Om man gör vvs biten själv i ett nybygge, i den grad att dra rör och montera upp kopplingar själv och sen kommer rörmokaren som är granne och gör färdigt anslutningarna  :-/ Vad är det som gäller här om olyckan sen är framme med en vattenläcka ? En elektriker som gör installationen skriver ju på ett papper om att han gjort en besikning och arbetet är utfört efter dagens normer och krav, som man kan använda sen vid en eventuell brand där el fel kan påvisas...
 
Är arbetet fackmannamässigt (oberoende av vem) så är det inga problem.
Har aldrig settt en elektriker som har skrivit intyg på sitt arbete. Skulle han mot förmodan göra det så kan pappert brinna upp. Vad gör du då? ???
 
Immobil skrev:
Är arbetet fackmannamässigt (oberoende av vem) så är det inga problem.
Har aldrig settt en elektriker som har skrivit intyg på sitt arbete. Skulle han mot förmodan göra det så kan pappert brinna upp. Vad gör du då? ???
Ok så inga skriftliga intyg då , bara man kan hänvisa till en rör firma/entreprenad. Och ang elen menar jag elfirman som står för anslutningen från bygg el till vanlig hushålls el. Kanske inte heller det är skriftligt bara han har firma och behörighet...
 
Draven skrev:
Ok så inga skriftliga intyg då , bara man kan hänvisa till en rör firma/entreprenad. Och ang elen menar jag elfirman som står för anslutningen från bygg el till vanlig hushålls el. Kanske inte heller det är skriftligt bara han har firma och behörighet...
Kommer grannen att få betalt som "firma"?
 
charta77 skrev:
Kommer grannen att få betalt som "firma"?
Har det någon betydelse ur försäkringsynpunkt om dom bara tittar på om det är facksmässigt utfört ? Men i mitt fall så är svaret givetvis ja ;)
 
Draven skrev:
Har det någon betydelse ur försäkringsynpunkt om dom bara tittar på om det är facksmässigt utfört ? Men i mitt fall så är svaret givetvis ja  ;)
Isåfall så har även grannen ett ansvar att installationen skall vara korrekt utförd. Det betyder att om du för en vattenläcka om 9,5 år och det beror på att installationen inte var riktigt gjord från början så är det firmans ansvar.

Detta är inget som försäkringsbolaget missar.

Så därav min undran om grannen gjorde det på firman eller om han gjorde det som granne.

Och gör han det som granne och du hänvisar till han som firma vid eventuell skada så kan det vara lite kymigt.
 
charta77 skrev:
Isåfall så har även grannen ett ansvar att installationen skall vara korrekt utförd. Det betyder att om du för en vattenläcka om 9,5 år och det beror på att installationen inte var riktigt gjord från början så är det firmans ansvar.

Detta är inget som försäkringsbolaget missar.

Så därav min undran om grannen gjorde det på firman eller om han gjorde det som granne.

Och gör han det som granne och du hänvisar till han som firma vid eventuell skada så kan det vara lite kymigt.
Om han skulle göra det som granne och jag hänvisar det sen som firma ...hmm ,det vore inte så vänligt/logiskt eller hur. Men tack för svaret..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.