvanteP skrev:
Fast det är inte hela sanningen. Om du kan påvisa att du har pratat med kommunen gällande kommande utbyggnad av VA-nätet, och dom svarar att det inte finns några planer som berör din tomt. Då har du rätt till ersättning från kommunen.

Kommer inte ihåg om det finns något tak för ersättningsnivån. Det dom gör är att dom drar av ett åldersavdrag på ersättningen, 10% för varje år sedan installationen. Dom anser att efter 10 år så finns det ingen rimlig chans att kunna förutspå utbyggnad från kommunens sida och då får man heller ingen ersättning.

Så säg att du har pratat med kommunen och installerat en ny trekammarbrunn med infiltration för 100k, men att kommunen sedan drar in kommunalt VA. Ja då har du rätt till 90k i ersättning om det har gått ett år sedan du investerade i nytt avlopp, 50k om du det har gått fem år osv..
Och hos oss så tog det två år från det att vi byggde till dess att kommunen beslutat sig för att bygga, sedan ansluter de oss efter ganska precis tio år så att vi inte skall få någon ersättning, medan grannområdena ansluts tidigare...
 
Det finns även några billigare alternativ från 45.000:- och uppåt man hellre vill lägga pengar på annat.
 
Några här som har erfarenhet av märken/produkter som dom kan rekommendera?
 
S SvanteP skrev:
Några här som har erfarenhet av märken/produkter som dom kan rekommendera?
Vårt är från Baga. Inte billigt, men De tar stort ansvar för att det fungerar. En granne jobbar i branschen och rekommenderade just Baga.
 
Jag gissar att de flesta rekommenderar det de jobbar med.

Jag har spanat lite på klargesters biodisc. Jag har dock inte sett just några erfarenheter av det. Varken positiva eller negativa.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Vi har ett Uponor Clean 1 som har fungerat felfritt i två år lite drygt.

Det jag fastnade för med den modellen är att den saknar rörliga delar och pumpar nere i tanken. Det går enbart ner slangar från en luftpump och en doseringspump. Det finns fler fabrikat med liknande princip. Jag tittade på en modell från 4evergreen bland annat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.