Hej!

Jag håller på att bygga en sol+vedanläggning till vårt hus med hyfsat stort varmvattenbehov, och funderar lite på hur jag ska göra...

Alternativ 1: Plocka VV från varmvattenslingan i primärtanken (Dalatanken 950-2) och i stället ladda tanken från solfångaren via en värmeväxlare
Alternativ 2: Använda en tappvattenautomat (enligt den bifogade skissen)

Skiss av sol- och vedanläggning med tappvattenautomat, varmvattentankar och anslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vilket utförande anser ni vara mest lämplig?

P.S. Under sommarhalvåret vill jag slippa elda överhuvudtaget, så jag funderar på att seriekoppla VV-kretsen (där även en VVC ingår) med en varmvattenberedare. Är detta genomförbart, eller är det käpprätt åt h-e?

Tackar för alla tips på förhand!

/Aron
 
Det bästa är ju båda om det är möjligt, dvs ladda tanken med solvärmen genom en värmeväxlare, gärna på olika nivåer, och en tappvattenautomat.
Så här har jag gjort, lite komplicerat men effektivt:-


Schematisk ritning av ett värmesystem med solvärmeinkoppling för 500L och 4000L tankar i hus och garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Solvärmen prioriterar 500L tanken i huset, när returen från den kommer upp i 60º växlar den över till 4000L tanken om inte den är för varm.
Radiatorer och speciellt golvvärme, om man har det, behöver ju normalt inte så varmt vatten så det kan man ta ut längre ner i tanken och spara det varma vattnet i toppen till tappvattnet.
Jag har två elpatroner i 500L tanken i huset, en långt upp för tappvattnet och en längre ner för ev värmebehov.
 
Redigerat:
  • Gilla
Garegaupa och 3 till
  • Laddar…
N Nybyggarn skrev:
Det bästa är ju båda om det är möjligt, dvs ladda tanken med solvärmen genom en värmeväxlare, gärna på olika nivåer, och en tappvattenautomat.
Så här har jag gjort...
Det var ett imponerande bygge, tack för informationen!

Vad har du för modell på shuntventilerna (t.ex. O2, O3 samt O5)?

Jag ser också att du plockar tappvarmvatten från en VVX. Vad är det för modell du använder, samt är du nöjd med den? Jag funderar på att köpa typ en Baxi VXB 33 eller 53...

Hälsningar,
Aron
 
kör själv en TVA sedan tre år och den har både för och nackdelar.
fördelen är att man kan krama ur det sista ur tankarna.
nackdelen är att om man tar ut mycket varmvatten under en kort tid och cirkulations pumpen inte kan leverera tilräckligt med värme så får man kallt i duschen.
kort sakt så länge du kan leverera tilräckligt med värme till vårmeväxlaren har du allt varmvatten du kan drömma om, men annars kan du drabbas av kalldusch ;-)
(kör en BAXI 53)
 
  • Gilla
Garegaupa och 1 till
  • Laddar…
borde tillägga att i min setup så befinner sig tankarna och TVA i olika byggnader och det är 65 meter kulvert mellan, samt att problemet upstår när två personer duschar samtidigt.
är i det stora mycket nöjde med min BAXI 53.
 
  • Gilla
aroncbds
  • Laddar…
Tva;n är en äldre modell av den här från VVFS fast min är en annan värmeväxlare och utan separat styrning.
Den varvtalsreglerar pumpen efter flödet på vv sidan och jag tycker den håller tempen bra.

Växelventilerna är från TA i Österike, när jag köpte gick det inte att handla direkt från dom så jag beställde från Echt shop i Tyskland.

Allting, varvtalsreglering av cirkulationspumpar till solvärmen och tva;n, shuntar, tempgivare mm styrs med en UVR 1611 som är liten programmerbar solvärmestyrning.

Till radiatorer och golvvärme är det alltså vanliga Esbe shuntventiler med ställdon som ansluts till styrningen.
På golvvärmen satte jag en bivalent shunt som kan ta från två olika höjder i tanken.

Allt fungerar bra, det är lite pyssel med att programmera styrningen (är på verision 9 nu) och sen är det ju lite sårbart om/när styrningen går sönder. Jag har dock förberett lite så att det går att köra manuellt när det händer.
 
Redigerat:
  • Gilla
aroncbds
  • Laddar…
Vi använder TVA, ett ganska enkelt hemmabygge som fungerar mkt bra, efter lite justering och nån ombyggnad, finns en gammal tråd om det. Den ger massor med varmvatten även när vattnet i tanken är tämligen ljummet och lämnar kall retur, ett par grader över inkommande källvattnets. Borde vara väldigt bra i kombination med solvärme. Där är vi inte (än) utan eldar för varmvatten även om sommaren, vilket visserligen inte är särskilt betungande för det sker så sällan att det nästan kliar av lust att fjutta på.

Nån dag ska jag rätta till en grej på TVAn; när det nån gång råkat komma luft in i den är det ett heckurte att få ut luften så att pumpen kan jobba. Det sker inte ofta men kan leda till frusna o griniga duschare. Det går att fixa, jag har en plan. Men det är väl nackdelen då, att det kan strula. Fördelarna med TVA väger upp mer än väl tycker jag.
 
  • Gilla
Garegaupa och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.