Någon som har erfarenhet av batteribyte på S520? Livslängd i svenska förhållanden?
Köpte den i maj förra året och den gick ganska sparsamt hela sommaren pga alla buggar och inställningsproblem. I år har den fungerat mycket bättre tack vare alla uppdateringar. Har varit igång sedan i början av maj, men går aldrig hela veckor pga av att den ibland inte hittar hem när det är dags att ladda utan avviker från tråden i någon kurva (har den på landet). Har haft den inomhus hela vintern och underhållsladdat batteriet. Har alltså varit i gång totalt i 2-3 månader och nu är det dags att byta batteri?! Fungerade ena dagen och visade inget tecken på dåligt batteri (varken i körning eller i display). Nästa dag var den död och gick inte att ladda längre. Blir väldigt dyrt om det inte håller bättre än så här.

Fick "svar" från outl1.se att garanti inte gäller och att man hänvisar till att köpa reservdelar via deras hemsida...
 
Ingen robotägare till Tianchens modeller (speciellt S520) som kan dela med sig av sina batterierfarenheter?
Är det rimligt att man ska behöva byta batteri för 2500kr när roboten inte ens gått en hel svensk säsong?
 
Det sunda förnuftet säger väl att det inte är rimligt. Blir ju svindyrt att hålla igång en sådan klippare då.
 
Givetvis är det helt orimligt, men handlar man av skurkfötetag så är man nog rökt.
 
@Henrik Westen
Hej Henrik,

Jag har Tianchen 520 modell 2014 (köpte den i april 2014 på Outl1). Roboten är nu på sin tredje sommar och har fungerat helt ok. Rymde i början ett par gånger innan jag ändrade i slingan lite. Skramlar lite pga. ojämn gräsmatta men fungerar bra. Övervintrar (2 gånger) i ett kallt garage utan någon underhålsladdning (avstängd med huvudbrytare). Ingen oroande spänningsfall kunde registreras på våren när den tagits i bruk igen.

- Batteriet känns fortfarande fräsch och laddas upp till 29,1 V (det tar 3 timmar från ca 26V till 29V).
Så utifrån min erfarenhet är Tianchen ingen skitprodukt som man kan inbilla sig om man läser inlägg här på forumet. Den lider kanske av ojämn kvalité (men jag har haft tur än så länge).

- Tyvärr kräver robotgräsklippare fortfarande en ganska stor förståelse för tekniken och ett personligt engagemang innan saken fungerar tillfredställande (i annat fall köper man en märkes pryl med installation och låter andra fixa problem).

Mvh Borislav
 
  • Gilla
grymmeoffe
  • Laddar…
Hej Borislav (och alla andra som läser),

Själv köpte jag min S520 den 30/4 2015 på Outl1.se. Som jag skrev så gick den sparsamt förra sommaren pga att programvaran visade sig vara dåligt testad med fel och buggar. Efter 3-4 uppdateringar så klipper den nu bra och effektivt. Dock fortfarande problem ibland när den ska ta sig hem - tappar tråden ibland i vissa kurvor och stannar sedan, oftast efter en liten rymning. Kvalitetsmässigt så har jag inte heller några större invändningar nu när den faktiskt klipper bra och mer eller mindre som den ska. Första sommaren var det dock inte alls bra kvalitet då den inte fungerade speciellt bra.

Nu när den då i år fungerar bättre så dör alltså batteriet helt plötsligt. Jag har plöjt igenom en hel del foruminlägg här på Byggahus.se utan att hitta någon som har haft samma problem, eller problem med batteriet överhuvud taget. Har frågat runt på olika ställen och det ska hålla i minst 3 år och troligen ännu längre i svenska förhållanden. Batteriet ska heller inte bara dö utan man märker när det börjar tappa kapacitet.

Det man dock hittar här på forumet är en hel del märkliga sätt från Outl1.se sida att hantera problem som deras kunder råkat ut för. Jag har nu märkt samma sak när jag försöker ha en dialog om mitt ärende. Så länge garantin gällde (t.o.m. oktober 2015) så gick det att ha en dialog i alla fall, även om lösningen då var att få ordning på programvaran. Nu har det varit helt tyst i över en vecka trots påminnelser. Det borde finnas ett intresse av att undersöka varför batteriet bara helt plötsligt dör och varför livslängden blev onormalt kort. Åtminstone tillverkaren borde vilja veta.

Blir det inte bättre med dialogen med Outl1.se så får det bli ARN och till slut en mycket missnöjd kund som definitivt inte kommer att handla mer från Outl1.se och aktivt kommer att rekommendera andra att låta bli.
Det står fina ord på hemsidan om tekniskt kunnande, snabb service, reservdelar osv som ger ett gott intryck av att det finns bra service bakom orden. Men det verkar inte stämma så bra, milt sagt. För det första går det inte att prata med någon, allt ska gå via mejl. Inte ens mejl svarar man alltid på. För det andra verkar strategin vara att kunden alltid har fel oavsett om garantin gått ut eller ej och oavsett hur osannolikt felet verkar vara.

