Hej

Behöver eran hjälp och hoppas vi får svar. Jag och min sambo har första första ting på en tomt i Sundsvall med egen trekammarbrunn, allt såg bra ut tills igår då vi fick höra av säljaren att vattnet hade radon och höga halter av fluor. Ha sa att filter skulle sättas in för radonet, men hur bra håller sådana filter? Känns som om man måste testa vattnet regelbundet för att vara säker isåfall. Sedan sa han att den höga halten av fluor inte var bra för små barn att få i sig utan att de inte skulle dricka det förrän de var "ett par år". Han svarade inte på om man kunde koka vattnet och om det då var OK, så jag antar att det inte hjälper. Koka vattnet gör man väll för att döda bakterier och inte för att ta bort flouret?!! Vi har en son som är 9 månader och funderar på att skaffa ett till barn i framtiden och det känns som om vi kanske borde släppa tomten. Vad tror ni?
 
Radonet kan jag inte svara på, men fluoret skulle inte göra mig allt för rädd. Själv bor jag i ett område med hög fluor-halt i vattnet och då är det inte i en egen brunn utan vattnet kommer från ett vattenverk som förser en stor del av samhälltet med vatten. Det har väl varit tal om att åtgärda fluorhalten, men fluorhalten har varit hög i många decennier för alla som får vatten från detta vattenverk så det tycks inte vara så överdrivet farligt. Barn under 18 månader rekommenderas att inte dricka vattnet allt för ofta eftersom det kan skada tänderna.

I vissa länder tillsätter man förresten fluor i vattnet för att förbättra tandhälsan, men det gäller då för vuxna - barn ska inte få för mycket fluor.
 
Hög halt av flour leder ofta till bra tänder men tyvärr också till benskörhet. Det är sant att småbarn rekommenderas att inte dricka vattnet. Fast det finns filter för allt.

Ni kan ju regelbundet testa vattnet en gång per år om ni är oroliga. Skador med radon o flour i vattnet sker efter många många års användning av det. Så om det varit dåligt i ett par år är det ingen fara.
 
lastkaj skrev:
Hög halt av flour leder ofta till bra tänder men tyvärr också till benskörhet. Det är sant att småbarn rekommenderas att inte dricka vattnet. Fast det finns filter för allt.
Hög fluorhalt leder till bra tänder hos vuxna. Men hos barn leder det till porösa tänder som inte alls håller lika bra. Och barnens tänder blir dessutom gärna missfärgade för all framtid.

Det finns visst speciella filter som man kan sätta under köksbänken, men jag kommer varken ihåg varken pris eller prestanda.
 
Hemmakatten
För att bli av med radon i vattnet krävs att vattnet luftas. Det är en mycket enkel åtgärd som ger ett garanterat bra resultat.
 
Tack så jättemycket för era svar. Vi har bestämt oss för att backa, en del beror på just radon och flourhalten (även om man sätter in filter så känns det osäkert och ska man sälja det sedan så kanske det kan bli svårt) sedan är det lite annat vi hakat upp oss på. Vi kanske hittar en annan tomt eller så köper vi något begagnat hus istället.
 
Vart låg denna tomt trolltyg?

Vi letar också tomt i Sundsvall och jag misstänker att det kan vara samma (med tanke på arean), dock har säljaren inte sagt ngt till oss...
 
Den ligger i Sörnacksta, jättefin tomt men jag är väldigt skeptisk över vattensituationen, dels fluoret och radonet men också att det är så många hushåll som ska dela på samma källa, men vi har inte helt bestämt oss ännu även om det lutar åt att backa ur. Ni då?
 
Om ni är oroliga för vattenkvalitet mm så bör ni köpa en tomt med kommunalt vatten.

Finns det inga i Sundsvall kan man alltid titta i grannkommunen Timrå. Om det passar er vet jag inte men där har kommunen lättbyggda samt billiga tomter med kommunalt vatten som är av mycket hög kvalitet (Sundsvalls kommunala vatten har också denna höga kvalitet).

www.timra.se

Lycka till!
 
Ok, misstänkte att det var sörnacksta. Det är väl det hetaste området i Sundsvall just nu. Vi hoppar den tomten och letar just nu andra, men tyvärr är utbudet rätt begränsat. Det finns dock en stor tomt uppe i Sidsjön som man skulle kunna gå ihop några stycken på och stycka upp, men jag vet inte hur mycket jobb det är med allt annat som ska till. Bor just nu i Skåne, men ska flytta upp till nyår, lättare att leta aktivt då.

Kommunala tomterna i Sundsvall är billiga, tror inte Timrås är så mycket billigare + att vi inte vill bo där på grund av lukten. Dessutom tror jag att det är ekonomiskt självmord att bygga en villa för över 2 miljoner i Timrå.
 
Givetvis så ska man bygga sitt hus där man vill.

Jag känner flera som byggt hus i Sundsvall och då har det varit först i Karlstadsvägen sedan Mårtensro och nu på sistone på Alnön. Tomterna har inte varit så hemskt dyra ca 300.000:- inkl anslutningar för ca 1000 m2. Dock har markarbeten särskilt på Alnön, Räbbmoskogen dragit iväg då markförhållandena varit svåra.

