Bor i ett hus från 1972. Mot atriumgården så har jag 3 st altandörrar och i övrigt är det fönster runt hela atriumgården fönstrena består av kasetter, totalt 16 st kasetter. Kasetterna sitter parvis i samma karm, men där det sitter en altandörr så sitter dörrkarmen direkt monterad i en karm med ett kasettfönster (se bild).

Nu behöver jag byta minst en altandörr då den drabbats av röta. Problemet är att dörrens karm verkar sitta ihop med karmen till fönsterkasetten. Jag vill ju helst inte behöva byta fönsterkarmen bara för att jag vill byta altandörren.

Förslag på hur man kan göra? Är det möjligt att bara byta dörren?
 
  • Altandörr och fönsterkasett i gemensam karm i ett hus från 1972 med behov av renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett knepigt problem, som nog inte kan besvaras tillfredsställande utan besök på platsen. Det är klart att du kan placera en ny dörr med karm inom det fria måttet som finns idag. Det är dock oklart om det skulle se snyggt ut. Ett alternativ är att byta samtliga karmar, men behålla isolerglaskasetterna.
 
Isolerglaskasetterna är gamla och måste snart bytas så det behöver inte vara något problem om de behöver bytas pga byta av altandörr. Noterade precis också att dörr och fönster sitter i "samma karm" . Överliggaren går över både dörr och fönster. Byter man dörrkarmen måste man således byta fönsterkarmen.

Karmen är ju väldigt enkel, typ en vanlig regel. Tyvärr är de inte i standardmått. De är 35 mm breda och 90 mm djupa.
 
  • Gilla
KajsaZ
  • Laddar…
Funderar på om en lösning är att rycka ut både dörr och fönster. Köpa en standard dörr som har samma karmyttermått som nuvarande. Sedan bygga en ny karm för kasettglaset som jag ju sedan kan beställa i vilken storlek som helst.
 
Perioden 1965 - 1975 är nog den värsta när det gäller fönstertillverkning i svensk byggnadshistoria. Då övergavs alla gamla principer över en natt. (Det pågående miljonprogrammet bidrog säkert till detta.) En strategi skulle kunna vara att du byter allt på en sida i taget. Även om det är fasta och inte öppningsbara fönster, bör de ha egna karmar. Du kan mycket väl betrakta de befintliga karmarna som ett regelverk och fäste de nya karmarna i det. Fönsterdörrar bör absolut ha egna karmar, annars blir det aldrig bra i längden.
 
Jag har för avsikt att byta glaskasetterna inom en snar framtid. Jag har fått pris på att byta alla fönster inklusive karm, men det blir väldigt dyrt. Av kostnadsskäl vill jag därför bara byta kasetter i de fall där det bara är fönster i karmen. Men då har jag ju dessa tre dörrar som hänger ihop med ett fönster. Där skulle jag alltså behöva en lösning.
 
Jag tycker det är bättre att byta en sida i taget. Fönster och fönsterdörrar går att måttbeställa. Bäst är om du kan ta bort alla gamla karmar först.
 
Om det bara är en altandörr som är rötskadad och det inte är alldeles våldsamt ruttet så hade jag i första hand försökt laga den. Du kommer spara galet mycket pengar (och jobb).

Att byta enbart ett parti eller en sida skulle jag försöka undvika, men så har jag också väldigt ont av asymmetri :).

Om du inte vågar ge dig på projektet själv så bör det inte kosta särdeles mycket att få hjälp på ett finsnickeri. Det blir oavsett ofantligt mycket billigare och enklare än att byta hela fönsterpartierna.

Vi har ett 70-tals hus också där jag har renoverat upp fönstren och bytt glaskasetter i våra stora fönster i vardagsrummet (i alla övriga rum är det delade 2-glasfönster). Jag köpte måttbeställda kassetter på interglas.se som var avgjort billigast och lånade ett par sugkoppar från lokala glasfirman för ett stor påse bullar en helg. Interglas hade bara mailsupport (då i allafall) men man fick bra support den vägen.

Är man tre stycken så går det fort och smidigt att byta. Två som bär rutorna och en som lossar glaslister, spikar dit dem igen och är allmän pass-upp. Glöm inte att köpa glaslist (gummilisten som sitter mellan karm och glas), eventuellt nya plastkilar och passa på att byta ut så glasrutor under 0,6 meters höjd blir av härdat glas. Läs också på monteringsinstruktionerna ordentligt och säkerställ att du har rätt rörelsemån runt om rutan så den klarar träets rörelser utan att spricka.

Tänk också på att skillnaden i isolervärde är väldigt liten mellan 2 och 3-glas så det motiverar ingen större priskillnad, däremot ljudisolerar 3-glas bättre.

Och sist men inte minst så sparar man aldrig in pengarna på nya fönster för att de har bättre isolervärde. Fönster byter man för att de är sönder.

Lycka till!
 
Tack för tipset mexitegel, jag har funderat i de banorna själv. Det är bara ruttet i nederkant, typ 30 cm upp, Men det är verkligen genomruttet där nere, Har knappt vågat röra dörren för när jag gjort det så faller allt sönder. Skall undersöka mer noggrannt i morgon
 
M
Föräldrarna har ett Siab hus från slutet av 60-talet där gick det man tror är fönsterkarmarna från golv till tak som reglar. Blev att sätta nya riktiga fönster i de gamla karmarna så blev det 10cm tapet mellan dem.
 
Detta hus är också byggt av Siab. Karmarna ser ut precis som reglar, men jag är tämligen säker på att det inte är en del av det bärande regelverket.
 
I mitt hus från -61 är fönsterkarmarna bärande och takstolsplaceringen är anpassad så att de ligger rakt över en stående del av fönsterkarm. Har inte bytt fönster på bottenvåningen ännu men vet att grannarna haft bekymmer med hur man ska göra då fönstren är "bärande"

/M
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.