Även om mitt projekt ännu bara är på planerings och ritningsstadiet så tänkte jag starta en tråd här.
Det är dags att bygga mitt drömhus och jag försöker som bäst få ihop mina olika mål till något som både blir snyggt, praktiskt och uppfyller kraven från detaljplan.

Jag börjar med en bild på ett befintligt hus som bäst beskriver min vision om exteriört utseende:
Ett tvåvånings trädrömhus med torn och vitmålade verandor omgivet av grönska och träd, stående på klippgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Förutom att få till något som ser ut lika snyggt på utsidan (enligt mitt tycke iaf!) så har jag några (kanske lite udda?) önskemål som jag gärna vill få till gällande planlösningen:
  • Ett större garage som är ihopbyggt (måste vara ihopbyggt pga detaljplan) med huset som är 5.5-6m brett och har högt i tak (kanske 4m). Runt 55kvm invändigt.
  • En stor källare under hela huset, som även den har högt i tak, alt. kanske två våningar i delar av källaren
  • ...och så vill jag ju ha ett torn, gärna med 360 graders vy vilket kan bli lite utmanande att få till.
Förutsättningar (enligt detaljplan):
  • Tomt på 1250kvm som gränsar till naturområde
  • Byggnadsarea (BYA) är 158 kvm
  • Hus får ha två våningar och inredd vind.
  • Ingen begränsning i byggnadshöjd
  • Huskroppens skall placeras längs prickmarken mot vägen (förgårdslinje)
  • Takkupor får ej uppföras. (men bör kunna göras tom tillbyggnad enligt attefallsregler)

Status idag:

På tomten har jag fällt träd och anlagt en stenkista då det inte finns dagvattenavlopp och tomten var delvis vattensjuk. Jag har även undersökt markförhållanden för att ta reda på hur mycket som behöver sprängas för källare. Källaren kommer delvis att bli nedsprängd i en "grop" vilket såklart ställer höga krav på en vettig dräneringslösning.

Jag hittade vad jag trodde var en bra arkitekt hos en av de lite större husleverantörerna som jag har väntat månader på, men efter att de skjutit upp leverans av en enkel första skiss över 5 gånger så gav jag till slut upp och har nu bett två (för att vara på den säkra sidan) arkitekter göra en första skiss. Den ena har jag fått och den gav mig lite att fundera på (mer om detta senare) och jag väntar fortfarande på den andra och jag hoppas jag kan få bra förslag/råd härifrån också!

Framtid:

Det är inget brådskande projekt (som tur är), även om jag verkligen vill få klart med bygglovet omgående så man kan komma igång på riktigt. Jag får väl se exakt hur det blir med entreprenadform osv. framöver, men just är mina tankar att göra projektet i tre separata entreprenader; sprängning, gjutning av källare och bottenplatta, bygge av hus(stomme).
Sedan kanske jag jobbar mycket med invändiga snickerier själv och utöver ovan så kommer jag att ta hjälp med ritnings och konstruktionsfrågor.
Ett bra scenario just nu känns som att bygget kan starta i höst och inflyttning blir 2-3 år senare.

Min utmaning just nu:

Även om jag har fått ett första förslag på ritning och planlösning så känner jag mig inte helt nöjd, eller jag skulle iaf vilja diskutera lite och få lite synpunkter och alternativa förslag. Kanske är det mest utmanande att få till både garaget som blir väldigt stort och kombinera detta med tornet.

Här är ett första förslag/skiss, som jag som sagt har en del synpunkter på...
Handritad skiss av ett tvåvåningshus med torn och integrerat garage, med dimensioner och orienteringsmärkning "sydost".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



För att kanske få lite hjälp så kommer jag att starta en egen tråd i "Planlösningar" där jag ska försöka förklara tydligare kring de problem jag har och även visa det förslag jag fått.

Jag tar väldigt gärna emot frågor och synpunkter! :)

Länk till tråd med önskan om hjälp/råd kring planlösningen:
https://www.byggahus.se/forum/threa...ihopbyggt-garage-med-4-meter-takhoejd.315002/
 
Redigerat:
  • Gilla
Joakim654 och 7 till
  • Laddar…
  • Gilla
Tågvirke och 6 till
  • Laddar…
Staffans2000
Tjusigt!
Nu börjar det likna något.
Men borde inte tornet vara högre med tanke på dess bredd?
 
  • Gilla
Bengt Numelin och 3 till
  • Laddar…
Här i byn fanns det förr ett pampigt slott:
032sBYQ7tSKg

Men gissa vad: Slottet är nu rivet, jämnat med marken, och ersatt av en enplans förskola!
 
  • Ledsen
  • Arg
  • Gilla
Joakim654 och 21 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Tjusigt!
Nu börjar det likna något.
Men borde inte tornet vara högre med tanke på dess bredd?
Njao... har svårt att föreställa mig hur det ser ut...däremot så är nog en fundering/plan att göra det lite "lättare" i överdelen med mindre fönster och förhoppningsvis även lite takfönster/kupor/frontespiser.
 
Staffans2000
Jag tycker att tornet ser lite "satt" ut.