I Timrå får du en tomt för ca 150.000:- inkl anslutningar och i området på Böle är det mycket bra markförhållanden (sand). Det kommer även fram nya tomter i Söråker med fina lägen med utsikt mot havet i söderläge för ungefär samma pengar, marken där vet jag in´te hur den är i dagsläget.

Faktum kvarstår dock att det är mycket ont om bra tomter i Sundsvall just nu, de som finns kvar på Alnön säljs endast genom Myresjöhus och enligt det jag hört vill de ha ca 3 miljoner för ett bra utrustat Myresjöhus, och ca 2,5 milj för ett Smålandsvillan.

Som jag ser det är det ett större ekonomiskt självmord att bygga ett hus för 3 miljoner i Sundsvall än ett för 1,5-2 miljoner i Timrå. Fortfarande kan du köpa fina begagnade hus i centrala delar av Sundsvall där inga tomter finns eller kommer att finnas för runt 2 miljoner. Sedan kvarstår faktumet att man ska bära räntekostnader under den tid man bor i huset och då är det en viss skillnad på 2 respektive 3 miljoner. Jag ser inte mitt boende som en investering som ska generera pengar utan nöjer mig med att få igen pengarna då jag säljer och det är jag övertygad om att man får om man bor i sitt hus i 10 år eller mer, så har det varit och så kommer det säkerligen att fortsätta vara. Skulle jag förlora några hundra tusen kronor på mit hus efetr 25 år så kommer jag inte att gråta för det, då har man haft ett bra boende för sin familj och det är det givetvis värt.

Om man vill fördjupa sig i luftkvalitet så är det ju så att Sundsvall har en sämre luft än Timrå, Kubal och trafiken är den stora bovet i dramat. Luktstörningarna från Östrand (som är ofarliga) är idag minimala och blir ännu mindre då nya sodapannan tas i drift i Oktober i år.

Alla gör sina bedömningar men man ska inte vara rädd att titta på närliggande alternativ då man planerar att bygga sig ett hus. Det är oändligt många faktorer som spelar in och man får väga dem mot varandra.

Lycka till!
 
Om man jämför kommunala tomter i kommunerna så tror jag inte att det skiljer speciellt mycket, du får en tomt i Matfors för runt 50 000:- + anslutningsavgifter.

Att jämföra ett hus för 3 miljoner i Sundsvall mot ett för 1,5-2 miljoner i Timrå är ingen rättvis jämförelse då markpriserna inte skiljer speciellt mycket. I min värld är det svår att bygga ett hus för mycket mindre än 2,5 miljoner, och då blir det ju slutligen frågan vart det skall placeras, och där tror jag Timrå är et dåligt alternativ. Att det sen blir mer räntekostnader är inte speciellt intressant då det utan endas belastar den privata ekonomin medan man bor. Vad jag menar med ekonomiskt självmord är att om man skulle behöva flytta om ex 5 år pga jobb eller andra omständigheter bör man få ut i närheten vad man lagt ut för huset, vilket jag betvivlar är möjligt i Timrå.

Sundsvalls innerstad har dålig luft ja, men det beror till största delen på topografin och i de områden som är ”heta” just nu tror jag inte luften är så dålig, och det jag avsåg var just stanken Timrå har dragits med i alla år.
Min bild av Timrå, som förmodligen är väldigt subjektiv, är att det är en industriregion med många utslagna, ex är torget utanför bolaget i Timrå statistiskt sett Västernorrlands farligaste plats. Timrå är i mina ögon (iofs var det ett par år sen jag bodde i Sundsvall) lågstatus jämfört med de flesta områden i Sundsvall, och därför är det få personer som skulle välja att köpa en dyr villa där. …men jag kan ha fel. ;)

trolltyg
Letar ni tomt genom kommun, hustillverkare eller privatpersoner i första hand?
 
Vi kollar väll på allt men helst av kommun eller privatperson för annars är man ju bunden till husföretagens hus och det är inte alla jag kan tänka mig att bygga med. Men är det ett bra läge så är det ju det man får gå på :)
 
Swedanne, visst har du rätt i att det blir svårt att få tillbaka en produktionskostnad på 2,5 mille om du tvingas flytta inom 5 år. Det blir svårt i Sundsvall och än svårare i ytterområdena Matfors, Njurunda eller Timrå.

Sedan får du givetvis ha din subjektiva bild av Timrå, den är din egen men delas inte av mig, som du förstår ;)

Hur som helst vill jag bara önska dig lycka till med dina planer och tycker det är roligt att fler bygger i Medelpad, det tyder på framtidstro och bidrar till en positiv utveckling av regionen.

Edit: Såg att du kikar på tomter i Västerro. Glöm inte bort att undersöka markförhålandena där, ser lite fuktigt ut. Har tjärnen varit större en gång i tiden kan du få påla. I övrigt så är det ett fint lantligt läge :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.