Hej!
Jag håller på dränerar hemma.
Har kommit fram med dräneringsrören till dagvattenbrunnen. I denna ser jag 4st ”ingångar” som fanns innan. 3st från stuprören/takvattnet och 1 kommer från huset/källaren (spillvatten?) och i botten sand/lera.

Jag gjorde ett hål i botten på den för inkoppling av mina nydragna dräneringsrör, men jag hamnar så lågt att hamnar i samma nivå som sanden/leran.

Och ser inte vart det rinner ut till ”gatan”. Kan det röret ligga under sanden/leran? När jag lyser ner i brunnen ser jag inget utlopp..

Hur går jag vidare?

Tacksam för hjälp!
 
  • Öppen dagvattenbrunn med synliga rör och dräneringshål omgivet av sand och lera.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Dräneringsrör och böjar nära en grävd brun, med borr och sand/lera synlig, vid husdräneringsarbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grävd dräneringsgröp vid husgrund med synliga rör, sand, lera och verktyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Uppgrävd dräneringsbrunn vid husgrund med synliga rör och verktyg, och ett hål grävt i botten nära sand och lera.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej, det måste finnas ett synligt utlopp. Det ska inte gå något spillvatten från källaren till den brunnen.
 
D Daniel 109 skrev:
Nej, det måste finnas ett synligt utlopp. Det ska inte gå något spillvatten från källaren till den brunnen.[/QUOTE
D Daniel 109 skrev:
Nej, det måste finnas ett synligt utlopp. Det ska inte gå något spillvatten från källaren till den brunnen.
Okej. Men det går ett rör från källarväggen till den brunnen, vad kan det vara? Gjutjärn ser ut som ett 50/70 rör. Något tips på hur jag kan gå vidare?
 
Är det avloppsbrunnen? I så fall ska inte takavvattningen kopplas till den. Men i vissa fall är det okej att koppla dränering till den. Det låter som att du behöver taxerad på vad som är vad. Spola vatten.
 
D Daniel 109 skrev:
Är det avloppsbrunnen? I så fall ska inte takavvattningen kopplas till den. Men i vissa fall är det okej att koppla dränering till den. Det låter som att du behöver taxerad på vad som är vad. Spola vatten.
Det är inte avloppsbrunnen. Den ligger cirkus 2m ifrån. Har spolat och fått det bekräftat att det måste vara dagvattnet jag håller på med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.