Ska montera en enkel FM vattenutkastare..
Innanför väggen i källaren har jag varmt och kall vatten.

Kan man koppla ihop varmt och kallt vatten med ballofix sen skifta mellan varmt och kallt till utkastaren.

Håller utkastaren för varmt vatten?

Vill ha tillgång till varmt när jag fyller poolen till barnen på sommaren.
 
Det var någon på forumet som hade satt en blandningsventil innan utkastaren.
Det såg ut som en bra lösning ifall man inte väljer utkastare med kv och vv
 
M
Man måste ha backventil mot kallvattnet då det inte kan tryckas in varmvatten där. Därför är det ”lurigt” att bygga en egen lösning med ballofix.

En blandnigsventil fungerar säkert, men slutresultatet blir väl nästan lika dyrt som att köpa en utkastare med både varmt och kallt.
 
Blandventil lät ju bra men som du skrev så blir det rätt dyrt då.
Jag trodde om jag stängde av ballofix en till kallvatten så kan väl inte varmvatten komma igenom där?
 
  • Gilla
Michaela.B
  • Laddar…
Absolut men fyller man tex halva med kallt sen slår man över och fyller med varmt till önskad temp.
 
Det finns ju faktiskt utkastare för varmt + kallt vatten:
4317103w.jpg
https://www.rinkabyror.se/artikel/fmm-vattenutkastare-varm-kall/
och det är det väl det ultimalta valet.

Jag köpte en en gång för att ha i spolspiltan i vårt stall.
Men sen när hästen inte orkade med flytten hit, så sålde jag den till en glad entusiast via blocket.
 
Krilleman
Alternativet med blandingsventil är faktiskt ett väldigt bra alternativ! Många har även satt en termostatblandare innanför väggen för att få en konstant temp på utgående vatten.

Själv har jag två vattenutkastare monterade på huset. Båda med FMM KV/VV, enligt länk ovan, men jag klurar starkt på att dra dit blandningsventiler på båda så man får "konstant" temp på endast VV-sidan.

Ställer man blandningsventilen på 40º så kan man ju dra på endast VV och låta grannskapets alla ungar springa fritt i vattenspridaren utan att någon kan skålla sig...

I-landsproblem?
 
Redigerat:
  • Gilla
SysterNett
  • Laddar…
Utkastaren som @KnockOnWood länkar till är väl det bästa alternativet.
Jag valde att sätta en badkarsblandare på insidan med rör anslutet till en enkel utkastare istället. Detta då jag har en Utslagsback på insidan och ville minska risken för att någon öppnar kranen på utsidan i onödan.
 
  • Gilla
Krilleman
  • Laddar…
Tips på enkel fast någorlunda billig blandnings ventil?
 
tommib
Krilleman
Nu ska man inte stirra sig blind på priset.

LK:s variant med 15mm ändar går ju bort direkt då den inte har flödet rakt i geneom. (anslutningarna sitter på olika höjd) Men det är inte det viktigaste...

LK har den ventilen jag ha i åtanke. Man måste köpa den dyrare varianten.

Skållningsskydd SKALL man ha när barn är inblandade i vattenlek. Man kan helt enkelt inte sätta pris på vad det kostar att skydda barn.

Detta är det enda alternativet som gäller vid barnlek i vattenspridare:
LK Hydromix
http://www.lksystems.se/sv/produkte...dningsventiler/lk-551-hydromix-_77762399.aspx

Jag hittar den billigast här:
https://hemmatema.se/vvs/varor-pavag-in-i-butiken/lk-blandnv-hydromix-551-15mm/

LK Hydromix ventil i mässing med svart topp och märkning för skållningsskydd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


EDIT:
Billigare här, 591:- Men jag har aldrig stött på denna internetbutik förut:
https://bolindo.se/reglerventiler/blandningsventil/blandningsventil-lk-551-hydromix
 
Redigerat:
  • Gilla
Tallguy196
  • Laddar…
tommib
Krilleman Krilleman skrev:
Man kan helt enkelt inte sätta pris på vad det kostar att skydda barn.
Hmm.. Jag förstår vad du menar men pricipiellt har du fel. Det går utmärkt att sätta ett pris på att skydda barn. Vi gör det t.ex. med vaccinationer och screeningprogram.

Det är väldigt OT men jag vill ändå påpeka att det är ett felaktigt uttalande i sak och ett tankefel. Vi kan tyvärr inte skydda barnen mot allt ont, det går inte. En del av att leva är att lära sig acceptera risk, annars går man under. Dessutom vill jag mena att barn som aldrig utsätts för risk inte heller lär sig att hantera det och blir överdrivet ängsliga och neurotiska som vuxna.

Givetvis rättar jag in mig i ledet i övrigt när det gäller rekommendationer kring rörprodukter från dig :)
 
  • Gilla
Räknenisse
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Skållningsskydd SKALL man ha när barn är inblandade i vattenlek. Man kan helt enkelt inte sätta pris på vad det kostar att skydda barn.
Som kommentar till detta, och i linje med Tommib's inlägg:
Om man inte producerar eller skickar ut varmare vatten än 45°C så behöver man väl inget särskilt skållningsskydd?
 
Krilleman Krilleman skrev:
Skållningsskydd SKALL man ha när barn är inblandade i vattenlek. Man kan helt enkelt inte sätta pris på vad det kostar att skydda barn.
Tar du trädgårdsslangen in i skugga varenda gång du slutar använda den för en paus på en-två timmar?

Det är en del barn som blir brända av varmtvatten ur en trädgårdsslang som bara är kopplad till kallvatten.

Du har absolut inga mörka färgnyanser som solen kommer åt?

Det är en del som bränner sig på bla varm asfalt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.