Hej,

Det har varit fruktansvärt varmt senaste två veckorna och är nyligen nyinflyttad i en taklägenhet med terass på 2,5x9m.

Nu funderar jag p att köpa ett spabad för att kunna svalka samt värma mig när det blir svalare till hösten..

Totalvikt: 72kg spabad+1400kg vatten + 5 personer (80kg) ger en totalvikt på ca 1872 kg.

Poolen är en octagon med innermått 173cm och yttermått 193cm. Vilket ger en poolarea på 2,48-3,086m^2 beroende på vilket mått man använder.

Vikt/m^2 = 607-755 kg/m^2

Takterassen är byggd på ett sluttande tak (12-13grader för avrinning) med vad jag tror är grannens kök under, se planskiss.
Golvtrall = 120x28mm
Reglar = (110-165)x45mm 110mm mot insidan och 165 på utsidan. Ser ut som att de har använt en 110x45mm regel och sedan lagt den på en snedkapad regel 0-55mm, se illustration i planskiss.
60cc
2st 110x45 horisontella reglar på in och utsida, 2,5m avstånd emellan.

Kommer takterassen att hålla vikten?

Om nej, vad bör göras för att förstärka upp/bygga om terassen?

Vill även försäkra mig om att taket inte rasar och badande personer faller in till grannen eller i värsta fall 5 våningar. Vad bör jag ta reda på gällande takets hållfasthet eller klarar tak angiven belastning ovan?
Arkitektonisk planskiss av takterrass med markering för spabad, sittgrupp och solstolar samt detaljerad sidovy.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mvh
Micke
 
Du har inte sagt hur du bor men om det är en bostadsrätt är nog det första steget att ta en diskussion med föreningens styrelse
 
K klimt skrev:
Du har inte sagt hur du bor men om det är en bostadsrätt är nog det första steget att ta en diskussion med föreningens styrelse
När jag ställde frågan fanns det inga specifika regler kring att ha en pool eller spabad på uteplats förutom en oro om vikten. Med det svaret tolkar jag det som OK sålänge det inte finns säkerhetsrisker kopplat till vikten och varför jag vill ta reda på om oron är befogad eller inte.

Mvh
Micke
 
Bjud in 20 vänner och låt dom gå ut på altanen.
 
E etompau skrev:
Bjud in 20 vänner och låt dom gå ut på altanen.
Känns dumt att riskera personer och precis det jag vill undvika. Är ingen hållfasthet expert, men kan tänka mig att hög vikt över tid kan resultera i försämring av bärighet? Ett temporärt test med 20 personer känns därav inte särskilt tillförlitligt. Kan tänka mig att en viss säkerhetsmarginal behövs oxå för dynamisk viktpåverkan.
 
Ok, då är det en bostadsrätt. Det är föreningen som äger utrymmet där du vill sätta ett spa. Du bör nog anlita en byggnadskonstruktör som säkerställer att golvet tål vikten och att det inte finns risk för några andra skador. Sen visa underlaget för föreningens styrelse så att allt är ok före installation.
 
Redigerat:
D
Hur har du tänkt lösa vattnet? Tänker både fylla men även tömma?
 
D Daniel_82 skrev:
Hur har du tänkt lösa vattnet? Tänker både fylla men även tömma?
Vattenslang från kök eller badrum. För tömning finns det stuprör ner i backen precis där spabadet ska stå.
 
K klimt skrev:
Ok, då är det en bostadsrätt. Det är föreningen som äger utrymmet där du vill sätta ett spa. Du bör nog anlita en byggnadskonstruktör som säkerställer att golvet tål vikten och att dådet inte finns risk för några andra skador. Sen visa underlaget för föreningens styrelse så att allt är ok före installation.
Tack, då får jag anlita en och sedan presentera för styrelsen. Jag antar att jag behöver uppvisa ritningar till byggnadskonstruktören för att vara på den säkra sidan, var får jag lättast tag i dessa? Är det offentliga handlingar?
 
M Mavven skrev:
Tack, då får jag anlita en och sedan presentera för styrelsen. Jag antar att jag behöver uppvisa ritningar till byggnadskonstruktören för att vara på den säkra sidan, var får jag lättast tag i dessa? Är det offentliga handlingar?
Normalt finns det hos föreningen, annars ska allt finnas på kommunens byggnadskontor. Som någon antyde hör ovan, det finns en risk för läckage och skador från stora mängder vatten, därför är det viktigt att allt är noga förankrat i föreningen
 
  • Gilla
Mavven
  • Laddar…
Hur gick det med ditt spabad på takterassen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.