D
H Holmspel skrev:
Likabehandlingsprincipen är väldigt stark i en brf så OM någon annan fått det godkänt skulle även du få det OM det skulle vara samma förutsättningar.

Jag tror dock på andra metoder eller vanlig enkel portabel AC.
Tror också likabehandlingsprincipen väger väldigt starkt men hur gör jag när styrelsen ändå säger nej?
Som sagt de har ingen större koll på stadgar eller lagar. De kallade till årsmötet förra året med för få dagars varsel vad som anges i våra stadgar samt lagen bara för nämna en av de små sakerna finns större saker jag inte vill ta upp på forum.

Jo börjar också fundera på andra metoder. Var ju också därför jag skrev här då känns bättre här få lite info och feedback än att ta upp det med styrelsen när man inte är helt säkert.
 
C
D Daniel_82 skrev:
Tror också likabehandlingsprincipen väger väldigt starkt men hur gör jag när styrelsen ändå säger nej?
Frågan är vad de säger nej till egentligen? I princip behövs inget tillstånd om inget skall anbringas på fasaden och du inte skall göra ingrepp i någon byggnadsdel. Fortfarande gäller förstås principen att du inte får göra något som stör övriga medlemmar.
 
D Daniel_82 skrev:
Nej har inte kollat med föreningen. Behöver jag styrelsens godkännande om jag inte behöver göra åverkan på husets fasad?
Det blir åverkan på fasaden ändå - utedelen ska hängas upp på väggen. Kanske går att skruva fast ett markstativ i balkongens golv men det torde också kräva godkännande från styrelsen.

Även jag har suttit med i styrelsen i en BRF, hos oss var det absolut förbjudet att göra åverkan på fasaden. Luftvärmepump för AC-bruk hade även det varit ett nej vid förfrågan oavsett åverkan på fasaden pga allt kondensvatten.
 
C
[SH] [SH] skrev:
Det blir åverkan på fasaden ändå - utedelen ska hängas upp på väggen. Kanske går att skruva fast ett markstativ i balkongens golv men det torde också kräva godkännande från styrelsen.
Jag fick uppfattningen att utedelen inte skulle sitta på fasaden i detta fall? Ett mindre agreggat skall nog gå att montera på ett tillfredsställande sätt utan att behöva borra i balkonggolvet.

Kondensvatten har inte föreningen att göra med så länge det hanteras inom lägenheten och på ett sätt som inte stör ordningen. Kan förvisso vara en utmaning, men det torde inte vara omöjligt att lösa.
 
Mest störande för grannarna kommer ljudet att vara.
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Mest störande för grannarna kommer ljudet att vara.
Åhh. Är det här du håller till Yoda
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Du ligger lite högt i din prisskattning.
[länk]

Är mycket nöjd med mina två installerade värmepumpar.
Är helt ljudlösa i det läge vi kör dem på, och står för all uppvärmning i husen.
Ringde dit och fick svar på engång. Trevliga var de oxå. Tyvärr kunde inte åka till Sthlm.
Har du nån tips för lite längre upp?
Ringde Polarpumpen o hängde i luren en halv timme utan något svar! En sån firma vill inte jag ha att göra med.
 
go for it, bara ha en hink för avfrostningsvattnet, du får köra bra länge innan du fyllt en 10 liters hink
 
A
ja det tar knappt en dag att fylla en 10 litare
 
D
Hade ju varit intressant veta hur mycket vatten det rör sig om. Finns ju portabla AC och där får man väl själv hantera vattnet så är det stor skillnad på vattnet som gör man kan hantera portabel men inte fast.
 
A
den portabla använder vattnet för kylning och när den ändå blir full så stannar den så att du får tömma via en slang.

nu i dag med relativt låg luftfuktighet så droppar det en droppe per sekund från innedelen
 
RoTe
useless useless skrev:
Kolla med föreningen. Det är inte säkert att grannarna gillar att det står en värmepump och surrar på din balkong.
Så typiskt svenskt... Frågar man inte får man inte så många nej!
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Ja, vi har två L/L-värmepumpar som de levererat, en i vårt året-runt-bostadshus och en i fritidsstugan.
Båda installationerna klockrena och de fungerar perfekt.

Har bara kört på kylning ett par gånger, men utan problem.
Ser det som rätt onödigt, om man inte byggt fel med för stora fönster och fasadytor målade i mörka färger
(och svarta takpannor).
Under sommarhalvåret står värmepumparna nästan alltid avstängda faktiskt.
Men i år har väl även du kört AC på värmepumpen? Håller inte med om att det skulle vara felbyggt. Ett 1,5-planshus blir i princip alltid kokhett på ovanvåningen där de flesta brukar sova dessutom.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
K koolla skrev:
Men i år har väl även du kört AC på värmepumpen? Håller inte med om att det skulle vara felbyggt. Ett 1,5-planshus blir i princip alltid kokhett på ovanvåningen där de flesta brukar sova dessutom.
Ja, i sommar har den gått i kyl-läge en hel del.
 
  • Gilla
koolla
  • Laddar…
Felbyggt? Tror nog att alla med luftvärmepump och 2plan har ”felbyggt”, eftersom värmepumpen sitter på nedre plan, svårt att få kylan uppåt, riktig takisolering löser mycket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.