Hej!
Jag har ett fritidshus med en djup krypgrund. Det är 2,5 m från mark till undersida på golvbjälklaget.Källaren är självventilerad och det ligger plast på marken. Jag undrar om man i detta fallet kan lägga en plastångspärr under isoleringen alltså att man täcker in bjälkar och isolering och bara ha glesbrädorna och oljad trossbottenskiva utanför?
 
Nej. Ska du ha en fuktspärr så ska den ligga på den varma sidan. Dvs insidan, absolut inte på undersidan.
 
Tack för ditt svar. Tänkte mer att man ska skydda från fukten underifrån och upp så att säga. Bättre att inte ha nån alls då eller?
 
Det är nog mer än en som tänkt som du och totalt förstört hus. I en sommarstuga är det inte säkert att drt skulle medföra problem. Det är ju inte varm fukt inne på vintern där.
 
Nej det är sant men vi har låg värme på inne på vintern. Får nog skippa den då.
 
M Marcus7611 skrev:
Hej!
Jag har ett fritidshus med en djup krypgrund. Det är 2,5 m från mark till undersida på golvbjälklaget.Källaren är självventilerad och det ligger plast på marken. Jag undrar om man i detta fallet kan lägga en plastångspärr under isoleringen alltså att man täcker in bjälkar och isolering och bara ha glesbrädorna och oljad trossbottenskiva utanför?
M Marcus7611 skrev:
Tack för ditt svar. Tänkte mer att man ska skydda från fukten underifrån och upp så att säga. Bättre att inte ha nån alls då eller?
Älvsbyhus och smålandsvillan är ett lysande exempel på när man tagit den klassiska ventilerade krypgrunden och byggt vidare på idén.

Älvsbyhus har en tätad grund med en avfuktare (senaste åren) och smålandsvilla har en isolerad krypgrund där man alltid håller 20+ i grunden.

Så nog finns det sätt att råda bot på fukten i grunden. Men enklast är nog att ventilera den med en fläkt. Det finns mängder med tillverkare. Vissa kommer med givare du monterar i grunden och en MAP (manöverpanel) du kan montera i kåken.
 
Har du problem med fukt i grunden trots plast på marken eller bara orolig ?
 
Lite problem men sen jag la plast på marken så har det blivit ett bättre klimat. Det var därför jag tänkte att plasten på just detta hus skulle ligga som en spärr på undersidan huset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.