Hej!

Jag har vunnit en budgivning på ett 40-tals hus som stått tomt i 5-6 år.

Det är enskild brunn och avlopp. Vattnet är för närvarande avstängt och har inte använts på några år.

I övrigt är det lite läckage från taket, en del rötskador på fönster och fasad.

Men ingen direkt förhöjd fukthalt har uppmätts.

Är det något speciellt man bör tänka på när man köper ett hus som stått obebott en längre tid?
 
  • Gilla
Ballottola
  • Laddar…
Oj...

* Ta prov på vattnet i brunnen
* Kolla upp enskilda avloppet med kommunen
* Läckage från taket kan ha spridit sig in i väggar och bjälklag, särskilt om det stått utan tillsyn så länge
* Orsaken till alla läckage och rötskador måste förstås klarläggas
* Taket bör ses över i sin helhet, kan vara dags att lägga om
* Kolla noga i källaren efter fuktfläckar som tyder på att dräneringen är slut
* Titta NOGA efter spår av möss, råttor och annan ohyra
* Besikta elen

Det är det mest omedelbara jag kommer på i en handvändning...
 
ricebridge ricebridge skrev:
Oj...

* Ta prov på vattnet i brunnen
* Kolla upp enskilda avloppet med kommunen
* Läckage från taket kan ha spridit sig in i väggar och bjälklag, särskilt om det stått utan tillsyn så länge
* Orsaken till alla läckage och rötskador måste förstås klarläggas
* Taket bör ses över i sin helhet, kan vara dags att lägga om
* Kolla noga i källaren efter fuktfläckar som tyder på att dräneringen är slut
* Titta NOGA efter spår av möss, råttor och annan ohyra
* Besikta elen

Det är det mest omedelbara jag kommer på i en handvändning...
Kommunalt vatten finns och kommer dras in

Avloppet kommer vi anlägga ett nytt

Taket kommer vi lägga om helt


Ska träffa besiktningsmannen och gå igenom att punkter i protokollet.

Hur ser man om det varit möss eller råttor? Spillning?

Är det en vanlig elektriker som kan besiktiga elen?
 
ricebridge ricebridge skrev:
Oj...

* Ta prov på vattnet i brunnen
* Kolla upp enskilda avloppet med kommunen
* Läckage från taket kan ha spridit sig in i väggar och bjälklag, särskilt om det stått utan tillsyn så länge
* Orsaken till alla läckage och rötskador måste förstås klarläggas
* Taket bör ses över i sin helhet, kan vara dags att lägga om
* Kolla noga i källaren efter fuktfläckar som tyder på att dräneringen är slut
* Titta NOGA efter spår av möss, råttor och annan ohyra
* Besikta elen

Det är det mest omedelbara jag kommer på i en handvändning...
Stort tack för dina förslag förresten :)
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Möss (som är vanligast) brukar gå utefter väggarna, så man kan se pyttesmå spillningsrester där de gått fram. De bygger gärna bo där det är varmt och lagom instängt, och där de hittar mycket mjukt material att bygga bo med, t ex tidningar, hushållspapper, plastkassar, isolering mm.
De gnager på precis ALLT, även elledningar och vattenrör i plast, och tar sig in i springor ner till 4mm, så det är därför det är viktigt att kolla.
 
Hur stor budget för renovering?
Behöver ni flytta in direkt?
Brunnen som ovan ta prov. Slamsugare har rena slangar för dricksvatten så det är en god idé att tömma och samtidigt rengöra den.
Desto mer vatten som tas ut desto bättre kvalitet.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Möss (som är vanligast) brukar gå utefter väggarna, så man kan se pyttesmå spillningsrester där de gått fram. De bygger gärna bo där det är varmt och lagom instängt, och där de hittar mycket mjukt material att bygga bo med, t ex tidningar, hushållspapper, plastkassar, isolering mm.
De gnager på precis ALLT, även elledningar och vattenrör i plast, och tar sig in i springor ner till 4mm, så det är därför det är viktigt att kolla.
Super, ska kolla extra noga
 
L Leif i Skåne skrev:
Hur stor budget för renovering?
Behöver ni flytta in direkt?
Brunnen som ovan ta prov. Slamsugare har rena slangar för dricksvatten så det är en god idé att tömma och samtidigt rengöra den.
Desto mer vatten som tas ut desto bättre kvalitet.
Vi har kalkylerat på ca 1 miljon i renovering, ganska grovt då jag inte fått riktiga offerter på allt.

Det låter som en god idé.. vem rengör brunnen? Kan man göra det själv? Kanske väldigt dum fråga, men kan man inte bara spola ut vattnet själv?
 
Mycket av det som räknats upp ovan är vanliga underhållsåtgärder på vilket 40-tals hus som helst.
Om elen är 70 år behöver man inte besiktiga den för att få veta att den nått slutet av sin livslängd
Jag skulle vilja fokusera på det faktum att det stått obebott... t ex.
- Har läckaget från taket orsakat permanenta skador på bjälklag eller liknande?
- Hur är det med vattenledningar, vattenlås och radiatorer, har de varit tömda eller frusit sönder någonstans?
o s v
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Med en kraftig dränkbar pump som klar sand och småsten bör det gå.
Hyr den och påpeka att det är för dricksvatten, så du inte får en för avloppsvatten!
 