Men på det här huset har man fått till proportionerna lite bättre, genom att ha byggt smäckra höga torn. Själv tycker jag att det är som klippt och skuret för en modest konnässör! Så varför inte kopiera hela klabbet rakt av.

Ludwig

P.S.
Husbilen går säkert att klämma in någonstans.



Snötäckt sagoslott med smäckra höga torn mot en klarblå himmel, omgivet av vinterträd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
yonna och 10 till
  • Laddar…
Tornet ser plattare ut på papper också jämfört med IRL.
 
  • Gilla
skyisthelimit
  • Laddar…
Det här var ju superspännande, kommer följa detta. Är ingen expert, men fasaden såg väldigt tjusig ut. Håller med att en bieffekt av det tvådimensionella återskapandet i en ritning gör att rundade objekt, så som torn, ser upplevs bredare. Men jag hade nog också provat att bara höja det en aning.

Vet inte om det är av intresse, men såg denna annons på Blocket angående försäljning av diverse detaljer från två gamla grosshandlarvillor (1890-tal) som ska rivas. Sjukt synd, men kanske finns det något du kan ha användning av? https://www.blocket.se/stockholm/Grosshandlar_villor_rivs_79463460.htm?aw=1
 
  • Gilla
Bengt Numelin och 1 till
  • Laddar…
C
F FunkishJonny skrev:
Sjukt synd, men kanske finns det något du kan ha användning av? [länk]
Helt sjukt, men där har du ju ett färdigt hus med torn och hela kalaset. Bara att slå till, plocka ner och bygga upp det på ny plats.
 
F FunkishJonny skrev:
Det här var ju superspännande, kommer följa detta. Är ingen expert, men fasaden såg väldigt tjusig ut. Håller med att en bieffekt av det tvådimensionella återskapandet i en ritning gör att rundade objekt, så som torn, ser upplevs bredare. Men jag hade nog också provat att bara höja det en aning.

Vet inte om det är av intresse, men såg denna annons på Blocket angående försäljning av diverse detaljer från två gamla grosshandlarvillor (1890-tal) som ska rivas. Sjukt synd, men kanske finns det något du kan ha användning av? [länk]
Stort tack! Vad intressant.....men framförallt konstigt... hur kan man riva sådana fina hus!? Frågan är väl om/vad man kan återanvända? Jag är ju ute efter en rel. modern inredning och kommer väl ex. inte att tycka att det är jätteviktigt att fönsterbeslagen på insidan är av 1890 tals stil, där ser jag nog hellre att de är "praktiska". På utsidan vill jag ju få till utseendet så nära som det går, men fönster, panel osv. kommer man ju att köpa nytt(?).

Om inte annat blir jag ju sugen på att ringa på annonsen för att titta på husen och framförallt fråga vad bakgrunden är till att de rivs...
 
De ska bygga en ny bro över skurusundet. Kanske hänger ihop med det. (Att döma av kartan är det nog fel sida av nuvarande bro, men den kanske inte är så exakt.)
 
Det här ska jag följa. Riktigt häftigt och kul att du vill ge dig på något sånt här. Varför vill du ha så högt i källare/garage? :)
 
Ramnemark Ramnemark skrev:
Det här ska jag följa. Riktigt häftigt och kul att du vill ge dig på något sånt här. Varför vill du ha så högt i källare/garage? :)
Tack.. ska försöka bättra mig med uppdateringar framöver...

Höjden i garaget är väl framförallt för att kunna komma in med större fordon än personbil och få ett litet "verkstadsgarage" för eget bruk.. Jag hade gärna tagit bort det för at få till utseendet, men då funktionen är viktig för mig får den vara kvar.
 
  • Gilla
Bengt Numelin och 1 till
  • Laddar…
Stickan56
S skyisthelimit skrev:
Tack.. ska försöka bättra mig med uppdateringar framöver...

Höjden i garaget är väl framförallt för att kunna komma in med större fordon än personbil och få ett litet "verkstadsgarage" för eget bruk.. Jag hade gärna tagit bort det för att få till utseendet, men då funktionen är viktig för mig får den vara kvar.
Takhöjden i garaget är även viktig för att kunna installera en lyft där.

Stickan
 
S skyisthelimit skrev:
Stort tack! Vad intressant.....men framförallt konstigt... hur kan man riva sådana fina hus!? Frågan är väl om/vad man kan återanvända? Jag är ju ute efter en rel. modern inredning och kommer väl ex. inte att tycka att det är jätteviktigt att fönsterbeslagen på insidan är av 1890 tals stil, där ser jag nog hellre att de är "praktiska". På utsidan vill jag ju få till utseendet så nära som det går, men fönster, panel osv. kommer man ju att köpa nytt(?).

Om inte annat blir jag ju sugen på att ringa på annonsen för att titta på husen och framförallt fråga vad bakgrunden är till att de rivs...
Fönster är nog svårt att använda på nybygge pga energikrav, men tex innerdörrar är ju en grym skillnad mellan gammalt och nytt, de gamla har helt annan känsla...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.