Hej


Sambon tycker det är dax att måla om huset i någon annan färg än rött.
Och ja jag vet att det är lättast att bara borsta av och måla på ett nytt varv...men det ska vi inte göra.

Så hur får jag det lättast trä rent utan att skrapa.

Har funderat på blästring, men finns det andra alternativ?
Såg detta på Youtube som såg ganska smidigt ut.




Alla tips uppskattas
 
Ni kan ju borsta å måla med annan slamfärg , kanske grå eller svart ?
 
Skrapa funkar inte iallafall. Borsta bort så mycket som möjligt, därefter tex högtryckstvätt, och låta det torka. Notera att en del av färgen kommer att tryckas in lägre istället. Sedan kan det eventuellt funka med någon typ av mörkare lasyrfärg. Du får nog aldrig bort färgen helt och hållet.

En del säger att det efter noggrann rengöring funkar även med vanlig färg, men risken är stor att det flagar av.

Även om falurött är det man oftast ser finns dock slamfärg i betydligt fler nyanser. Exempel:
https://www.grutes-webshop.se/mala-utomhus/slamfarg-rodfarg
https://mittuniversum.wordpress.com/2011/08/01/slamfarg-falurod-horle-falu-hango/
 
hsd
En gång slamfärg alltid slamfärg
 
  • Gilla
MagHam och 1 till
  • Laddar…
Ett helt hus är en utmaning men jag körde stålborstar på borrmaskinen på mitt garage. Gick åt 2 maskiner (1 brann) och 10 borstar. Blev helt trärent. Målade med linoljefärg sen. Flagade inget på 20 år.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
hsd
Linolja med lite terpentin och färgpigment blandade vi till stugan, det är även det en slamfärg, håller väldigt längee
 
  • Gilla
SANDRA JOHANSSON1
  • Laddar…
Så om man vill slippa ta ihjäl sig är det blästring eller behålla slamfärgen som är dom enda vettiga alternativen?
 
Jepp. Det enkla med tråkiga svaret, om man inte gillar slamfärg. Själv älskar jag slamfärg, billigt och enkelt.
 
M
Eller byt hela fasaden - fortfarande mindre jobb :(

Behöver man inte bearbeta träytan efter blästringen för att en inte ska få en konstig struktur? Eller blir den som slipad i ytan?
 
  • Gilla
Huvudbrytaren
  • Laddar…
Nu svarar jag ju inte på din fråga utan backar ett steg...
Tänk efter ordentligt innan ni lägger på något annat än rödfärg!

Sedan vill jag hävda att det tekniskt sett går bra om man borstar och tvättar. Däremot är motsatsen omöjlig. Det går aldrig att gå tillbaka till slamfärg sen.
 
Jag har slamfärg idag på garaget, och en gavel på huset, men ska byta panel, och funderar skarpt på att sätta en linoljefärg, då jag ska byta ut stora delar av min panel. Slamfärg är ju billigt, men man får måla ofta.
Huset är idag målat med en 90 tals skitfärg, och vägrar köpa dagens dynga, slam eller linolja blir det.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
DonPablo R134a skrev:
Jag har slamfärg idag på garaget, och en gavel på huset, men ska byta panel, och funderar skarpt på att sätta en linoljefärg, då jag ska byta ut stora delar av min panel. Slamfärg är ju billigt, men man får måla ofta.
Huset är idag målat med en 90 tals skitfärg, och vägrar köpa dagens dynga, slam eller linolja blir det.
Hur ofta är ofta?
Framsidan målade vi om efter 9 år, baksidan har suttit i 12 och är inte ommålad än. Flera grannar med annan färgtyp har under tiden målat om två gånger.
 
Grannen bytte från faluröd till akrylat. De högtryckstvättade bort ALL slamfärg på en dag. Sen fick huset stå och torka i 2-3 månader innan de målade det. Var några år sen och det ser då fint ut fortfarande.

//Benke
 
  • Gilla
Nimbus310
  • Laddar…
Har köpt linoljefärg och tänkte prova att måla den som en enstrykningsfärg, då blir den matt som falurödfärg.
 
DonPablo R134a skrev:
Har köpt linoljefärg och tänkte prova att måla den som en enstrykningsfärg, då blir den matt som falurödfärg.
Är det enligt instruktionerna för färgen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.