/Henrik
 
H Henrik Westen skrev:
Hej Borislav (och alla andra som läser),

Själv köpte jag min S520 den 30/4 2015 på Outl1.se. Som jag skrev så gick den sparsamt förra sommaren pga att programvaran visade sig vara dåligt testad med fel och buggar. Efter 3-4 uppdateringar så klipper den nu bra och effektivt. Dock fortfarande problem ibland när den ska ta sig hem - tappar tråden ibland i vissa kurvor och stannar sedan, oftast efter en liten rymning. Kvalitetsmässigt så har jag inte heller några större invändningar nu när den faktiskt klipper bra och mer eller mindre som den ska. Första sommaren var det dock inte alls bra kvalitet då den inte fungerade speciellt bra.

Nu när den då i år fungerar bättre så dör alltså batteriet helt plötsligt. Jag har plöjt igenom en hel del foruminlägg här på Byggahus.se utan att hitta någon som har haft samma problem, eller problem med batteriet överhuvud taget. Har frågat runt på olika ställen och det ska hålla i minst 3 år och troligen ännu längre i svenska förhållanden. Batteriet ska heller inte bara dö utan man märker när det börjar tappa kapacitet.

Det man dock hittar här på forumet är en hel del märkliga sätt från Outl1.se sida att hantera problem som deras kunder råkat ut för. Jag har nu märkt samma sak när jag försöker ha en dialog om mitt ärende. Så länge garantin gällde (t.o.m. oktober 2015) så gick det att ha en dialog i alla fall, även om lösningen då var att få ordning på programvaran. Nu har det varit helt tyst i över en vecka trots påminnelser. Det borde finnas ett intresse av att undersöka varför batteriet bara helt plötsligt dör och varför livslängden blev onormalt kort. Åtminstone tillverkaren borde vilja veta.

Blir det inte bättre med dialogen med Outl1.se så får det bli ARN och till slut en mycket missnöjd kund som definitivt inte kommer att handla mer från Outl1.se och aktivt kommer att rekommendera andra att låta bli.
Det står fina ord på hemsidan om tekniskt kunnande, snabb service, reservdelar osv som ger ett gott intryck av att det finns bra service bakom orden. Men det verkar inte stämma så bra, milt sagt. För det första går det inte att prata med någon, allt ska gå via mejl. Inte ens mejl svarar man alltid på. För det andra verkar strategin vara att kunden alltid har fel oavsett om garantin gått ut eller ej och oavsett hur osannolikt felet verkar vara.

/Henrik
Hej!
Jag fick en maskin för två år sen som var helt hopplös. Den rymde och krånglade på alla sätt. Den stod och gick i laddstationen. Den tog underliga vägar på slingan och snurrade runt på olika ställen. Efter mycket bråk så fick jag en ny men jag var tvungen att gå till ARN.
Den nya fungerade en sommar sen började konstigheterna. Den stannade på olika platser slumpmässigt. Det oroande inte så mycket i början. Det var bara att starta den igen. Försökte uppdatera BIOS enligt instruktion men det var omöjligt. Leverantören sade att jag skulle plocka sönder maskinen och ta ur moderkortet och uppdatera direkt på den kontakten men det kändes inte bra att skruva isär en maskin som hade garanti och med tidigare erfarenheter från Outl1 så gjorde jag inte det.
Sen slutade maskinen att klippa och stod bara i laddstationen. Nu har jag ändå skruvat ner maskinen eftersom S520 visade att batteriet inte tog laddning. Jag tänkte byta batteri då det troligen var slut efter ett år redan. Men väl urplockat så säger min batteritestare att det är överladdat. Nu vet jag inte om moderkortet är defekt eller batteriet. Sår med den i delar och inser att Outl1 kommer att krångla så det inte är lönt att ens försöka. Tveksam om jag ska lägga mer tid på denna skitleverantör och den usla kvalitet som S520 har. Det får nog bli en med bättre kvalitet. Kanske en Roboclip eller vad tycker ni????
 
Hej
Vi har samma problem med vår nu...
Undrar hur det gick?
Vi har en härlig mailkonversation med företaget nu och det låter bekant:)
 
B borro skrev:
@Henrik Westen
Hej Henrik,

Jag har Tianchen 520 modell 2014 (köpte den i april 2014 på Outl1). Roboten är nu på sin tredje sommar och har fungerat helt ok. Rymde i början ett par gånger innan jag ändrade i slingan lite. Skramlar lite pga. ojämn gräsmatta men fungerar bra. Övervintrar (2 gånger) i ett kallt garage utan någon underhålsladdning (avstängd med huvudbrytare). Ingen oroande spänningsfall kunde registreras på våren när den tagits i bruk igen.

- Batteriet känns fortfarande fräsch och laddas upp till 29,1 V (det tar 3 timmar från ca 26V till 29V).
Så utifrån min erfarenhet är Tianchen ingen skitprodukt som man kan inbilla sig om man läser inlägg här på forumet. Den lider kanske av ojämn kvalité (men jag har haft tur än så länge).

- Tyvärr kräver robotgräsklippare fortfarande en ganska stor förståelse för tekniken och ett personligt engagemang innan saken fungerar tillfredställande (i annat fall köper man en märkes pryl med installation och låter andra fixa problem).

Mvh Borislav
Du har helt rätt dock vill jag påstå att 2014 är bra 2015 strulig och 2016 kanon.. men kräver stor förståelse för hur allt funkar samt lite mer underhåll
 
H Henrik Westen skrev:
Ingen robotägare till Tianchens modeller (speciellt S520) som kan dela med sig av sina batterierfarenheter?
Är det rimligt att man ska behöva byta batteri för 2500kr när roboten inte ens gått en hel svensk säsong?
Tror inte på batteri strul dra ett pm
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.