När vi byggde nytt så köpte jag väggutkastaren med både varmt och kallt som ovan. Tyvärr märkte jag att vår vv beredare inte hade tillräckligt med varmvatten för ungarnas pool. :crysmile:

Å andra sidan är det nice att kunna fylla hinken med varmvatten vid biltvätt och även köra högtrycken med varmt vid behov så jag ångrar det inte.

/nochl
 
fgo fgo skrev:
Det var någon på forumet som hade satt en blandningsventil innan utkastaren.
Det såg ut som en bra lösning ifall man inte väljer utkastare med kv och vv
Det kanske var min lösning som du sett?
Installation av en Esbe VTA313 blandningsventil och ytterligare utkastare för varmvattenanvändning utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag monterade en extra utkastare ca 400:- och en Esbe VTA313 blandningsventil (ca 400:- på Hornbach har jag för mig).
Vi använder varmvattnet till vår utedusch, men även till högtryckstvätten när man vill lyxa till det.

Senare kopplade jag även till en magnetventil för att kunna styra vattnet med mobilen.
Installation av Esbe VTA313 blandningsventil och magnetventil i ett VVS-system för fjärrstyrning av varmvatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
martin43 och 3 till
  • Laddar…
Krilleman
Jag tror gemene mann bör bosätta dig i innersta Norrland där det inte finns någon väg där man ev kan bli påkörd?!

Sensmoralen är ju att vattentemperaturen är något du själv kan styra över till skillnad från annat.
 
Krilleman
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Som kommentar till detta, och i linje med Tommib's inlägg:
Om man inte producerar eller skickar ut varmare vatten än 45°C så behöver man väl inget särskilt skållningsskydd?
Då skyddar ju du inte ditt/dina barn mot legionella heller...
 
Nja jag har inget skållningsskydd på mitt varmvatten.
Har bergvärme med inbyggd Vvb.
Schemalagd legionellakörning gör den 03:00.
 
Krilleman Krilleman skrev:
Då skyddar ju du inte ditt/dina barn mot legionella heller...
Vad jag har förstått är legionella farligt bara om man andas in vattendimma i t.ex. en dusch, och får in bakterierna i lungorna.
Och risken för det är väl rätt låg när det gäller vatten från en utkastare?
För övrigt går det ju bra att t.ex. en gång i veckan höja tempen på beredaren till 65°C, och på så sätt ta död på bakterierna.
Men du har ju naturligtvis rätt i att inga faror skall negligeras.

(Vi har en liten 30l beredare i sadelkammare i stallet, inställd på lägsta temp, tror det är 45°C.
Än har ingen dött i legionärssjuka i alla fall.)
 
Krilleman
Oftast är det ju inte friska vuxna som drabbas, utan dom med nedsatt immunförsvar.

Men åter till ämnet och sakfrågan:

Varför riskera skållning i vattenspridare då det finns utrustning som kan motverka det för några hundralappar mer?

Hur mycket lägger en vanlig Svensson på afterwork på en månad? Vad kostar en ganska ny belånad V70 i månaden i värdeförlust?

Sätter man det i perspektiv blir det ju pinsamt!
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
@Krilleman nu ska vi inte varken förminska eller överdriva risken för legionella.
Den är tämligen icke existerande i en vanlig svensk genomsnittlig villa.

Skållningsrisk är desto mer överhängande.

Men skillnaden mellan en blandningsventil som har skållningsskydd och inte..
Är att en ventil med skållningsskydd stänger av helt när kallvatten saknas.

Och i en normal villainstallation så saknas tryck på Kallvattnet så finns inget flöde på varmvattnet heller.
 
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
Hitta faktiskt en blandningsventil i lådan i garaget. Hand håller en mässingsblandningsventil med synliga anslutningar för varmt och kallt vatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller en mässing blandningsventil mot en betonggolvbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men blev fundersam.
Om jag kopplar in varmt och kallt. Så krockar ju varmt och kallt vatten när den inte används. Eller tänker jag fel?
 
Ingen som vet om jag bara tänker helt fel?

Varmt in och kallt in. De två krockar och jag släpper ut önskad temp i mitten. Om jag inte använder den på ett tag. Finns det ingen risk att varmvattnet värmer upp kallvatten? Eller tänker jag fel nu?
 
M
Vissa blandningsventiler har inbyggd backventil, annars får man montera en före blandningsventilen.
 
M
Hittar inget om backventil för just denna, kanske någon annan vet.

Den verkar vara avsedd för värmesystem men varför det skulle göra den olämplig kan jag inte komma på.
 
Ska man ha en backventil på varmt och kallt då? Måste man ha backventil eller funkar det ändå?
 
Du (bör/)måste ha backventil på kallvattnet för att inte riskera att varmvatten kommer in i kallvattnet och ”förorenar” kallvattnet.
Du bör ha backventil på varmvattnet för att inte riskera kallt vatten in i varmvattnet med ljummet vatten som följd i andra kranar.
 
  • Gilla
Marcussjogren
  • Laddar…
Sök efter patronbackventil, sätt den på kalla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.