D
Har länge funderat om man skulle skaffa en luftkonditionering typen luftvärmepump.
När jag kollar lite så hittade jag installations pris fast för 5'565 kr eller tim pris 696,50 kr/h.

Vad för priser har ni andra betalat för installation?

Kan jag själv köpa maskinen påbörja installationen och sedan ta dit en behörig installatör på timme för göra det sista?

Har ju kollat runt lite på nätet efter olika luftvärmepumpar och känns ju som man kan få en ok för ca 10'000 kr och känns ju ok pris men känns lite dyrare om med installation skulle bli 15'000 kr. Har ju aldrig haft en sådan innan så känns ju lite svårt nu känna in om det är värt pengarna. I dagsläget känns lägenheten väldigt varmt och har golvfläkt som står på väldigt mycket

Ni som har skaffat hur nöjda blev ni med eran, samt vad tycker ni man ska tänka på när man väljer modell?

Det jag känner behöver kolla är hur mycket den låter då jag vill ha en tyst så man inte stör grannarna mer än nödvändigt samt att den ska klara kvm i lägenheten. Jag bor i bostadsrättslägenhet och är tänkt för att kyla ner i sommarvärmen.
 
Har du kollat med föreningen vad dom säger om att du monterar upp en pump?
Vart ska du ha utedelen?

Vem betalar elen? Inbakat i avgiften eller räknas den separat?

Jag har aldrig hört talas om någon som ens funderat på att montera en luftvärmepump i en lägenhet och jag tror inte din föreningen kommer att godkänna installationen då du behöver göra åverkan på husets fasad för slangarna.
 
Du ligger lite högt i din prisskattning.
https://www.vvsprojektering.se/butik/

Är mycket nöjd med mina två installerade värmepumpar.
Är helt ljudlösa i det läge vi kör dem på, och står för all uppvärmning i husen.
 
D
H Holmspel skrev:
Har du kollat med föreningen vad dom säger om att du monterar upp en pump?
Vart ska du ha utedelen?

Vem betalar elen? Inbakat i avgiften eller räknas den separat?

Jag har aldrig hört talas om någon som ens funderat på att montera en luftvärmepump i en lägenhet och jag tror inte din föreningen kommer att godkänna installationen då du behöver göra åverkan på husets fasad för slangarna.
Nej har inte kollat med föreningen. Behöver jag styrelsens godkännande om jag inte behöver göra åverkan på husets fasad?

Har i vardagsrummet ett ventilationshåll på ca 1 dm i diameter ovanför fönstret min tanke är om man kunde montera innerdelen framför ventilationen och dra ut slangarna genom ventilationshållet och sedan ha ute delen på balkongen som är framför fönstret.

Elen betalas separat.
Har själv sett lägenhet som haft på ungefär det sättet.
 
D
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Du ligger lite högt i din prisskattning.
[länk]

Är mycket nöjd med mina två installerade värmepumpar.
Är helt ljudlösa i det läge vi kör dem på, och står för all uppvärmning i husen.
Har kollat lite var det priset jag hittade och även nämndes i någon tråd här. Kändes lite högt men blev mer intressant när jag kollade din länk. Är det därifrån du har köpt och du är nöjda med de?
Min tanke är ju att använda det för kylning men du är nöjd med den delen också?
 
Kolla med föreningen. Det är inte säkert att grannarna gillar att det står en värmepump och surrar på din balkong.
 
Jag skulle inte vilja bo granne med en utedel då dom kan blåsa på rätt bra. Sen har du avfrostningens allt vatten som ska ta vägen någonstans?

Sätter du igen ventilationen kan både du och andra lägenheter få problem med t ex köksfläkt så du måste ändå borra upp ny ventilation.

Steg 1 är hur som helst brf styrelse. Min gissning är ett nej.
 
  • Gilla
Stickan56
  • Laddar…
D
useless useless skrev:
Kolla med föreningen. Det är inte säkert att grannarna gillar att det står en värmepump och surrar på din balkong.
Är det för informera eller något jag inte tänker på som jag behöver deras godkännande?
 
D
H Holmspel skrev:
Jag skulle inte vilja bo granne med en utedel då dom kan blåsa på rätt bra. Sen har du avfrostningens allt vatten som ska ta vägen någonstans?

