Var uppe på vinden för att rensa getingbo i vårt nya hus. Hittade en massa gamla samt det på bilden. Har aldrig sett ett sådant förut. Är det ett getingbo?
 
  • Ett brunt, skiktat getingbo som hänger på en träbjälke i ett mörkt utrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Klasklättermus
  • Laddar…
Ja det skulle jag säga att det är. Jag har själv plockat ner ett liknande bo som fyllde 2 blå IKEA-kassar.
Dock så kollade jag att det inte bodde någon i det innan jag petade isär det.

Nomor sade på telefon att getingbon bara används ett år innan de överges, så hör du inget så borde det vara OK att peta ner.
 
skulle säga geting bo. men vad för sorts geting vet jag ej.
är dom tysta så skall dom vara oanvända
andra på tråden
 
S
Har du kutterspån på vinden eller en flishög nära , så plockar dom materiel från där och då brukar bona bli väldigt ådrade och vackra , kan med fördel tas ned och sprayas med saponlack och då framträder ådringen markant samt att ha som konstverk
 
Japp geting bo. Har haft massvis på vinden precis lika. Har kutterspån.
Ska faktiskt testa det där med lacken.
 
S
G Ganescha skrev:
Ska faktiskt testa det där med lacken.
Ta det försiktigt med sprayen då så att det mjuknar och sjunker ihop lite lack många ggr
Gör du det , kom in och visa
 
Väldigt likt vårt, som vi hade på den nybyggda stallvinden för snart fyra år sedan:
Stort getingbo hängande från en trävägg på en vind med synliga yngelceller.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag minns nog inte riktigt, men tror att jag tog ner det på sensommaren (15/8 2014), när aktiviteten hade lugnat ner sig.
Och brände sedan upp eländet på en liten ute-brasa.
Det satt på stallvinden, och vi hade ännu inte fixat en dörr till vinden, så det var fritt tillträde för getingar och ladusvalor.

PS, glömde skriva: Klart att det är ett getingbo!

PS 2, såg här såg vårt ut när det var nertaget. Lägg märke till kakorna med yngelceller!
Nedtaget getingbo i flera delar med synliga yngelceller på ett trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Vendela Gl
  • Laddar…
Bålgetingbo!
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
svartöra svartöra skrev:
Bålgetingbo!
Det här är ett bålgetingbo!
Stort bålgetingbo i hörnet av en vind med synliga träbjälkar och isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
svartöra svartöra skrev:
Bålgetingbo!
Nej varför tror du det?
Har själv stött på 1 - 2 bålgetingar under mitt långa liv.
Och att de bygger så här stora bon har jag aldrig sett.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Nej varför tror du det?
Därför att bålgetingar verkar bygga sina bon på annat sätt än vanliga getingar, alltså med, tja, mussliga delar snarare än att gå cirkulärt som ett standard getingbo. Bild-googla på bålgeting eller bålgetingbo så blir det tydligt.

Jag hade nöjet att tidigare idag titta på en geting som byggde bo. Hon gick runt, runt och spottade ut pappersmassan i ett "cirkulärt bo" som de vanliga bona. Nu är hon nog död pga. Radar och i morgon petar jag ner boet. Men bålgetingar verkar bygga på annat sätt, därav den här stilen med "sektorer" eller vad vi ska kalla det för.
 
svartöra svartöra skrev:
Jag hade nöjet att tidigare idag titta på en geting som byggde bo. Hon gick runt, runt och spottade ut pappersmassan i ett "cirkulärt bo" som de vanliga bona.
En som bygger på sin bostad och därvidlag går runt, runt i cirklar och spottar, ja... Det har man ju sett desto oftare.
 
  • Gilla
Hasse Sandin och 2 till
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
En som bygger på sin bostad och därvidlag går runt, runt i cirklar och spottar, ja... Det har man ju sett desto oftare.
Känner tyvärr igen mig själv i den beskrivningen :confused:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.