Man undrar ju vad som kostat 2 miljoner att göra?
 
  • Gilla
big mike och 1 till
  • Laddar…
Det drar väl iofs snabbt iväg. Ingen aning om vart den ligger om det finns närhet till vägar m.m. men arbetstimmarna lär nog vara rätt många och har man inte gjort något själv så blir det snabbt dyrt.

"
När han köpte bunkern var ingången igengjuten och det låg stora massor jord ovanpå. Men han har sett till att gräva fram ingång och ventilationsschakt och bilat upp betongen för ingångarna, tagit upp nödutgångar, fått igång belysningen och sett till att lokalen uppfyller brandskyddskraven.
"
 
H Holmspel skrev:
Det drar väl iofs snabbt iväg. Ingen aning om vart den ligger om det finns närhet till vägar m.m. men arbetstimmarna lär nog vara rätt många och har man inte gjort något själv så blir det snabbt dyrt.

"
När han köpte bunkern var ingången igengjuten och det låg stora massor jord ovanpå. Men han har sett till att gräva fram ingång och ventilationsschakt och bilat upp betongen för ingångarna, tagit upp nödutgångar, fått igång belysningen och sett till att lokalen uppfyller brandskyddskraven.
"
Jo .. skulle han använda den som serverrum kanske han dragit in fiber också, vilket borde kostat en slant med ...
 
Vad behövs det för bygglov för att öppna upp en plomberad bunker? Är det någon form av avtalsbrott med försvarsmakten?
 
  • Gilla
SirHenryMorgan
  • Laddar…
Fast han äger ju den, varför skulle det vara ett brott då? Om försvaret hade i syfte att aldrig mer göra den användbar eller om de själva skulle nyttjat den i framtiden så skulle de ju aldrig sålt den.
 
Åsa Lund
Behöver nog bygglov för ändrad användning om man vill ha den som bostad?
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Behöver nog bygglov för ändrad användning om man vill ha den som bostad?
Om den är plomberad, igenfylld, finns den då? Måste man ha bygglov för att gräva ut den?
 
Åsa Lund
Nej men för att ändra användning från larmcentral till boende
 
G
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Nej men för att ändra användning från larmcentral till boende
Boende utan ljusinsläpp? Det blir svårt.
 
  • Gilla
Noob1n
  • Laddar…
Krilleman
Enligt EskilstunaKuriren.se (med inloggning) så är hans kostnad ca 2miljioner med inköp plus renovering och han vore glad om han fick tillbaka slantarna.

Jag har "krigat" i krokarna 2000/2001. Dock har jag aldrig varit inne i aktuell bunker, men många andra.

Det jag är mest förvånad över är att försvarsmakten har plomberat något man byggde på 90-talet. En skam för skattebetalaren!
 
  • Gilla
vcx och 2 till
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Enligt EskilstunaKuriren.se (med inloggning) så är hans kostnad ca 2miljioner med inköp plus renovering och han vore glad om han fick tillbaka slantarna.

Jag har "krigat" i krokarna 2000/2001. Dock har jag aldrig varit inne i aktuell bunker, men många andra.

Det jag är mest förvånad över är att försvarsmakten har plomberat något man byggde på 90-talet. En skam för skattebetalaren!
Stod det inte 60-talet hos mäklaren?
 
Men bör tänka på att dessa bunkrar kostar rätt stora pengar att hålla igång.

Jag vet att de civilia ledningscentralerna i Stockholmsområdet tomma kostade upp mot 500.000 per år. "bara för att saker inte ska förstöras".

Att tipsa folk om bunkrar är lika taskigt som rekommendera att använda containers som bas för att bygga hus. Det är råd man enbart ger till fiender.
 
Det finns ju folk som renoverar upp ladugårdar till bostadshus så vissa har helt enkelt råd med vad som helst. :)
 
Krilleman
Faktisk så är denna BasC i Kjula byggd under 90-talet!

Tråkigt men sant.

Edit
Tidigare tråd under kvällen borttagen, därav mitt trådlyft! :rofl:
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.