Sätter du igen ventilationen kan både du och andra lägenheter få problem med t ex köksfläkt så du måste ändå borra upp ny ventilation.

Steg 1 är hur som helst brf styrelse. Min gissning är ett nej.
Köksfläkten är separat ventilations system det hänger inte ihop med det ventilations håller som jag tänkte använde. Det håller är ett enkelt håll med galler på utsidan och enkel skiva som kan stänga eller öppna för släppa in luft.
 
Du har fått flera orsaker?

Sen om du vill chansa och köpa och installera ändå så är det väl bara att du gör det.

Har själv suttit i styrelser och i de husen skulle vi aldrig godkänt liknande installation pga av de orsaker vi tagit upp.

Ett hus, lägenhet eller what ever behöver till och frånluft.
Sätter du för tilluften kommer du att få sämre fläktkapacitet och det finns risk att grannar drabbas beroende på hur ventilationen är uppbyggd.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
D Daniel_82 skrev:
Köksfläkten är separat ventilations system det hänger inte ihop med det ventilations håller som jag tänkte använde.
Köksfläkten säger ut luft. För att den ska funka måste det kunna komma in luft någon stans - T ex genom den ventilen du tänkte använda.
Men det kanske finns flera tilluftventiler på fler ställen så att det inte är något problem?
 
Har andra medlemmar installerat pumpar på det sättet du beskriver så bör du också få det.
Sedan är den största vinsten med en värmepump uppvärmningen under den kalla årstiden. Det är som sådan pumpen kan spara pengar, men i ditt fall kanske uppvärmning ingår i avgiften.

Som tidigare nämnts så blir det en hel del kondensvatten när pumpen kör i kylläge, det måste man ha i åtanke vid installation på balkong.
 
D Daniel_82 skrev:
Är det därifrån du har köpt och du är nöjda med de?
Min tanke är ju att använda det för kylning men du är nöjd med den delen också?
Ja, vi har två L/L-värmepumpar som de levererat, en i vårt året-runt-bostadshus och en i fritidsstugan.
Båda installationerna klockrena och de fungerar perfekt.

Har bara kört på kylning ett par gånger, men utan problem.
Ser det som rätt onödigt, om man inte byggt fel med för stora fönster och fasadytor målade i mörka färger
(och svarta takpannor).
Under sommarhalvåret står värmepumparna nästan alltid avstängda faktiskt.
 
  • Gilla
Daniel_82
  • Laddar…
D
Ovanför varje fönster finns det håll för ventilation. Den jag nämnt är den äldre och större de andra mindre eller mer urfräst rektangulärt håll i stället för ett runt.
Har svårt se hur det skulle kunna påverka mina grannar men kan se att de kan försämra luften i min lägenhet även om finns andra ventilationshåll. Tror inte de skulle bli påverkade av att utedelen blåser heller balkongen är som ett håll i väggen är väl i så fall huset på andra sidan om det skulle blåsa så kraftigt att de blir påverkade. Däremot kan jag tänka mig att ljudet från den kan nog påverka och göra man inte kan köra hela tiden, hade jag valt skaffa hade jag ju försökt hitta en så tyst som möjligt.

Har aldrig använt sådan så vet inte hur mycket kondens vatten det blir och om man själv behöver tömma tanken eller hur man ska göra. Finns ju på balkongen avriningshål för regnvatten men vet inte hur lämpligt det är att använda den.

Sedan vad jag vet så har ingen installerat det i vår fastighet var hos en bekant i annan stad som hade det i deras gamla lägenhet. Men även om så skulle vara så skulle nog inte styrelsen gå med bara för någon annan gjort det. Har väntat ett par år för godkännande för min badrumsrenovering där den renoveringen och förändringen redans gjorts i en identisk lägenhet i vårt hus och vad jag hört utan problem. Min styrelse har inte någon större koll på varken stadgar eller lagarna men det är något annat och känns dumt ta upp här, Därför känner jag inge mening att fråga de i dagsläget speciellt inte när jag inte bestämt mig om jag ska skaffa utan funderar och ställde frågan här för både få uppfattning vad det skulle kosta men även om det är värt pengarna.
 
Likabehandlingsprincipen är väldigt stark i en brf så OM någon annan fått det godkänt skulle även du få det OM det skulle vara samma förutsättningar.

Jag tror dock på andra metoder eller vanlig enkel portabel AC.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.