Är det här acceptabelt utfört? En polack med murarutbildning - enligt firmans chef - jobbar med det här nu.
Sulan är 12 cm bred. Höjden varierar mellan 50 cm och 15 cm (sluttande mark med berg innerst). Armering gjord med armeringsjärn och klippt, tunt golvarmeringsnät. På sulan ska en 40 cm hög tegelmur muras (190 cm i bakre gaveln). På den ska ett 18 kvm träväxthus resas. 3,50 m nockhöjd.

Sprickorna är genomgående, dvs på både ut- och insida. Chefen kom och inspekterade och bedyrade att sprickorna inte utgör någon risk med tanke på hållfasthet eller stabilitet, och sade att de ska spackla sprickorna med betongspackel.

När vi såg tegelfogningen så studsade jag. Muraren tyckte att det såg bra ut ("det ingick inte i jobbet att det skulle se snyggt ut". Vi tvärvägrade och sade att det ser dåligt och fult ut och krävde åtgärder. Han putsade då till fogarna med borste (bruket hade inte hunnit genomhärda än) och sen såg det snyggt ut och jämnt ut.

När jag försiktigt påpekade att det kanske är bra att sänka ned tegelstenarna några sekunder i vatten innan man murar dom så att stenen inte suger så mycket vatten ur bruket hade han alla möjliga invändningar och sade att det fungerar inte - då torkar inte bruket...

Betonfundament med genomgående sprickor och ojämn yta på grus och sluttande mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggd betonggrund med synliga sprickor och vattenpass ovanpå, stöds av grus och träklossar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Betonggrund med ojämn höjd och genomgående sprickor, delvis under en rad tegelstenar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Betonggrund med ojämn tegelmur ovanpå, vissa sprickor och slarvigt fogarbete syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Vad säger ni?
 
Det ser lite trist ut. Du har fått ett väldigt bra pris som återspeglar att det ser amatörmässigt gjort ut?
 
  • Gilla
Noseone
  • Laddar…
Priset kändes fördelaktigt, men inte uppseendeväckande lågt.
Killen verkar fixa till fogarna så att de ser täta och jämna ut.
Det jag undrar är om jag ska ora mig för sprickorna i sulan? Vilka åtgärder ska jag kräva/behövs?
 
Sprickorna tror jag inte du ska vara bekymrad över!
 
Det gör mig lite lugnare, Gusvo!;)
 
Nu är jag ingen murare, men det ser ut som att sulan har gjutits i omgångar.
 
Muraren vill först hävda att sprickorna berodde på gjutning i omgångar, men det var påhitt. Dessutom är det liknande sprickor på 4-5 ställen.

Hur är det egentligen med rådet att först sänka ned tegelstenarna några sekunder i vatten tills det slutat bubbla, så att stenen inte suger så mycket vatten ur bruket? Jag har läst det på många ställen. Är det viktigt? Är det att rekommendera? Kan man skippa det utan negativa följder?
 
De få gånger jag murat med tegel har jag doppat stenarna lite snabbt men vet inte om det måste göas. Nu är detta inte något högt hus med stora krafter så jag gissar att det håller men snyggt är det inte. För mig är det självklart att man drar av i fogen vartefter man murar och ser till att det är en snygg mur man lämnar efter sig om den inte senre ska putsas. För så där ser min 60 år gamla murtock ut under putsen.
 
Nu efter Mr Murares fixning så ser fogarna snyggare ut. Det här är jag nöjd med.

Vägg med nyligen reparerade och snygga fogar mellan tegelstenar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverat tegelväggsparti med nya, jämna fogar och synlig förbättring efter murararbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Den där gjutningen ser ut som vilken som helst, inga konstigheter.
Har ju såklart sett bättre, men det där är inget att oroa sig för.
Mycket är nog beroende på vilket formvirke dom använt sig av och hur dom vibbrade.
Ang murningen så det där med att blöta stenen innan....nja, ser jag inte som nödvändigt...
dock så ska man ju dra av eller borsta fogen, iaf om muren blir synlig.
 
Så mycke snyggare.
 
C cosmic skrev:
En polack med murarutbildning
Lär ju vart nån brevkurs han gått, ser ju ut som han aldrig murat innan.
 
Betongsockeln verkar slarvigt formsatt och dåligt vibrerad under gjutningen. Håller gör den säkert om den är armerad. Lite putsning där den är synlig kan hjälpa upp intrycket.

När man murar en tegelmur, oberoende om det är hel- eller halvstens, är ju det vanliga att man på utsidan lämnar plats i fogarna för en senare fogning med särskilt fogbruk. En exponerad insida brukar normalt putsas. En halvstens mur där teglet skall vara exponerat åt båda hållen ställer krav på muraren, som man bör ha lyft i förväg. Även om jag inte begriper vilken sorts förband som använts, så ser det rätt rakt ut. Det är något som omedelbart avslöjar en amatörmurare, och det verkar det inte vara.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Tack för bra synpunkter Justus, och alla ni andra. På utsidan ska det fyllas upp 15-20 cm med jord, och sedan gräs och lite naturstenstrampstenar. Funderar sedan på att täcka betongen med antingen tryckade trallbräder, eller mura tunna naturstensplattor. Gillar inte rå betongyta. Puts är snyggt, men jag har sällan sett någon puts som håller ens en vinter. I så fall vill jag lära mig hur man ska bära sig åt för att få det att hålla. På insidan kommer vi att fylla med 8/16-makadam - många skottkärror blir det - upp till 10 cm under sulans nivå. Sedan fint makadam/sättgrus, och sedan gammalt 8 cm skorstenstegel jäms med tegelmurskanten.

Jo, det ser rätt rakt ut, så förhoppningsvis och troligtvis har han murat förut. Det är 5 skift, och höjden diffar ca 5 mm hittills men det borde väl kunna utjämnas med lite bruk eller syllpapp under syllbrädan som ska på sedan. Bakre gaveln får högre mur - 18 tegelskift upp till växthusets takfot.

Nu ska jag gå ut och fortsätta mura upp den nästan rasade sprängstensmuren i trädgården. Man lär sig av - även - tidigare misstag:oops: Nu j**** blir det ordentligt gjort.
 
  • Gilla
Strommenpeter
  • Laddar…
Så här ser det ut när muren är klar. Före städning:rolleyes:
Sedan visade det sig såklart att murarens "millimeterprecision" inte var ens centimeterprecision. Den främre gavelmuren diffar 18 mm i höjd vid de båda hörnen och är således inte i våg. Ganska mycket tycker jag. Vi påtalade det idag, och firman kommer i morgon och jämnar ut med något betongspackel. Visuellt kan förstås felet synas när man tittar noga framifrån. Det kommer att ligga en dropplåt på syllen, och den kan man kanske böja till lite så att det trollar bort höjdskillnaden.
Firman tar i alla fall bra ansvar för gjorda fel.

Nu ska det fyllas upp med några ton makadam både inuti och utanför muren, lägga el och sjövattenslang på rätt plats etc innan växthuset kommer om ca 3 veckor.
Lägger upp mer bilder senare.

Nybyggd röd tegelmur på en betonggrund i en trädgård innan städning och justeringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.