Hej,

Jag är ny här på forumet. Jag och min sambo bygger hus i en liten ort utanför detaljplanerat område. Initialt var det tänkt att vi skulle ha enskilt VA med minireningsverk - detta förslag hade tagits fram i samråd kommunen. Mitt under bygglovsansökan bestämmer sig kommunen att dom skall bygga ut det kommunala VA:t så att vi skall få möjlighet att koppla på detta. Kommunen börjar genast projektera för detta och vårt bygglov beviljas med förutsättning att vi skall ansluta till det kommunala VA:t.

Husbygget har rullat på och slutbesiktning är satt till den 5:e juli. Planen var att VA-utvidgningen skulle vara färdig i juni.

Kommunen har nu stött på problem med utbyggnaden av det kommunala VA:t. För utvidgandet av VA-systemet krävs att de gräver genom ett par mycket gamla samfälligheter varav en saknar styrelse. Kommunen har således ej fått godkännande att börja gräva vilket försenat processen ett par månader. Man har nu ansökt om ledningsrätt hos lantmäteriet. En del grannar är upprörda över detta och anser att grävningen för de nya ledningarna kommer påverka deras fastigheter negativt. Således kommer ett eventuellt beslut om ledningsrätt eventuellt att överklagas vilket givetvis kan försena processen ytterligare.

Så här står vi med ett hus som är färdigt i början av juli men med VA-system som kommer vara färdigt absolut tidigast i oktober. Vad har kommunen för skyldigheter?? Kan de bevilja ett bygglov med kommunalt VA utan att se till att det löser sig för oss?? De pratar om möjlighet till tillfällig VA-lösning för oss men att vi i såfall får bekosta merparten av detta själva. Vad har vi för rättigheter? Kan vi kräva att kommunen står för den kostnaden?

Tack på förhand!

M
 
Jag tror inte att kommunen har något speciellt ansvar för en sådan här försening. Det är mer regel än undantag att avloppsutbyggnader blir försenade, ofta i många år. OM du har betalat anslutningskostnaden så skulle jag tro att kommunen kan vara ansvariga att leverera.

Du skriver att kommunen mitt under processen bestämde att det skall bli kommunalt. Jag antar att det betyder att du inte har ett bygglov som baseras på enskilt VA? Har du ett förhandsbesked som baseras på enskilt VA?

För finns det ett beslut som bygger på enskilt VA, så bör du ha rätt att ordna enskilt, på egen bekostnad. Kommunen har sedan en skyldighet att lösa in den investeringen när du ansluts till kommunalt VA. Haken är att jag tror att miljö o hälsoavdelningen kan vägra godkänna enskilt med motivering att kommunalt är på gång, så de vill slippa lösa in nya anläggningar,

Men man kan också se det som att du har lite tur i oturen. Det är mycket vanligt att kommuner i praktiken inför totalt byggstopp i ett område där kommunalt VA planeras, den planeringen kan sedan ta både 5 och 20 år. De kan visserligen inte neka bygglov mer än 2 eller 3 år. Men de kan sedan bevilja bygglov som villkoras att de måste anslutas till kommunalt VA, som kan fördröjas många år.

Du skulle alltså kunnat råka ut för totalstopp för bygget i många år.
 
Enda alternativet jag kan se är att lägga ner typ en 6kbm sluten tank för ditt avlopp, och ansöka om tillstånd för den lösningen.
Är ni fler än två i familjen är tyvärr risken att ni fyller upp den 1-2 ggr/månad...
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Hade en bekant som fick köra förbränningstoalett i 6 månader föra att kommunalt va inte blev anslutet till deras nybygge. Frågan om gråvatten vet jag inte hur dom löste.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Ja det kan ju vara en lösning. Förbränningstoalett och infiltration på gråvattnet. Kolla om du får igenom en enkel lösning typ Matala Biofilter.
 
Tack för tankar och svar! Har möte med kommunen nu i veckan så får se vad det hela mynnar ut i..
 
återkoppla gärna hur det gick :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.