M MagHam skrev:
Mycket av det som räknats upp ovan är vanliga underhållsåtgärder på vilket 40-tals hus som helst.
Om elen är 70 år behöver man inte besiktiga den för att få veta att den nått slutet av sin livslängd
Jag skulle vilja fokusera på det faktum att det stått obebott... t ex.
- Har läckaget från taket orsakat permanenta skador på bjälklag eller liknande?
- Hur är det med vattenledningar, vattenlås och radiatorer, har de varit tömda eller frusit sönder någonstans?
o s v
Enligt mäklaren ska det varit tömd. Men det var det här jah tänkte på också. Känns som man borde ha rätt att testa så alla rör, kranar etc fungerar, och inte läcker någonstans?
 
Säger som de andra, tak först så att det inte förstörs mer, sedan el och allt som har med vatten att göra så att det inte är farligt, och gå igenom rötskador efter takläckorna.

Hur är det med uppvärmning? Oljepanna, elpanna eller något annat? Det är ju bra att få igång iallafall underhållsvärme så snabbt som möjligt så att inget fryser sönder under vintern.

TV-programmet Drömmen om slottet kanske kan inspirera, de har det lite värre än dig, eftersom det dessutom har brunnit. https://www.byggahus.se/forum/threads/droemmen-om-slottet-tv4.324846/

Låter som om ni inte kommer att bo där på en gång, men ett tips kan ju vara att ganska snabbt renovera ett mindre sovrum så att man kan ställa dit en säng, mikro och vattenkokare, så att man kan ligga över och få mer gjort. Går ju att ställa i ett orenoverat rum också, men det är väldigt skönt i ett sånt här projekt att kunna stänga om sig och känna att något är klart.
 
Jag hoppas ni/du kommer fram till rätt beslut oavsett vad det blir. Jag köpte för ca 10 år sedan ett gammalt hus, i och för sig från -28 som var inrökt med gammal el, gamla rör och trasigt tak, dessutom dök det upp spännande överraskningar som rutten syll och läckande kanaler i skorstenen. Men sedan ganska länge är huset fullt beboeligt och just nu i dagarna har jag köpt ett nytt gammalt hus från -28. Jag jobbar som kontorsnisse och hade inte så mycket erfarenhet av renovering innan mitt första hus...
Mina bästa tips:

Byggahusforumet! Här har jag lärt mig allt jag kan, :) det finns en massa trådar om allt och lite till. Men var ändå kritiska till det ni läser, ibland är tipsen lite tokiga men oftast är det bra och kloka tips.

Renovera i rätt ordning, det är jättetråkigt att slipa golvet i rummet bredvid det rummet som är färdigt för det dammar överallt, börja med det "tråkiga" och smutsiga. Det låter som om ni har en del rör och eljobb som behöver göras, ta reda på vad de behöver göra, det är också trist att behöva bryta upp ett nyslipat golv för att rören råkar gå just där under t.ex. Just el och VVS är jättetråkigt för det går inte att komma billigt undan.

Undvik merjobb, visst kan det kännas lockande att fälla in elen i väggarna och sedan gipsa rummet efteråt, men det drar med sig att alla lister, dörrfoder, fönsterfoder och sånt behöver bytas. Det kanske är ok att lägga lite el utanpå för att slippa en massa merjobb.

Några mer praktiska tips:
Köp en liten skåpbil, jätteskönt att kunna slänga in skräp och så i en skåpbil istället för att det hamnar i en hög på baksidan och sedan ska köras när man väl hyr kärra. det blir blött och ännu tråkigare och ser inte så kul ut.

Kolla med olika firmor, det ska kännas bra, inte bara se bra ut på pappret. En elektriker för 515kr i timman kan vara mycket snabbare än en för 500kr. och om han dessutom förstår dig och vad du vill så blir det mycket bättre.

Ta inte in svartjobbare! Svartjobb sabbar för alla i branschen, försäkringar gäller inte, och då menar jag även deras försäkringar om det händer någonting.

Jag kommer säkert att komma på fler tips, men först och främst, har ni tid och lust att lägga mer tankeverksamhet och pengar på projektet än ni tror? Det kan bli hur bra som helst men orkar man inte så blir det inte kul.
 
erikssonandreas erikssonandreas skrev:
Enligt mäklaren ska det varit tömd. Men det var det här jah tänkte på också. Känns som man borde ha rätt att testa så alla rör, kranar etc fungerar, och inte läcker någonstans?
Om huset har stått tomt så länge, så tror jag du skall förutsätta att både vattenledningar och värmeledningar har frusit sönder. Räkna med att all VVS behöver bytas. I ett hus med den åldern skulle du troligen ändå bytt det mesta av VVS.
 
Håller just på att bli klar med invändig renovering av ett 50-talshus, och det kan vara värt att notera en viktig sak. Med ett hus i det skicket (mitt var inte mkt. bättre) inser man till slut att man renoverat till den grad att det mer eller mindre bara är stomme och panel kvar. Tror jag spenderat ca 500 000 på renovering nu (64m2 invändigt, inte givit mig på källaren) och då har jag gjort snäpp inpå allt själv, tom. förarbete till eldragning,

Är det läget det handlar om kan det vara klokt att riva och bygga nytt.

Fördelen med att renovera ett gammalt hus är väl helt enkelt att man får lära sig en förskräckligt massa nytt. Hade jag givit mig på att bygga nytt då hade jag inte vetat mycket alls om var jag skulle börja eller vad jag skulle välja.

Skulle jag ha börjat om från början idag, så skulle jag kanske ha övervägd att strunta i golvvärme. Även om golvvärmeprylarna är överkomliga i pris, så kostar det både tid och pengar att fixa allt som golvet kräver för att det ska gå ihop. Om man nöjer sig med luft-luftvärmepump, eller med luft-vatten och nya radiatorer, så kan man ha turen att det finns golvbrädor som går att slipa fina och göra till ett såpat golv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.