Hej.


Bonden som äger mark bakom mig här servitut på att få köra över min gård för att komma till sin lada han har en bit bort.

Nu kom det en tant ikväll och säger att hon har hyrt en del av marken och ska ha sina får där.

Och tänker passera över våran gård några ggr om dagen för att ta hand om fåren.


Gäller servitutet för andra personer?
Kan han verkligen bara hyra ut marken och dom har samma rätt att passera som han har?

Detta är verkligen inte något jag är speciellt sugen på
 
Det är fastigheten som har servitutet. Så om fastigheten arrenderas ut så följer servitutet.
 
Då om servitutet följer med marken så har alltså inte bonden själv någon rätt att åka över min gård om han hyr ut sin mark
 
Om han arenderar ut all mark så har han ju inget där att göra, men det lät som att det handlade om en del av marken.
 
  • Gilla
JuggeH
  • Laddar…
Japp en del av marken som jag fattade det.

Men all mark hör till samma servitut
 
Men den behöver inte användas av samma person. De personer som har ärende till fastigheten får passera. Jag har visserligen inte läst servitutet, men jag förutsätter att det är så.
 
Fick inte fram digitala kopian när jag loggade in på lantmäteriet


Ponera att han hyr ut all sin mark.
Då har han väl ingen rätt att köra över
 
Det beror ju på avtalet med den som arenderar, har han ärende till fastigheten så får han passera. Servitutet är ju för att man ska kunna ta sig till och från fastigheten. De som brukar fastigheten får alltså passera. Skulle användningen bli förändrad skulle det kunna komma i ett annat läge. Men det låter ju dom en lantbruksfastighet där det ska bedrivas lantbruk. Så det är inte aktuellt. Om han skulle bygga om det till ridhus skulle det kanske bli en annan sak.
 
Det normala är att en fastighet skall ha rätt till väg. Om den fastigheten sedan är en skogsfastighet där man kör in vart 50e år för gallring/avverkning eller om de väljer att bygga en skyskrapa med 5000 arbetsplatser, så är det fortfarande vägservitutet som skall användas som väg till fastigheten.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Såvitt jag vet så brukar vägservitut bara tala om att x äger rätt att anlägga och underhålla väg. Ingenting skrivs om vem som får använda vägen eller i vilken omfattning.
 
Silly Bear Silly Bear skrev:
Då om servitutet följer med marken så har alltså inte bonden själv någon rätt att åka över min gård om han hyr ut sin mark
Så fungerar det inte.
Den som har ärende till fastigheten får använda vägen, om det sedan är fastighetsägaren eller hans hyresgäst/fru/barn/arrendator/älskarinna/svåger/grannesmostersexsambo saknar betydelse, det är fastigheten som har servitutet.
Vägservitut är ofta ett elände i största allmänhet.
 
Hej

Bifoga gärna en bild på hur det ser ut.
Det pratas inte om någon väg här, finns en väg?
Att bara köra random över marken 3 gånger om dagen är kanske inte så kul.
 
Vägen är igentligen inte någon väg utan det skulle bli att köra rakt över min gräsmatta.

Det har gått en väg där förut som man sedan sått gräsmatta över.

Det har aldrig spelat mig någon roll att killen som har cervitut har passerat nån gång då och då


Men vill såklart helst undvika att ha min gräsmatta trafikerad flera ggr/dag.


Men vad jag läst hittills så verkar jag inte ha några möjligheter att påverka det
 
Att du sått gräs på vägen minskar knappast deras rätt att snvända den.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Att du sått gräs på vägen minskar knappast deras rätt att snvända den.

Det fattar väl jag också.


Och inte jag som sått gräs utan ägaren före mig
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.